Odborníkov mali priamo pod nosom, ale vybrali si ľudí z druhého konca republiky. Lokalita pri Nitre, kde by mal stáť závod automobilky Jaguar Land Rover, je od septembra rozkopaná. Archeologický prieskum tu robí súkromná firma z Prešova.
Štátny Archeologický ústav SAV v Nitre, ktorého experti túto lokalitu poznajú, túto zákazku nedostal. Prieskum si objednala firma Strabag, ktorá tvrdí, že práce prešovskej firmy sú súčasťou hydrogeologického výskumu. Archeológovia by sem vraj mali prísť ešte raz.
Výrobné haly automobilky Jaguar Land Rover majú vyrásť v strategickom priemyselnom parku pri Nitre s rozlohou 733 hektárov. Množstvo zaujímavých nálezov tu našiel ústav pred budovaním infraštruktúry v rokoch 2005 až 2006 a neskôr pred výstavbou závodu Sony a s ním súvisiacich investícií.
Podľa riaditeľa Archeologického ústavu Mateja Ruttkaya bola lokalita posiata toľkými archeologickými objektmi, že po výskume vyzerala ako mesačná krajina. „Hustota odkrytých objektov je tu veľmi vysoká,“ povedal riaditeľ. Išlo o nálezy z kamennej a bronzovej doby, ďalej z obdobia Veľkej Moravy a tiež z čias keltského osídlenia.
"O to s väčším počudovaním sme sa dozvedeli, že výskum robí niekto iný. My sme pritom už dávno ako inštitúcia zahŕňali kompetentných telefonátmi a e-mailami, že by sme ako inštitúcia s najväčšími skúsenosťami, schopná robiť rýchlo a kvalitne, radi výskum robili, " poukázal na dnešnú situáciu šéf štátneho ústavu.
Momentálne prebieha v lokalite hydrogeologický prieskum, ktorý zabezpečuje firma Strabag. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), ktorá spadá pod rezort hospodárstva, ju vybrala na základe predložených cenových ponúk. „Keďže išlo o zákazku do 20-tisíc eur, nebolo treba verejné obstarávanie,“ tvrdí hovorca SARIA Richard Dírer.
Archeologický výskum si Strabag objednal z vlastnej iniciatívy, aby predišli škodám na prípadných náleziskách. „Máme vnútorné smernice, na základe ktorých sme v rámci predbežnej opatrnosti prizvali aj archeológov,“ odpovedala hovorkyňa spoločnosti Edita Novotná na otázku, ako prišli k prešovskej firme. Neodpovedala už na to, koľko ju to bude stáť. Tvrdí, že výška zákazky je súčasťou obchodných vzťahov.
Denník Pravda oslovil aj spoločnosť 376 A.D. z Prešova, ktorá si podľa obchodného registra vykonávanie archeologického výskumu zapísala iba pred rokom. Jej spoločníkmi sú dve firmy, jedna má sídlo vo Veľkej Británii, druhá v USA. Podarilo sa nám skontaktovať s konateľom Máriom Comissom.
Ten potvrdil, že práce sa začali koncom septembra a v súčasnosti je hotových asi 90 percent. Náklady na výskum vyčísliť nechcel. „Výskum ešte nie je ukončený. Ani na to nevidím dôvod,“ reagoval. Nevedel spresniť ani to, koľko archeológov sa v areáli pohybuje.
Podľa Dírera nejde o predstihový archeologický výskum, ktorý krajský pamiatkový úrad nariaďuje pred investičným zámerom. Oficiálny archeologický prieskum sa bude robiť, až keď bude jasné, kto vybuduje strategický park. Zadaním hydrogeologického prieskumu sa aktivita SARIO končí. "Ďalej to má prebrať MH Invest,“ podotkol Dírer.
Z MH Invest, ktorá je dcérskou spoločnosťou ministerstva hospodárstva, na otázky denníka Pravda, čo sa týka archeologického prieskumu, neodpovedali. Rezort nám tiež odpovede nedal, odporučil nám kontaktovať MH Invest, ktorý podľa hovorkyne ministerstva Miriam Žiakovej zodpovedá za vybudovanie strategického parku.
