Štát chce obchvat Bratislavy stavať cez verejno-súkromné partnerstvo. Zmluvu podpíše so španielskou spoločnosťou Cintra.
BRATISLAVA. Zmluva, ktorá má zabezpečiť, stavbu obchvatu Bratislavy cez súkromné peniaze nestihol minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru do volieb podpísať.
Jej termín na podpis podľa uznesenia vlády Roberta Fica uplynul v piatok 4. marca, teda len jeden deň pred parlamentnými voľbami.
Za posunom v termínoch sú podľa rezortu dopravy viaceré dôvody. Ministerstvo si napríklad vyžiadalo dodatočné informácie o nezávislom dozore a zároveň sa stále upresňuje harmonogram prác, ktoré bude možné robiť medzi podpisom zmluvy a finančným uzatvorením.
Ministerstvo nespresnilo, či zmluvu podpíše ešte táto vláda. "Zmluva bude podpísaná po tom, ako sa sfinalizujú všetky dokumenty potrebné na jej podpis," povedal SME hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Dodal, že zmluvu bude podpisovať minister, ktorý bude niesť zodpovednosť za chod rezortu dopravy v čase, keď všetky rokovania budú uzatvorené.
Projekt obchvatu Bratislavy a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu má postaviť konzorcium okolo španielskej spoločnosti Cintra, ktorý tender vyhrala.
Štvoprúdovku by mala 30 rokov aj prevádzkovať. Štát jej za to na oplátku bude platiť 56,72 milióna eur. Celkovo štát za tieto cesty zaplatí necelých 1,9 miliardy eur, ďalšie stovky miliónov zaplatíme za výkup pozemkov.
Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák z čias prvej vlády Roberta Fica si myslí, že v povolebnom období už nie je slušné takéto zmluvy podpisovať.
"Keď to doteraz nepodpísali, mali by to už nechať na novú vládu. Je však škoda, že to nepodpísal, keďže bola politická vôľa na oboch stranách, aby tento projekt išiel čo najskôr," vraví Čermák.
Počiatkov rezort by zmluvu na výstavbu obchvatu nemal podpisovať ani podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy počas ministrovania Jána Figeľa z KDH.
Odľahčenie jednotlivých úsekov diaľnice D1 v Bratislave o osem až 19 percent a priťaženie úsekov napríklad mostu Lafranconi nie je podľa neho presvedčivý prínos projektu. Zároveň dodáva, že v dopravnom modeli, podľa ktorého má po obchvate jazdiť 35 tisíc áut Inštitút nachádza viaceré nejasnosti a nedostatky.
Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý bol poradcom premiérky Ivety Radičovej, však oponuje. Vysvetľuje, že vláda dala mandát ministrovi, ktorý je stále ministrom.
Vizualizácia obchvatu Bratislavy.Vizualizácia obchvatu BratislavyVizualizácia obchvatu Bratislavy.
Žiadne logické argumenty preto čakanie s výstavbou nevidí, keďže projekt je pripravený dobre. Dodal, že budovanie ciest by nemalo byť vecou politiky, ale vecou odborníkov.
"Obchvat Bratislavy považujem za významnú a prínosnú investíciu a cenové podmienky ponúknuté víťazným konzorciom je vo všeobecnosti možné považovať za výhodné. Keď sa na to pozerám z pohľadu budúcich užívateľov, tak každé oneskorenie bude vnímané skôr ako strata. Politika ma nezaujíma," dodal zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek.
Ako sa k výstavbe obchvatu cez PPP stavajú novozvolené parlamentné strany? SaS v minulosti skonštatovala, že finančná analýza ministerstva financií ukazuje, že výhodnosť PPP projektu z hľadiska vynaložených nákladov štátu nie je taká významná, aby musela projekt v takejto podobe z časových dôvodov schváliť súčasná vláda.
"Ak by sme obsadili post ministra dopravy, určite by sme zvážili aj inú možnosť," vraví podpredsedníčka strany SaS Jana Kiššová.
Stavbu obchvatu cez súkromné peniaze kritizovalo aj hnutie OĽANO, ktoré vo voľbách skončilo na treťom mieste. V minulosti navrhli stavbu tejto cesty cez dve časti. Jeho šéf Igor Matovič dodáva, že Počiatek by zmluvu podpisovať nemal, keďže z jeho pohľadu išlo o pochybne realizovaný tender.
Najprv by sa postavila rýchlostná cesta R7 smerom z hlavného mesta do Dunajskej Stredy a diaľnica D4 by sa stavala až potom, keď bude možné vybudovať tunel popod Malé Karpaty.
Rýchlostnú cestu R7 smerom na Dunajskú Stredu by OĽANO stavalo napríklad z peňazí z predaja Slovak Telekomu, či z otvorenia druhého piliera.
Výstavbu obchvatu v minulosti podporovala strana Most-Híd. Je preto pravdepodobné, že by aj po vstupe do ktorejkoľvek vlády projekt podporovala.
"Ako sme sa vyjadrili už predtým, výstavba R7 by mala začať čo najskôr, aby sa zlepšila dopravná situácia pre ľudí dochádzajúcich do Bratislavy zo Žitného ostrova," dodal hovorca Mostu-Híd Matej Kováč.
Slovenská národná strana situáciu komentovať nechcela. Jej hovorkyňa Zuzana Kohútková skonštatovala, že strana druhý deň po voľbách analyzuje a sumarizuje ich výsledok.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Počiatek: Diaľnice budeme musieť stavať cez PPP projekty
Protesty nepomohli. Ficova vláda tesne pred voľbami schválila kontroverzný obchvat Bratislavy
Pomoc Bratislave, či kauza s pozemkami. Pozrite sa, čo obchvatu vyčítajú
Počiatek má zelenú. Obchvat za 1,9 miliardy začnú stavať na jar
Počiatkov miliardový projekt je na hrane, Kažimír ukázal čísla
Národná diaľničná spoločnosť zrušila tender na servis a opravy v tuneli Sitina
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...