Počiatek: Stavajte pomalšie

Ak vláda vyhodí tretinu súkromných diaľnic z PPP projektov, môže podľa ministerstva financií stavať výhodne. Či to však ovplyvní štátny dlh, sa nedá definitívne povedať.

18. 10. 2007

Bratislava - Vláda by mala podľa ministerstva financií zúžiť rozsah projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) plánovaných pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a vylúčiť tretí balík týkajúci sa technicky komplikovaných úsekov okolo Žiliny. V takom prípade by bolo financovanie výstavby diaľnic prostredníctvom PPP takmer porovnateľné s tradičným verejným obstarávaním, avšak s oveľa skorším termínom dokončenia týchto úsekov. Vyplýva to zo stanoviska rezortu financií o vplyve PPP projektov na verejné financie.

Realizácia projektov PPP, ktorú vláda schválila 5. septembra v rozsahu v dĺžke 151 kilometrov a pri predbežných stavebných nákladoch 105,7 miliardy korún, predstavuje podľa analýzy rezortu financií pomerne vysoké nároky na verejné financie oproti bežným spôsobom verejného obstarávania.

„Realizácia schváleného variantu výstavby by znamenala zdvojnásobenie podielu výdavkov kapitoly ministerstva dopravy na výdavkoch štátneho rozpočtu, čo by výrazne zúžilo priestor na financovanie ostatných prioritných politík vlády,“ uvádza ministerstvo financií.

Zároveň nie je možné s definitívnou platnosťou uviesť, že navrhované projekty PPP nebudú mať vplyv na schodok verejných financií a dlh. K tomu sa bude možné vyjadriť až na základe návrhu konečnej zmluvy so súkromným partnerom.

Stavať cez PPP projekty by sa mali kratšie úseky s rozložením na dlhšie časové obdobie, čím sa zníži riziko negatívneho vplyvu nadmerného dopytu na vývoj inflácie.

Ministerstvo financií vláde tiež odporúča zmeniť skladbu prvého balíka úsekov na D1 a vylúčiť z neho úseky na trase Dubná Skala - Hubová. Zdôvodnilo to jeho nedostatočnou projektovou pripravenosťou, chýbajúcimi povoleniami a rozhodnutiami, ako aj geologickým prieskumom a tiež technickou náročnosťou výstavby pre zložitý geografický terén.

Vylúčené úseky by mala vláda financovať podľa možností štátneho rozpočtu a potreby stavať aj iné úseky diaľnic a rýchlostných ciest, nielen na D1 a R1.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.