Petícii občanov Zvolen vyhovel do hodiny

29. 09. 2008

Zvolen - Len zhruba hodinu po tom, ako členovia petičného výboru odovzdali v podateľni zvolenského magistrátu petíciu občanov proti výstavbe štvorprúdovej cesty na mieste súčasnej ulice Bystrický rad blízko historického centra mesta, odovzdali tam aj vyhlásenie, že požiadavky petície považujú za splnené. Mestskí poslanci totiž na dnešnom zasadnutí krátko po odovzdaní petície schválili riešenie, ktoré petičiari minulý týždeň vyrokovali s úradníkmi mesta.

Asanácia domov na Bystrickom rade teda nateraz nehrozí, pretože návrh územného plánu pamiatkovej zóny mesta sa zmení tak, že bude s pôvodne plánovanou cestnou komunikáciou počítať nie ako so záväzným riešením, ale len ako s výhľadovou rezervou po roku 2020. Pre majiteľov nehnuteľností na Bystrickom rade to však bude znamenať obmedzenia, aby sa do budúcnosti prípadná výstavba cesty neznemožnila.

"Budeme povoľovať zobytnenie podkroví či prestavby v rámci obstavaného priestoru. Nebudem povoľovať výstavbu nových objektov a enormné zvyšovanie objemu zástavby,“ povedal vedúci odboru územného plánovania Mestského úradu Zvolen Peter Kašša.

Dodal, že situácia po roku 2020, keď budú vybudované iné plánované cesty, napríklad južný obchvat Zvolenského zámku, preukáže opodstatnenosť alebo neopodstatnenosť novej cesty na Bystrickom rade a jej navrhovanej šírky ako aj nadväzujúceho mosta ponad železničnú trať ku križovatke, z ktorej vedie príjazdová cesta od Krupiny. Stavba tohto mosta sa tiež presúva do výhľadovej časti územného plánu. Kašša podotkol, že tieto cestné stavby by mesto aj tak nestihlo do roku 2020 vybudovať.

"„Je to pre nás prijateľné riešenie. Po tom roku 2020, veríme, že budú iné pohľady na riešenie dopravnej situácie mesta. Je to mimoriadne dynamicky sa rozvíjajúci element, takže nárast dopravy bude musieť byť asi riešený inými spôsobmi ako len ďalším a ďalším rozširovaním ulíc,“ povedal člen petičného výboru Alexander

Niektorí vlastníci nehnuteľností na Bystrickom rade však majú k takémuto riešeniu výhrady, obmedzenie výstavby považujú za zásah do svojich vlastníckych práv a žiadajú od mesta kompenzácie.

"Neviem, čo teraz 12 rokov. Mesto nám obmedzí vlastnícke práva tým, že tam nemôžeme stavať, ale iba udržiavať existujúce objekty. Ja tam mám stavebný pozemok, ktorý mi týmto znehodnotia. Platím za to daň a nemôžem ho užívať v plnej miere,“ povedal podnikateľ Július Klesniak.

Zdôraznil, že ak sa s mestom nedohodne na odškodnení „podobrotky“, je ochotný domáhať sa ho súdnou cestou, pričom nevylúčil ani podanie na Európsky súd pre ľudské práva. "Vyjadrili sa, že podľa stavebného zákona je všetko v poriadku. Ústava je viacej ako stavebný zákon,“ pripomenul Klesniak.

Podľa Kaššu nebude ulica Bystrický rad zakonzervovaná, ale výstavba bude regulovaná podobne ako aj v iných častiach mesta. "Musíme regulovať všetky stavby v meste. Nadstavby a nové objekty povoľujeme len v tých územiach, ktoré nie sú tak zahustené existujúcou zástavbou,“ zdôraznil Kašša.

Petíciu proti štvorprúdovej ceste na mieste terajšej ulice Bystrický rad podpísalo za dva týždne 2 412 občanov. Výhrady mali nielen k asanácii domov na Bystrickom rade, vrátane Robotníckeho domu a takzvanej Malej železničnej stanice, ale aj k plánovanému zvyšovaniu intenzity dopravy na východnom okraji pamiatkovej zóny mesta.

"Dôsledkom bude výrazné zhoršenie životného prostredia v obytných uliciach Bystrický rad, Lihoveckého a Moyzesova ulica. S tým súvisí aj strata hodnoty bytov,“ uvádza sa v petícii. Občania sa tiež obávajú, že túto cestu by motoristi využívali na tranzit od Krupiny na Banskú Bystricu a späť, keďže je to kratšia trasa než obchvat mesta. "Každý, kto to videl, reagoval, čo je to za nezmysel, ťahať cez stred mesta intenzívnu dopravu,“ povedal Vágner. Podľa neho by sa skôr mal posilniť význam vonkajšieho okruhu na východnej strane mesta.

Podľa Kaššu navrhované komunikácie neriešili tranzitnú dopravu medzi Krupinou a Banskou Bystricou, ale vnútorný dopravný okruh mesta. Hoci pripustil, že by išlo o kratšiu trasu než obchvat mesta, motoristi by ju podľa neho na tranzit nevyužívali, lebo by bola časovo náročnejšia, keďže by na nej bolo viacero križovatiek.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.