Bratislava - Požiadavka časti autodopravcov, aby sa buď dlhodobo odložilo platenie za cesty I. triedy, alebo sa platilo iba za ich menší rozsah, nie je riešením súčasných problémov slovenského mýtneho systému.
"Ak by sme nemali spoplatniť cesty I. triedy, urobíme veľké problémy inej skupine obyvateľstva. Tadeto cesta nevedie," uviedol pre TASR generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák.
V tejto súvislosti upozornil, že pri zavedení spoplatnenia ciest mýtom sa každý podnikateľ prirodzene správa tak, že sa bude snažiť šetriť a minimalizovať svoje náklady. Hľadá preto iné možnosti a iné trasy, aby sa vyhol plateným úsekom.
Závery analýz podľa neho jednoznačne hovoria, že na Slovensku musia byť spoplatnené aj cesty nižšej kategórie. "Ak by neboli cesty I. triedy spoplatnené, došlo by k výraznému odklonu dopravy práve na tieto cesty. Čísla vychádzajú od 10 do 30 %, čo by malo výrazný negatívny dopad na tieto cesty," priblížil.
Ako príklad negatívneho vplyvu nákladnej dopravy na vozovky uviedol, že napr. prejazd jedného 40-tonového kamiónu zanechá na cestnej infraštruktúre také následky, ako prejazd 30 000 osobných vozidiel.
Rástli by tak výrazne prevádzkové náklady na opravy a údržby ciest, ako aj externé náklady spojené so životným prostredím, hlukom, znižovaním bezpečnosti či zvyšovaním nehodovosti.
Mýto je okrem zdroja peňazí pre štátny rozpočet aj dôležitým nástrojom regulácie intenzity dopravy na cestách, pripomenul Palčák.
"Môj názor je taký, že ak by sme nemali spoplatniť cesty I. triedy, tak by sme vôbec nemali spúšťať mýtny systém ako taký, lebo by sme dosiahli úplný opak toho, čo chceme. Nákladnú dopravu by sme vyhnali na tieto cesty a po diaľniciach by nám chodili asi iba osobné autá," upozornil.
Zavedenie mýta podľa analýz VÚD v závislosti od využívania spoplatnených ciest konkrétnymi dopravcami zvýši ich náklady o približne 5 až 20 %. V opačnom smere však bude už čoskoro pôsobiť zníženie spotrebnej dane z nafty o 11,3 centa na liter, ktoré začne platiť od 1. februára.
"Takže nie je pravda, keď zaznievajú vyjadrenia, že v súvislosti s mýtom dôjde k päť- až šesťnásobnému nárastu nákladov dopravcov," zdôraznil Palčák.
Jednotlivé problémy organizačného a technického charakteru, ktoré sa v súvislosti so zavedením mýta po 1. januári tohto roka objavili, treba podľa neho čo najskôr odstrániť. Cestou však nie je znižovanie rozsahu spoplatnených ciest.
Jedným, už realizovaným opatrením, je spomínané zníženie spotrebnej dane, ďalším by mohlo byť zníženie cestnej dane. Tá je však v kompetencii vyšších územných celkov, ktorých rozpočty sú v čase krízy výrazne napnuté.
"Musia sa hľadať iné nástroje, ktoré sme už naznačovali vo svojich analýzach, ako sú rôzny bonusy, vrátky. Všetko to musí byť samozrejme viac rozpracované a v súlade s európskymi smernicami," dodal Palčák.
Starostovia nevylučujú, že budú blokovať cesty pre kamióny
Spôsob štrajku autodopravcov ešte nie je známy
Dopady mýta na ceny sú prehnané
Štát príde pre dočasné neplatenie mýta o 3 milióny eur
Nedostavané diaľnice? Slovensko stráca ročne 665 miliónov eur
SkyToll sa vraj prerátal, Vážny mu chce pomôcť
Optimálne náklady na mýto dosahujú 12 % až 15 % výnosov
Meškanie mýta znamená mesačnú stratu 450 miliónov korún
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.