Plán vraj ignoruje Schengen

Nový územný plán vznikal deväť rokov. Preto nedostatočne zohľadňuje nové väzby na schengenský priestor – napríklad Bratislavčanov, ktorí bývajú v prihraničí Rakúska.

Bratislava - Nový územný plán Bratislavy, ktorý platí len čosi vyše pol roka, je málo pripravený na Schengen. Kritici tvrdia, že dokument, ktorý má určiť vývoj mesta na 30 rokov, nepredpokladá dopravné a stavebné väzby na susedné štáty.

Príkladom je električkové spo­jenie Viedne a Bratislavy, ktoré chce obnoviť rakúska strana. Vedenie mesta na to reagovalo s prekvapením – za bratislavský magistrát o tom nik s Rakúšanmi nerokoval.

Petržalka ako bariéra

„A my sme takúto alebo podobnú víziu nemali?“ pýta sa urbanista Bohumil Kováč. „Už na úrovni tohto územného plánu sa malo uvažovať o koľajovom spojení MHD najmenej po Hainburg.“ Kováč hovorí, že na túto tému sa robili aj štúdie, ale výstavbou petržalskej diaľnice, ktorá s tým nepočítala, sa vytvorila bariéra. Je to dôkaz, že nedokážeme nechať rezervu pre budúce generácie. „Diaľnica sa pritom stavala v čase, keď sme už mali vysoké ambície vstúpiť do Európskej únie.“

Jednou z príčin je, že rozvoj prihraničnej Petržalky zablokoval niektoré ideálne miesta na spojenia. Petržalka mala len jeden rozvojový smer – južný. Na západe bola železná opona a diaľnica sa plánovala ako súčasť jej ochranného pásma.

Dopravné spojenia

Dopravný podnik Bratislavy teraz uvažuje o autobusovom spojení s Rakúskom. Svoje pravidelné linky do Rakúska má dnes prepravca Slovak Lines, pohodlne sa dá do Rakúska cestovať vlakom. Okrem toho rakúska a slovenská strana pred troma rokmi podpísali memorandum o rozvoji dopravného spojenia a plánuje sa medzinárodná železničná trať TEN-T, vedúca Bratislavou.

Magistrát sa bráni

Hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová sa kritike bráni. „Územný plán ráta nielen so železničnými koridormi, ale aj s výstavbou na juhozápade mesta – v Rusovciach, v Čunove.“

Kováč oponuje, že neschengenskosť je zrejmá aj z technológie plánu – okrem jedného výkresu je všetko územie za hranicou biele. „Bratislava sa síce nemôže starať do pozemkov Kittsee, ale to územie existuje a má vzťahy na naše územie, ktoré už je spoločné.“

Vedenie mesta pripustilo, že koncepcia dopravy zaostáva za stavebným boomom. V obciach v rakúskom prihraničí pritom už bývajú desiatky Slovákov, a ich počet sa má zvyšovať – v inzerátoch realitiek sa Hainburg označuje za ďalšiu mestskú časť Bratislavy.

Územný plán Bratislavy sa pripravoval takmer desaťročie. Už v čase jeho neúspešného schvaľovania v roku 2006 primátor Andrej Ďurkovský povedal, že dnes by niektoré územia sám riešil inak.

Námestník primátora Tomáš Korček už pripravuje zmenu plánu. Do konca minulého roka dal zozbierať k plánu okolo 400 pripomienok. O konkrétnych zmenách však bude zastupiteľstvo rozhodovať najskôr v lete. Tak dlho potrvá, kým sa zmeny do plánu premietnu. Nevedno, či sa budú týkať aj Schengenu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...