Pašeráci z rýchlej roty

Kaliňákov cestný zákon je typickou ukážkou toho, ako poslanci dokážu przniť svoju vlastnú prácu. V júni síce zákon s námahou schválili. V septembri ho však nájdu na stoloch znova. Prezident cestný zákon vetoval. A dobre urobil. Bol podvodný...

Vinníkom rýchleho pádu nového cestného zákona nie je prezident, ale parlament. A predseda vlády. Presnejšie: jeho megalomanský diaľničný program, nastavený na volebný rok 2010. Vláda presadila balík sporných (protiústavných) zákonov, ktoré majú drasticky urýchliť vyvlastňovanie pozemkov. Keďže nasadila šialene rýchle tempo, niektoré zákony boli sfušované. Napríklad ten, ktorým sa rozširuje sieť (mapa) budúcich diaľnic. Aby sa koalícia nemusela zdržiavať reparátmi, zákon novelizovala načierno, nepriamo. Cez Kaliňákov cestný zákon, ktorý s diaľničnou sieťou nijako nesúvisí.

"Pašerákom“ bol poslanec Smeru Pelegrini. Do Kaliňákovho zákona potichu, nepozorovane pretlačil zvláštne pozmeňovacie návrhy: počet ciest, ktoré môže štát stavať na cudzích pozemkoch, sa strojnásobil. Akcia bola taká utajená, že o nej nič netušili ani cestári z Národnej diaľničnej spoločnosti či z ministerstva dopravy... Rozhodnutie bolo čisto stranícke. Vedeli o ňom len Pelegrini, Vážny (našepkávač) a možno Koaličná rada...

Na pochybné "čierne stavby“ v cestnom zákone upozornila minulý týždeň Pravda. Pašerácky tunel Pelegriniho (Smeru) bol odhalený. Prezident musel cestný zákon vrátiť. Poslanci ho zrejme s drobným meškaním opakovane schvália. Rovnako ako časom schvália aj zoznam nových diaľnic. Tentoraz už normálnou cestou.

O niečo horšie to však vyzerá s tým, čo celú túto pirátsku mašinériu spustilo: s Ficovým plánom uštvať ministra dopravy a dokončiť diaľnice v super rýchlom režime. Už dlhšie je jasné, že je nereálny. Riziká s protiústavným vyvlastňovaním, skrytou privatizáciou diaľnic a predraženou výstavbou sú podstatne väčšie ako možný politický zisk.

Ak napriek tomu Vážny (a jeho šéf) neoblomne diaľničný program urýchľujú, znamená to len jedno. "Socialisti“ sa v tejto riskantnej hre ženú za inými ziskami ako politickými...

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...