Opozičná strana Sloboda a Solidarita podáva ďalší podnet na európsky kontrolný úrad OLAF. Má totiž podozrenie, že v prípade výstavby mosta pri Trenčíne to zaváňa korupciou. Na tlačovej besede strany dianie medzi Železnicami Slovenskej republiky a Združením Pod Brezinou ozrejmil podpredseda SaS Ľubomír Galko.
V prípade, že podivný projekt Európska únia v budúcnosti nepreplatí, zostane účet na krku Slovenskej republike. Liberálov tiež znepokojuje tragická nehodovosť vyplývajúca z pádu mostov stavaných firmou patriacou práve ku Združeniu Pod Brezinou. SaS preto vyzýva občanov Slovenskej republiky, aby pred akýmikoľvek podozreniami z korupcie nezatvárali oči. Vďaka europoslancovi Richardovi Sulíkovi sa totiž každý podnet na európsky kontrolný úrad OLAF môže preniesť z domácej na medzinárodnú úroveň.
Ľubomír Galko: Ku koncu roka 2012 bola uzavretá podivuhodná zmluva v hodnote takmer 245 miliónov eur bez DPH na výstavbu mosta ponad Váh pri Trenčíne medzi Železnicami Slovenskej republiky a Združením pod Brezinou. Verejnú súťaž Združenie vyhralo napriek tomu, že neposkytlo najnižšiu cenu. Takisto je dodnes spochybňovaná podmienka účasti v tendri. Bola ňou referencia na už postavený cestný alebo železničný most s pevnou jazdnou dráhou.
Znepokojujúce na tomto prípade je aj to, že jedna z firiem Združenia je práve firma, ktorá sa podieľala na niekoľkých mostoch, na ktorých došlo počas ich zrútenia k úmrtiam. Jednalo sa napríklad o most pri Iliašoviciach, počas pádu ktorého zomreli štyria ľudia. Taktiež v Českej republike postavila daná firma most pri Studénke. Ten sa rovnako zrútil, pričom zomreli ôsmi ľudia. A existuje množstvo ďalších problematických prípadov.
Tento projekt dlhodobo pripravovali Železnice Slovenskej republiky, ktoré sa chytili myšlienky financovať ho z eurofondov, napriek tomu, že z hľadiska rizikovosti, nebolo niektorými pracovníkmi ministerstva údajne odporúčané, aby sa projekt financoval z Európskej únie.
Vyzerá to, že ide o biznis niekoho, komu je úplne jedno z akých zdrojov projekt pôjde, len nech ide. Niekoho kto vie, že ak by na začiatku bolo deklarované hradenie projektu zo štátnej kasy Slovenskej republiky, Železnice SR by do projektu nešli. Neboli by totiž zdroje. Je však mimoriadne pekné narafičiť to na EÚ projekt – zdroje akože sú, zmluvy sa podpíšu a keď v budúcnosti Európska únia povie, že projekt nepreplatí, bude už potrebné z niečoho zaplatiť, pretože zmluvné vzťahy nepustia a veci už budú realizované.
Celé verejné obstarávanie trvalo niekoľko rokov a sprevádzalo ho a dodnes sprevádza obrovské množstvo súdnych sporov, v ktorých figurujú Železnice Slovenskej republiky. Striedavo tiež viacerí uchádzači spomínaného tendra.
Ide o flagrantný prípad toho, ako sa pri čerpaní prostriedkov Európskej únie nemá postupovať. Všetky doterajšie informácie čoraz viac legitimizujú názor predpokladajúci, že v tomto projekte môže ísť o snahu o zneužitie prostriedkov z fondov EÚ a že tieto obrovské náklady bude naozaj plne znášať Slovenská republika. Predpokladaný termín ukončenia práce je až jar 2016 a je vysoko pravdepodobné, že riziko nepreplatenia prác prostriedkami z Európskej únie by znášala až nasledujúca vláda. Preto je podnet na európsky kontrolný úrad OLAF správny a žiadúci.
Európsky kontrolný úrad OLAF by mal v čo najkratšom čase rozhodnúť, či došlo v prípade tejto megazmluvy ku korupcii, podvodu, či zamýšľanému neoprávnenému čerpaniu prostriedkov z fondov EÚ.
Ide o to, aby minimálne politické dôsledky znášali tí, čo ich zapríčinili, nie tí po nich. Hlavné posolstvo v našom podaní na európsky kontrolný úrad OLAF vidíme v tom, že v strane Sloboda a Solidarita vieme boj proti korupcii na národnej úrovni účinne preniesť cez Richarda Sulíka aj na európsku úroveň. Pokiaľ ide o čerpanie eurofondov. Strana SaS bude pokračovať v boji proti podvodom a korupcii na domácej aj medzinárodnej úrovni a pri práci budeme využívať rôzne zdroje, od informácií z médií až po informácie od jednotlivých občanov. Rovnako ako je tomu pri aktuálnom podaní na európsky kontrolný úrad OLAF.
Richard Sulík je v europarlamente náhradníkom vo Výbore pre kontrolu rozpočtu, kam spadá aj európsky kontrolný úrad OLAF. Z tejto pozície sa budeme pýtať na činnosť OLAF-u a na stav nami podaných prípadov. Máme rozpracované aj ďalšie podnety, o ktorých vás budeme po ich podaní informovať.
Chceli by sme vyzvať občanov Slovenskej republiky, aby nás informovali o podozrivých prípadoch. Ani jeden takýto prípad nenecháme zapadnúť prachom a všetky prípady sa budeme snažiť preveriť.
Na rozdiel od premiéra, je moje číslo naozaj známe, bolo už aj zverejnené. O mne sa tiež vie, kde sa nachádzam.
Ak sa teda občania rozhodnú akékoľvek podnety podať, my ich budeme skúmať a vždy, keď dospejeme k záveru, že je podnet dostatočne závažný, aby sme ho na európsky kontrolný úrad OLAF podali, tak to aj spravíme. Zároveň sa budeme tiež intenzívne dotazovať, čo sa s našimi podnetmi deje.
Trenčín, modernizácia železničnej trate
Modernizácia železnice je ohrozená
Rybníček: Trenčín môže ostať rozkopaný pre cudziu chybu
Skanska uspela, najväčšia vládna zákazka sa prehodnotí
Najväčšia vládna zákazka sa prehodnotí
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.