Najviac nálezov pochádzalo z neskorej kamennej doby a z bronzovej doby. Ide o 13. až 11. storočie pred naším letopočtom. Archeológovia preskúmali časť narušeného pohrebiska z bronzovej doby a našli aj pohrebiská z neskorej kamennej doby. Odhalili aj veľkomoravské sídlisko. Ďalšie osídlenie majú archeológovia doložené v rámci prieskumov celej plochy priestoru medzi Šindolkou a Dražovcami.
Na dvoch miestach doložili keltské osídlenie a na troch polohách zas germánske osady z rímskej doby či zaniknutú stredovekú osadu z 11. až 13. storočia. Z brehu rieky Nitry pochádzajú aj germánske žiarové hroby. Výsledky archeologických výskumov sa nachádzajú aj v jednej z tamojších výrobných hál.
Firma, ktorú založilo ministerstvo, by tak mala vysporiadať pozemky, pripraviť infraštruktúru, čo zahŕňa cesty aj parkoviská a dobudovanie inžinierskych sietí. Zadať by mala aj nový archeologický prieskum.
Výskum pod pozemkami budúcej automobilky prebieha podľa archeológa Petra Bistáka z Krajského pamiatkového úradu v Nitre tak, ako má. „Raz za mesiac tam chodím na kontrolu.“ Povrchový výskum podľa neho odhalil tri rozsiahle archeologického náleziská. Na ďalších miestach, kde sa povrchový výskum urobiť nedal, prebiehajú zisťovacie sondáže.
Jedno z nálezísk koliduje s plánovanou infraštruktúrou. Momentálne tam prebieha plošný archeologický výskum. „Objavy pochádzajú najmä z rímskeho obdobia, prípadne z nasledujúceho obdobia sťahovania národov. Je pravdepodobné, že sa hlbšie nájdu aj staršie. Miesta, ktoré boli vhodné pre život, boli v rôznych časových obdobiach osídľované viackrát,“ vysvetlil Bisták.
Výskumy v prípade veľkých investícií sa podľa Ruttkaya štandardne robia dlho pred plánovanou investíciou. Aj jeden až dva roky vopred. „Pre investora je to aj najpohodlnejšie. Teraz to však nebolo možné. Preto by bolo žiaduce, aby sa výskum urobil čo najrýchlejšie a najefektívnejšie, čo si bez použitia podrobného geofyzikálneho prieskumu neviem veľmi dobre predstaviť,“ pripomenul riaditeľ ústavu.
Pri geofyzikálnom prieskume sa používajú špecializované prístroje, ktorými sa prejde terén a identifikujú sa potenciálne archeologické objekty pod zemou. Ideálne podľa Ruttkaya je, keď sa potom pod dohľadom archeológov citlivo odstráni ornica a pokračuje archeologický výskum štandardnými metódami.
Termín uzatvorenia zmluvy s investorom ešte nie je známy. Minister financií Peter Kažimír veril, že ho oznámia tento mesiac.
Šéf rozpočtovej rady: Jaguár nám budúci rok veľmi nepomôže
Číslo na Fica a poľská arogancia. Financial Times píše, ako sme získali Jaguar
Aké sú výhody vyvlastňovania pre Jaguar? Bude tam korupcia?
Pre Jaguar idú vyvlastňovať, aj priekupníkov s pôdou
Štát vyvlastní pozemky pre Jaguar
Istý kšeft: Pôdu pre Land Rover od špekulantov nevykúpia, tí môžu dobre zarobiť aj na vyvlastnení!
Prokurátor uspel, ľudia dostanú pozemky pod Jaguarom späť
Počiatek náhle zrýchľuje stavebné konanie, pomôže to Jaguaru
Jaguaru zadotujeme aj pôdu, ktorá priťahuje priekupníkov
Jaguar smrdí a to ešte ani základný kameň nepoklepali
Špekulanti zarobia na Jaguari milióny, tvrdí Procházka
Firma vykupujúca pozemky pri Nitre chce žalovať Procházku
Príchod Jaguara má prvú kauzu: kšefty s pôdou
Megainvestícia! Na pozemkoch pre Jaguar by mohol Dzurindov kamarát zarobiť vyše 2 milióny
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.