Neznesiteľné zápchy, problém dostať sa autom, alebo prejsť cez cestu by z mesta Svit mali zásadne ubudnúť. Jeho obyvatelia na otvorenie diaľničného tunela Bôrik čakali roky ako na spasenie. Sen sa začína plniť dnes slávnostným otvorením. Pre všetkých tunel sľubujú spojazdniť 5. decembra.
Pre Sviťanov sa končí dlhoročné trápenie
Svit - Sviťania dúfajú, že otvorenie tunela a následný odklon dopravy z mesta zamedzí aj tragickým nehodám. Najtragickejší bol rok 2007, keď na hlavnej ceste naprieč mestom pod kolesami áut zahynuli 3 ľudia. Diaľnicu pod Tatrami zo Spiša do Liptova postupne úsekmi otvárali na viackrát. Súvislej autostráde doteraz bránil už len kratučký úsek cez a popred tunel Bôrik pri Svite. Tunel po zdržaní a odkladoch slávnostne otvárajú dnes. Pre širokú verejnosť by mal byť prístupný 5. decembra.
Naťahovaním odovzdania Bôrika pravdepodobne najviac zo všetkých trpeli Sviťania. Prehustenie dopravy hlavného ťahu Žilina - Košice na úzkej ceste ich mestom zhoršilo otvorenie diaľnice pri Mengusovciach neďaleko Svitu ešte v roku 2007. Dostavil sa efekt, ktorí dopravní experti nazývajú lievikový. Autá sa pri výjazde z diaľnice skoncentrujú dokopy ako voda v lieviku. Intenzita zápch hustne. V prvých dňoch po otvorení mengusovského ústia diaľnice musela mestská polícia vo Svite nasadiť ručné riadenie dopravy.
Náčelník mestskej polície Jozef Dluhý hovorí, že otvorenie diaľnice z druhej strany od Popradu v decembri 2008 negatívny efekt lievika aspoň čiastočne stlmilo. Vodiči tentoraz zase benefitovali z jeho nového širšieho konca. Policajti potom regulovali dopravu menej. "Vodiči pochopili, že ohľaduplnosť pomáha a autá z vedľajšej cesty začali púšťať," povedal Dluhý.
Podľa náčelníka problémy často zvyšuje netrpezlivosť vodičov. "Pod Tatrami si časť vodičov myslí, že tu je všetko inak. Aj tu však treba čakať, keď je špička." Po spojazdnení tunela náčelník očakáva radikálnu zmenu k lepšiemu. Predpokladá, že percento vodičov, ktoré prejdú na diaľnicu, bude veľké. "Vodiči dnes chápu, že celoročnú známku sa oplatí kúpiť, že na diaľnici miesto chodenia po bočných cestách dedinami jednoducho ušetria." Okrem vodičov podľa náčelníka sa novej diaľnici potešia i chodci. Najmä záhradkári a obyvatelia častí na druhej strane cesty.
Otvorenie tunela a tým konečné skompletizovanie tatranskej diaľnice bude slávnostné. Otvoria ho predstavitelia vlády, ktorí dnes majú na popradskej radnici výjazdové zasadnutie. Vodiči na cestu budú môcť vstúpiť podľa predpokladaného plánu o 10 dní 5. decembra. Diaľničná spoločnosť vyvracia úvahy, že vládni papaláši sa chcú v štýle potemkinovskej dediny dnes otváraním len predviesť. Hovorí, že približne 10 ďalších dní po otvorení je reálne potrebných na skúšky technológií a taktické cvičenie.
Bôrik je 999 metrov dlhý tunel pod vrchom rovnakého mena. Stavbári ho prerazili v decembri 2007. Otvoriť a spojazdniť sa mal už v apríli tohto roka. Pre problémy s dodávateľmi sa termín odsunul. Tunel klesá smerom na východ so sklonom jedného percenta. Cesta v tuneli je široká 7,5 metra. Po oboch stranách cesty sú metrové chodníky. Stavbári sľubujú, že technika dovolí v tuneli prijímať signál mobilov a vysielanie rádia.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľničná spoločnosť otvorí na severnej D1-ke úsek diaľnice s tunelom
Cez tunel Bôrik prejdú autá začiatkom decembra
Tatranskej diaľnice chýba už len kúsok
Medzi Popradom a Jánovcami je už plný profil diaľnice
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.