Peniaze opäť odďaľujú PPP

Minister dopravy chce spustiť prípravné práce na súkromnej ceste, aj keď na ňu ešte nie sú peniaze. Problémy má aj s vyrovnaním pozemkov – nie všade sú vlastníci známi alebo istí.

Bratislava - Plány, že Košice s Bratislavou na budúci rok spojí diaľnica, už nikto neberie vážne. Vláda totiž svoje diaľničné plány neustále odkladá. Najnovšie sa odďaľuje výstavba prvého balíka D1, čiže 75 kilometrov úsekov medzi Martinom a Prešovom.

Termíny pre D1

  • Dubná skala – Turany: november 2012
  • Turany – Hubová: máj 2013
  • Hubová – Ivachnová: máj 2013
  • Jánovce – Jablonov: júl 2012
  • Fričovce – Svinia: júl 2012

* v týchto termínoch sa má cesta začať  predčasne užívať

Zdroj: rokovanie.sk

Posledný úsek tejto cesty má byť podľa najnovšej verzie hotový až v máji 2013.  Minister dopravy Ľubomír Vážny včera vysvetľoval, že za ďalším  meškaním sú peniaze. Banky totiž nemajú dostatok voľných zdrojov, „a to znemožňuje koncesionárovi získať dostatočné financovanie a zabezpečiť finančné uzatvorenie projektu". Peniaze sa mali nájsť najneskôr v októbri, teraz je to budúcoročný február.

„Banky už zatvárajú svoje účtovné knihy a otvoria ich až na budúci rok v januári," vysvetľuje Vážny.

Skladá sa takmer 30 bánk

Pozháňať peniaze na D1 nebude jednoduché. Jednu miliardu eur má zafinancovať Európska investičná banka, aj to len vtedy, ak sa štát zaručí za 80 percent úveru.

Zvyšné peniaze sa podľa Vážneho snaží dať dokopy až 28 komerčných bánk pod vedením Royal Bank of Scotland. Tú musela pre krízu ratovať britská vláda a odkúpiť väčšinu akcií banky. „Bankové prísľuby" od financujúcich bánk sú už podľa Vážneho na svete.

Cesta má vyjsť na 3,3 miliardy eur. S úrokmi na 30­-ročné splácanie to môže byť aj 8,7 miliardy eur. Zaujímavo sa podarilo výstavbu ciest podľa portálu lidovky.cz riešiť Poliakom. Úsek dlhý 30 kilometrov medzi Varšavou a Lodžou im postaví čínske konzorcium, ktoré vyhralo súťaž s cenou o polovicu nižšou, než odhadovalo poľské riaditeľstvo ciest. Kilometer tak vyjde na necelých 6 miliónov eur.

Kilometer pilotnej súkromnej cesty na Slovensku -  R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami - vyjde zhruba na 17 miliónov eur. Pri D1 to zatiaľ vychádza na zhruba 30 miliónov eur.

Neustále odďaľovanie D1 podľa opozičného poslanca Ivana Štefanca (SDKÚ) naznačuje, že  sa cena cesty bude dvíhať, podobne ako pri spomínanej pilotnej súkromnej ceste R1. Tá bola vo finále drahšia takmer o 20 percent.

Neznámi vlastníci sú prínos

Aby sa zbytočne nečakalo na peniaze od bánk, víťaz tendra na D1 má začať s prípravnými prácami. Firma, ktorú vytvorilo konzorcium s účasťou slovenského Doprastavu a Váhostavu, tak onedlho začne rúbať stromy či odstraňovať ornicu. Môže však naraziť na problém, pretože niektoré pozemky pod D1 sú „problémové".

Figurujú na nich neznámi vlastníci a niekde nie je známe, či je majiteľom ten, kto je zapísaný v katastri.

Neznámi vlastníci sú podľa  ministra prínosom, nebránia totiž výstavbe. Keď sa prihlásia, dostanú peniaze.

„Horšie je to s tými, ktorí sú zle identifikovaní, a to je kataster Bertotovce a Svinia. Môže sa stať, že Národná diaľničná spoločnosť odkúpi pozemky od toho, komu nepatria a naopak, nezaplatí tomu, komu pozemok patrí," povedal Vážny. Pomôcť má ministerstvo pôdohospodárstva.

Prípravné práce sa začnú uprostred októbra. Ak sa do štyroch mesiacov  peniaze na D1 nenájdu, vláda odkúpi rozostavané dielo, a to  najviac za 17,8 milióna eur.

Prípravné práce môžu byť podľa Štefanca v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní. Nie je totiž isté, či štát nemal na ne vyhlásiť súťaž.

Vážny tvrdí, že „to prešli s Úradom pre verejné obstarávanie".

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...