Petícia proti Marianskemu tunelu má už vyše 5 000 podpisov

Občianska iniciatíva žiada preveriť proces výstavby diaľničného tunela pod Malými Karpatmi nezávislou medzinárodnou komisiou.

16. 10. 2011

Mariánka - Pod petíciou Zachráňme Marianku je už viac ako 5 000 podpisov. Ako nformoval Juraj Turčáni z petičného výboru, občianska iniciatíva v súčasnosti žiada o podporu známe osobnosti a do boja proti tunelu zapojila aj tím odborníkov na dopravu, ktorí majú podľa Turčániho odhaliť neodbornosť a netransparentnosť celého procesu okolo Marianskeho tunela.

Turčáni tvrdí, že je jasné, že tunel nikdy vybudovaný nebude a štát pritom míňa peniaze na neodborné štúdie. Podľa Turčániho len posudzovanie navrhovaných riešení z pohľadu vplyvov na životné prostredie (EIA) stálo viac ako 100-tisíc eur zo štátneho rozpočtu.

Občianska iniciatíva Zachráňme Marianku začala s petíciou proti výstavbe tzv. Marianskeho tunela pri svätom prameni v rámci plánovaného úseku diaľnice D4, úsek Ivanka sever - Záhorská Bystrica.

Petícia proti tunelu v Marianke žiada:

  • okamžite zastaviť prípravné práce na Marianskom tuneli,
  • preskúmať a preukázať prioritu, opodstatnenosť, realizovateľnosť a verejný záujem na realizácií Marianského tunela renomovanou nezávislou medzinárodnou inštitúciou;
  • postupovať pri plánovaní rozvoja diaľnic a cestnej siete, ich príprave a realizácií v súlade so zákonmi ako i v súlade s oprávnenými záujmami obyvateľov a v súlade s ochranou prírody a krajiny

Aktivisti: štát pochybil

"Po zistení, že pri naprojektovaní Marianskeho tunela došlo k závažným pochybeniam zo strany štátu a ministerstva dopravy, začala občianska iniciatíva Zachráňme Marianku pripravovať petíciu na zastavenie prípravných prác. Iniciatíva žiada preverenie celého procesu tejto megastavby storočia medzinárodnou odbornou komisiou," uviedol Turčáni.

Diaľnica D4, tzv. nultý obchvat, je rozdelená do štyroch úsekov, v prípade okolia Marianky ide o II. úsek. Obyvateľov Marianky vedenie diaľnice len niekoľko sto metrov od ich rodinných domov pobúrilo. Problém výstavby diaľnice v katastri obce Marianka je podľa starostu Radovana Juriku veľmi citlivá záležitosť, pretože diaľnica má viesť okrajom obce, kde sa intenzívne stavajú bytové a rodinné domy.

Ak diaľnica, do tunela

Obec sa v zásade diaľnici nebráni. „Sú tu riešenia veľmi účinné – zabudovanie úseku diaľnice do tunela pozdĺž celého katastra Marianky. Tým by bol vyriešený problém pre Marianku. Ideálne by bolo zabudovanie tunela, alebo jeho posunutie čo najďalej od bydlísk,“vyjadril sa v júni pre agentúru Sita starosta obce Radovan Jurika.

V jednom z variantov trasovania úseku diaľnice D4 sa počíta s povrchovým až nadpovrchovým riešením s použitím protihlukových stien. Protihlukové steny podľa obyvateľov nie sú dostatočným riešením. Obyvatelia sa tiež obávajú, že povrchový variant naruší prírodný ráz krajiny, vzťahy obyvateľov s obyvateľmi okolitých obcí a tiež migráciu zvierat.

Podľa občianskej iniciatívy nebol v súvislosti s Marianskym tunelom dodržaný zákonný proces posúdenia predpokladaných vplyvov na životné prostredie strategického dokumentu "Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010".

Ako uvádza Turčáni, neexistuje ani relevantný dokument preukazujúci vykonanie výskumu pre cestnú infraštruktúru, vrátane preukázanej opodstatnenosti výstavby a budúceho využitia.

Taktiež podľa neho nie sú objektívne zistené výsledky takéhoto výskumu a vývoja pre cestnú infraštruktúru. "Pričom takýto postup vo veci navrhovania pozemných komunikácií bez uvedených podkladov a výskumov je porušením zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon)," uviedol Turčáni. Výstavba tunela pod Malými Karpatmi v rámci diaľnice D4 by sa mala uskutočniť v rokoch 2013 až 2019.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.