Petícii občanov Zvolen vyhovel do hodiny

29. 09. 2008

Zvolen - Len zhruba hodinu po tom, ako členovia petičného výboru odovzdali v podateľni zvolenského magistrátu petíciu občanov proti výstavbe štvorprúdovej cesty na mieste súčasnej ulice Bystrický rad blízko historického centra mesta, odovzdali tam aj vyhlásenie, že požiadavky petície považujú za splnené. Mestskí poslanci totiž na dnešnom zasadnutí krátko po odovzdaní petície schválili riešenie, ktoré petičiari minulý týždeň vyrokovali s úradníkmi mesta.

Asanácia domov na Bystrickom rade teda nateraz nehrozí, pretože návrh územného plánu pamiatkovej zóny mesta sa zmení tak, že bude s pôvodne plánovanou cestnou komunikáciou počítať nie ako so záväzným riešením, ale len ako s výhľadovou rezervou po roku 2020. Pre majiteľov nehnuteľností na Bystrickom rade to však bude znamenať obmedzenia, aby sa do budúcnosti prípadná výstavba cesty neznemožnila.

"Budeme povoľovať zobytnenie podkroví či prestavby v rámci obstavaného priestoru. Nebudem povoľovať výstavbu nových objektov a enormné zvyšovanie objemu zástavby,“ povedal vedúci odboru územného plánovania Mestského úradu Zvolen Peter Kašša.

Dodal, že situácia po roku 2020, keď budú vybudované iné plánované cesty, napríklad južný obchvat Zvolenského zámku, preukáže opodstatnenosť alebo neopodstatnenosť novej cesty na Bystrickom rade a jej navrhovanej šírky ako aj nadväzujúceho mosta ponad železničnú trať ku križovatke, z ktorej vedie príjazdová cesta od Krupiny. Stavba tohto mosta sa tiež presúva do výhľadovej časti územného plánu. Kašša podotkol, že tieto cestné stavby by mesto aj tak nestihlo do roku 2020 vybudovať.

"„Je to pre nás prijateľné riešenie. Po tom roku 2020, veríme, že budú iné pohľady na riešenie dopravnej situácie mesta. Je to mimoriadne dynamicky sa rozvíjajúci element, takže nárast dopravy bude musieť byť asi riešený inými spôsobmi ako len ďalším a ďalším rozširovaním ulíc,“ povedal člen petičného výboru Alexander

Niektorí vlastníci nehnuteľností na Bystrickom rade však majú k takémuto riešeniu výhrady, obmedzenie výstavby považujú za zásah do svojich vlastníckych práv a žiadajú od mesta kompenzácie.

"Neviem, čo teraz 12 rokov. Mesto nám obmedzí vlastnícke práva tým, že tam nemôžeme stavať, ale iba udržiavať existujúce objekty. Ja tam mám stavebný pozemok, ktorý mi týmto znehodnotia. Platím za to daň a nemôžem ho užívať v plnej miere,“ povedal podnikateľ Július Klesniak.

Zdôraznil, že ak sa s mestom nedohodne na odškodnení „podobrotky“, je ochotný domáhať sa ho súdnou cestou, pričom nevylúčil ani podanie na Európsky súd pre ľudské práva. "Vyjadrili sa, že podľa stavebného zákona je všetko v poriadku. Ústava je viacej ako stavebný zákon,“ pripomenul Klesniak.

Podľa Kaššu nebude ulica Bystrický rad zakonzervovaná, ale výstavba bude regulovaná podobne ako aj v iných častiach mesta. "Musíme regulovať všetky stavby v meste. Nadstavby a nové objekty povoľujeme len v tých územiach, ktoré nie sú tak zahustené existujúcou zástavbou,“ zdôraznil Kašša.

Petíciu proti štvorprúdovej ceste na mieste terajšej ulice Bystrický rad podpísalo za dva týždne 2 412 občanov. Výhrady mali nielen k asanácii domov na Bystrickom rade, vrátane Robotníckeho domu a takzvanej Malej železničnej stanice, ale aj k plánovanému zvyšovaniu intenzity dopravy na východnom okraji pamiatkovej zóny mesta.

"Dôsledkom bude výrazné zhoršenie životného prostredia v obytných uliciach Bystrický rad, Lihoveckého a Moyzesova ulica. S tým súvisí aj strata hodnoty bytov,“ uvádza sa v petícii. Občania sa tiež obávajú, že túto cestu by motoristi využívali na tranzit od Krupiny na Banskú Bystricu a späť, keďže je to kratšia trasa než obchvat mesta. "Každý, kto to videl, reagoval, čo je to za nezmysel, ťahať cez stred mesta intenzívnu dopravu,“ povedal Vágner. Podľa neho by sa skôr mal posilniť význam vonkajšieho okruhu na východnej strane mesta.

Podľa Kaššu navrhované komunikácie neriešili tranzitnú dopravu medzi Krupinou a Banskou Bystricou, ale vnútorný dopravný okruh mesta. Hoci pripustil, že by išlo o kratšiu trasu než obchvat mesta, motoristi by ju podľa neho na tranzit nevyužívali, lebo by bola časovo náročnejšia, keďže by na nej bolo viacero križovatiek.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...