Priemyselný park Nitra-Sever, pri ktorom stavia svoj závod britská automobilka Jaguar Land Rover, má plnohodnotné napojenie na rýchlostnú cestu R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou.
Nový privádzač slávnostne otvorili nitriansky primátor Jozef Dvonč (zľava), štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Viktor Stromček, minister hospodárstva Peter Žiga a predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica.
Vodiči, ktorí prichádzajú od Trnavy, už nemusia jazdiť smerom na Dražovce, aby sa dostali do priemyselného parku. Po zjazde z rýchlostnej cesty stačí prejsť cez kruhovú križovatku a most, ktorý vedie ponad R1 na druhú stranu. Rovnako sa z priemyselného parku dokážu napojiť na rýchlostnú cestu a pokračovať do Nitry. Investorom stavby za viac ako 5,8 milióna eur bez DPH je spoločnosť MH Invest II, ktorá spadá pod ministerstvo hospodárstva. Privádzač na strane parku funguje od roku 2015.
Dopravná situácia na tomto území je podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka komplikovaná. „Po rýchlostnej ceste R1 prejde denne 30-tisíc áut okolo Nitry. Cesta prvej triedy medzi Nitrou a Topoľčanmi je dnes extrémne preťažená. Prejde ňou 15-tisíc vozidiel denne, z toho zhruba 2 000 kamiónov,“ spresnil.
Ministerstvo dopravy plánuje dobudovať v lokalite ďalšiu cestnú infraštruktúru s dĺžkou asi 31 kilometrov. Dlhodobo sa pripravuje cesta smerom na Topoľčany a očakávaný obchvat nitrianskej mestskej časti Dražovce. „Pôjde o štvorprúdovú cestu. Sú na ňu vydané stavebné povolenia a v tomto roku sa začne s jej výstavbou,“ podotkol Stromček s tým, že má byť ukončená v roku 2018.
Mesto Nitra už teraz cíti obrovský tlak na dopravu. Zlá situácia nie je len v centre, ale aj na prístupových cestách na veľké sídliská. Automobilka ťahá do Nitry nových obyvateľov. Zvyšuje sa dopyt po nehnuteľnostiach, čo sa odrazilo aj na ich cenách.
Navyše oproti priemyselnému parku cez R1 sa dlhodobo plánuje obytná zóna Párovské lúky asi pre 30-tisíc obyvateľov. „Podľa mojich informácií prvých 22 hektárov je v intenzívnej príprave výstavby,“ pripomenul nitriansky primátor Jozef Dvonč. Stromček sa neobáva, že by kapacita rýchlostnej cesty v budúcnosti nepostačovala.
Dosahy cítia aj vzdialenejšie obce v regióne, cez ktoré jazdia niekoľkotonové kamióny v snahe vyhnúť sa spoplatneným úsekom. „Najkritickejší úsek je smerom na Topoľčany. Kamióny sa presúvajú na našu regionálnu cestu na Podhorany,“ spresnil predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica s tým, že Nitriansky kraj je vyslovene tranzitný.
Kraj cestu komplexne opravoval asi pred štyrmi či piatimi rokmi. Podľa nitrianskeho župana do nej bude musieť investovať znova. Problém je, že kamióny ničia podložie ciest, čo si vyžaduje náročnejšiu, a teda aj nákladnejšiu rekonštrukciu. Ani zákazové značky nepomáhajú.
„Vodiči kamiónov ich často nerešpektujú, stále sa im oplatí zariskovať. Pokuty sú u nás relatívne nízke. Sú nižšie ako v Maďarsku, kde si už vodič dvakrát rozmyslí, či bude zákaz ignorovať,“ zdôvodňuje Belica.
Niektoré zákazové značky by kraj potreboval osadiť na cestách I. triedy, na čo potrebuje súhlas štátu ako ich vlastníka. Dopravu by uľahčila aj zmena cesty medzi Hlohovcom a Nitrou na cestu I. triedy. „Musela by sa rozšíriť a jej priepustnosť by tak bola vyššia,“ pripomenul Belica.
Preradenie cesty do vyššej kategórie si však vyžaduje nové technické riešenie. Netýka sa to len jej rozšírenia, ale aj ďalších parametrov, ako je napríklad nosnosť. Podľa Stromčeka je to otázka financií.
Haly pre Jaguar riešia sťažnosti, majiteľ chce späť svoje pozemky
Roman Cerulík podal 21. žalobu súvisiacu s výstavbou automobilky Jaguar
Na pôde pod obchvat zarobil dvadsaťnásobok aj Bugárov sused a nominant na pozemkovom fonde
Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly
Padajú prvé rozsudky za Jaguar. Súdy rozhodujú rôzne
Výskum pod Jaguarom bol rýchly. Vraj pre nevýznamnosť nálezov
Jaguar bude stáť neskôr, ako sa plánovalo
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.