Pavel Hagyari vidí budúcnosť Prešova optimisticky

Primátor rokuje aj s vlastníkmi nehnuteľností. V prípade Nábrežnej komunikácie uprednostňuje mimosúdnu dohodu. Naopak, s Petrom Jarkovským, ktorý vlastní niektoré pozemky pod miestnymi komunikáciami a na hlavnom cintoríne, vidí primátor dohodu problematicky.

16. 04. 2007
Pavel Hagyari
Pavel Hagyari

Prešov – Primátor Prešova Pavel Hagyari vidí budúcnosť mesta priaznivo. Ako skonštatoval dnes, po sto dňoch od inaugurácie do funkcie, do mesta sa vracia ekonomický optimizmus. „Veci sa hýbu správnym smerom. Bol som sklamaný z toho, v akom stave som našiel Prešov. Ekonomická situácia tu nie je dobrá. Nie sú pripravené veľké projekty, ktoré by mestu mohli pomôcť. Na druhej strane som tu našiel množstvo schopných ľudí, ktorí sú ochotní zapojiť sa do budovania Prešova a vytvoriť z neho jedno nádherné centrum. Pokiaľ sa chce, spôsob sa vždy nájde,“ uviedol Hagyari na tlačovej besede.

Za prioritu číslo jedna považuje Hagyari využitie geotermálnej energie. Prešov a jeho okolie (Slanské vrchy) majú podľa neho najlepšie zdroje tejto energie na Slovensku, napriek ponukám investorov ich mesto nevedelo využiť. Hagyari chce pomocou európskych fondov a súkromných investorov naštartovať tento proces, pričom by nešlo len o výstavbu aqaparku, ale aj o dodávky tepla do celého mesta a pomocou moderných technológií o výrobu elektrickej energie. „Máme možnosť získať až 50 % úspor. Vrty, ktoré stoja od 100 do 200 miliónov korún sú v porovnaní s možnými úsporami zanedbateľné,“ uviedol primátor.

Po intenzívnych rokovaniach s Prešovským samosprávnym krajom (PSK) a rezortom dopravy sa v oblasti dopravy črtá reálna šanca posunúť termíny výstavby diaľničných úsekov pred plánovaný rok 2013. Mesto robí všetko pre urýchlenie technickej prípravy. Do roku 2010 by sa malo začať s výstavbou veľkého obchvatu Prešova v smere na Košice. Primátor rokuje aj s vlastníkmi nehnuteľností. V prípade Nábrežnej komunikácie uprednostňuje mimosúdnu dohodu. Naopak, s Petrom Jarkovským, ktorý vlastní niektoré pozemky pod miestnymi komunikáciami a na hlavnom cintoríne, vidí primátor dohodu problematicky.

Hagyari chce tiež presadiť možnosť využitia vojenského letiska na civilné účely. Nechal vypracovať projekt na využitie dvojkilometrovej dráhy pre malé dopravné lietadlá s kapacitou 30 pasažierov. Na spolufinancovaní by mali participovať rezort dopravy, PSK, mesto a súkromný sektor. Hagyari sa angažuje aj za priamy železničný spoj z Prešova do Bratislavy a vytvorenie priamej železničnej trate Poprad – Prešov – Košice. Primátor Prešova hovoril aj o investoroch. O významnej americkej investícii bude bližšie informovať v utorok. V Prešova však majú záujem investovať aj podnikatelia z Holandska, Belgicka i Kórey. Pri Mestskej hale by sa mal realizovať projekt Arény Prešov.

V oblasti bývania chce Hagyari vytvoriť podmienky na výstavbu satelitných mestečiek. Samospráva nemá dosť vlastných pozemkov, preto primátor presadzuje na tento účel využiť areál zdevastovaného amfiteátra i menšie mestské pozemky pri ihrisku Tatran, na Sídlisku III a Sekčove. Do 3-4 rokov by sa malo v Prešove postaviť okolo tisíc nových nájomných aj komerčných bytov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.