Zvolen - Len zhruba hodinu po tom, ako členovia petičného výboru odovzdali v podateľni zvolenského magistrátu petíciu občanov proti výstavbe štvorprúdovej cesty na mieste súčasnej ulice Bystrický rad blízko historického centra mesta, odovzdali tam aj vyhlásenie, že požiadavky petície považujú za splnené. Mestskí poslanci totiž na dnešnom zasadnutí krátko po odovzdaní petície schválili riešenie, ktoré petičiari minulý týždeň vyrokovali s úradníkmi mesta.
Asanácia domov na Bystrickom rade teda nateraz nehrozí, pretože návrh územného plánu pamiatkovej zóny mesta sa zmení tak, že bude s pôvodne plánovanou cestnou komunikáciou počítať nie ako so záväzným riešením, ale len ako s výhľadovou rezervou po roku 2020. Pre majiteľov nehnuteľností na Bystrickom rade to však bude znamenať obmedzenia, aby sa do budúcnosti prípadná výstavba cesty neznemožnila.
"Budeme povoľovať zobytnenie podkroví či prestavby v rámci obstavaného priestoru. Nebudem povoľovať výstavbu nových objektov a enormné zvyšovanie objemu zástavby,“ povedal vedúci odboru územného plánovania Mestského úradu Zvolen Peter Kašša.
Dodal, že situácia po roku 2020, keď budú vybudované iné plánované cesty, napríklad južný obchvat Zvolenského zámku, preukáže opodstatnenosť alebo neopodstatnenosť novej cesty na Bystrickom rade a jej navrhovanej šírky ako aj nadväzujúceho mosta ponad železničnú trať ku križovatke, z ktorej vedie príjazdová cesta od Krupiny. Stavba tohto mosta sa tiež presúva do výhľadovej časti územného plánu. Kašša podotkol, že tieto cestné stavby by mesto aj tak nestihlo do roku 2020 vybudovať.
"„Je to pre nás prijateľné riešenie. Po tom roku 2020, veríme, že budú iné pohľady na riešenie dopravnej situácie mesta. Je to mimoriadne dynamicky sa rozvíjajúci element, takže nárast dopravy bude musieť byť asi riešený inými spôsobmi ako len ďalším a ďalším rozširovaním ulíc,“ povedal člen petičného výboru Alexander
Niektorí vlastníci nehnuteľností na Bystrickom rade však majú k takémuto riešeniu výhrady, obmedzenie výstavby považujú za zásah do svojich vlastníckych práv a žiadajú od mesta kompenzácie.
"Neviem, čo teraz 12 rokov. Mesto nám obmedzí vlastnícke práva tým, že tam nemôžeme stavať, ale iba udržiavať existujúce objekty. Ja tam mám stavebný pozemok, ktorý mi týmto znehodnotia. Platím za to daň a nemôžem ho užívať v plnej miere,“ povedal podnikateľ Július Klesniak.
Zdôraznil, že ak sa s mestom nedohodne na odškodnení „podobrotky“, je ochotný domáhať sa ho súdnou cestou, pričom nevylúčil ani podanie na Európsky súd pre ľudské práva. "Vyjadrili sa, že podľa stavebného zákona je všetko v poriadku. Ústava je viacej ako stavebný zákon,“ pripomenul Klesniak.
Podľa Kaššu nebude ulica Bystrický rad zakonzervovaná, ale výstavba bude regulovaná podobne ako aj v iných častiach mesta. "Musíme regulovať všetky stavby v meste. Nadstavby a nové objekty povoľujeme len v tých územiach, ktoré nie sú tak zahustené existujúcou zástavbou,“ zdôraznil Kašša.
Petíciu proti štvorprúdovej ceste na mieste terajšej ulice Bystrický rad podpísalo za dva týždne 2 412 občanov. Výhrady mali nielen k asanácii domov na Bystrickom rade, vrátane Robotníckeho domu a takzvanej Malej železničnej stanice, ale aj k plánovanému zvyšovaniu intenzity dopravy na východnom okraji pamiatkovej zóny mesta.
"Dôsledkom bude výrazné zhoršenie životného prostredia v obytných uliciach Bystrický rad, Lihoveckého a Moyzesova ulica. S tým súvisí aj strata hodnoty bytov,“ uvádza sa v petícii. Občania sa tiež obávajú, že túto cestu by motoristi využívali na tranzit od Krupiny na Banskú Bystricu a späť, keďže je to kratšia trasa než obchvat mesta. "Každý, kto to videl, reagoval, čo je to za nezmysel, ťahať cez stred mesta intenzívnu dopravu,“ povedal Vágner. Podľa neho by sa skôr mal posilniť význam vonkajšieho okruhu na východnej strane mesta.
Podľa Kaššu navrhované komunikácie neriešili tranzitnú dopravu medzi Krupinou a Banskou Bystricou, ale vnútorný dopravný okruh mesta. Hoci pripustil, že by išlo o kratšiu trasu než obchvat mesta, motoristi by ju podľa neho na tranzit nevyužívali, lebo by bola časovo náročnejšia, keďže by na nej bolo viacero križovatiek.
1990/369 Zákon o obecnom zriadení
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.