Park pre Jaguar možno preskúmajú ešte raz

Odborníkov mali priamo pod nosom, ale vybrali si ľudí z druhého konca republiky. Lokalita pri Nitre, kde by mal stáť závod automobilky Jaguar Land Rover, je od septembra rozkopaná. Archeologický prieskum tu robí súkromná firma z Prešova.

Štátny Archeologický ústav SAV v Nitre, ktorého experti túto lokalitu poznajú, túto zákazku nedostal. Prieskum si objednala firma Strabag, ktorá tvrdí, že práce prešovskej firmy sú súčasťou hydrogeologického výskumu. Archeológovia by sem vraj mali prísť ešte raz.

Výrobné haly automobilky Jaguar Land Rover majú vyrásť v strategickom priemyselnom parku pri Nitre s rozlohou 733 hektárov. Množstvo zaujímavých nálezov tu našiel ústav pred budovaním infraštruktúry v rokoch 2005 až 2006 a neskôr pred výstavbou závodu Sony a s ním súvisiacich investícií.

Podľa riaditeľa Archeologického ústavu Mateja Ruttkaya bola lokalita posiata toľkými archeologickými objektmi, že po výskume vyzerala ako mesačná krajina. „Hustota odkrytých objektov je tu veľmi vysoká,“ povedal riaditeľ. Išlo o nálezy z kamennej a bronzovej doby, ďalej z obdobia Veľkej Moravy a tiež z čias keltského osídlenia.

"O to s väčším počudovaním sme sa dozvedeli, že výskum robí niekto iný. My sme pritom už dávno ako inštitúcia zahŕňali kompetentných telefonátmi a e-mailami, že by sme ako inštitúcia s najväčšími skúsenosťami, schopná robiť rýchlo a kvalitne, radi výskum robili, " poukázal na dnešnú situáciu šéf štátneho ústavu.

Momentálne prebieha v lokalite hydrogeologický prieskum, ktorý zabezpečuje firma Strabag. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), ktorá spadá pod rezort hospodárstva, ju vybrala na základe predložených cenových ponúk. „Keďže išlo o zákazku do 20-tisíc eur, nebolo treba verejné obstarávanie,“ tvrdí hovorca SARIA Richard Dírer.

Archeologický výskum si Strabag objednal z vlastnej iniciatívy, aby predišli škodám na prípadných náleziskách. „Máme vnútorné smernice, na základe ktorých sme v rámci predbežnej opatrnosti prizvali aj archeológov,“ odpovedala hovorkyňa spoločnosti Edita Novotná na otázku, ako prišli k prešovskej firme. Neodpovedala už na to, koľko ju to bude stáť. Tvrdí, že výška zákazky je súčasťou obchodných vzťahov.

Denník Pravda oslovil aj spoločnosť 376 A.D. z Prešova, ktorá si podľa obchodného registra vykonávanie archeologického výskumu zapísala iba pred rokom. Jej spoločníkmi sú dve firmy, jedna má sídlo vo Veľkej Británii, druhá v USA. Podarilo sa nám skontaktovať s konateľom Máriom Comissom.

Ten potvrdil, že práce sa začali koncom septembra a v súčasnosti je hotových asi 90 percent. Náklady na výskum vyčísliť nechcel. „Výskum ešte nie je ukončený. Ani na to nevidím dôvod,“ reagoval. Nevedel spresniť ani to, koľko archeológov sa v areáli pohybuje.

Podľa Dírera nejde o predstihový archeologický výskum, ktorý krajský pamiatkový úrad nariaďuje pred investičným zámerom. Oficiálny archeologický prieskum sa bude robiť, až keď bude jasné, kto vybuduje strategický park. Zadaním hydrogeologického prieskumu sa aktivita SARIO končí. "Ďalej to má prebrať MH Invest,“ podotkol Dírer.

Z MH Invest, ktorá je dcérskou spoločnosťou ministerstva hospodárstva, na otázky denníka Pravda, čo sa týka archeologického prieskumu, neodpovedali. Rezort nám tiež odpovede nedal, odporučil nám kontaktovať MH Invest, ktorý podľa hovorkyne ministerstva Miriam Žiakovej zodpovedá za vybudovanie strategického par­ku.

Čo našiel Archeologický ústav v tejto lokalite

Najviac nálezov pochádzalo z neskorej kamennej doby a z bronzovej doby. Ide o 13. až 11. storočie pred naším letopočtom. Archeológovia preskúmali časť narušeného pohrebiska z bronzovej doby a našli aj pohrebiská z neskorej kamennej doby. Odhalili aj veľkomoravské sídlisko. Ďalšie osídlenie majú archeológovia doložené v rámci prieskumov celej plochy priestoru medzi Šindolkou a Dražovcami.

Na dvoch miestach doložili keltské osídlenie a na troch polohách zas germánske osady z rímskej doby či zaniknutú stredovekú osadu z 11. až 13. storočia. Z brehu rieky Nitry pochádzajú aj germánske žiarové hroby. Výsledky archeologických výskumov sa nachádzajú aj v jednej z tamojších výrobných hál.

Firma, ktorú založilo ministerstvo, by tak mala vysporiadať pozemky, pripraviť infraštruktúru, čo zahŕňa cesty aj parkoviská a dobudovanie inžinierskych sietí. Zadať by mala aj nový archeologický prieskum.

Výskum pod pozemkami budúcej automobilky prebieha podľa archeológa Petra Bistáka z Krajského pamiatkového úradu v Nitre tak, ako má. „Raz za mesiac tam chodím na kontrolu.“ Povrchový výskum podľa neho odhalil tri rozsiahle archeologického náleziská. Na ďalších miestach, kde sa povrchový výskum urobiť nedal, prebiehajú zisťovacie sondáže.

Jedno z nálezísk koliduje s plánovanou infraštruktúrou. Momentálne tam prebieha plošný archeologický výskum. „Objavy pochádzajú najmä z rímskeho obdobia, prípadne z nasledujúceho obdobia sťahovania národov. Je pravdepodobné, že sa hlbšie nájdu aj staršie. Miesta, ktoré boli vhodné pre život, boli v rôznych časových obdobiach osídľované viackrát,“ vysvetlil Bisták.

Výskumy v prípade veľkých investícií sa podľa Ruttkaya štandardne robia dlho pred plánovanou investíciou. Aj jeden až dva roky vopred. „Pre investora je to aj najpohodlnejšie. Teraz to však nebolo možné. Preto by bolo žiaduce, aby sa výskum urobil čo najrýchlejšie a najefektívnejšie, čo si bez použitia podrobného geofyzikálneho prieskumu neviem veľmi dobre predstaviť,“ pripomenul riaditeľ ústavu.

Pri geofyzikálnom prieskume sa používajú špecializované prístroje, ktorými sa prejde terén a identifikujú sa potenciálne archeologické objekty pod zemou. Ideálne podľa Ruttkaya je, keď sa potom pod dohľadom archeológov citlivo odstráni ornica a pokračuje archeologický výskum štandardnými metódami.

Termín uzatvorenia zmluvy s investorom ešte nie je známy. Minister financií Peter Kažimír veril, že ho oznámia tento mesiac.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...