Podnikateľ a staviteľ si bude môcť vybrať územný plán

22. 05. 2008

Parlament schválil novelu, ktorá povoľuje podnikateľom vybrať si, podľa ktorého územného plánu sa má vydať územné rozhodnutie. Stavebné úrady by mali rozhodovať podľa toho, ktorý územný plán si žiadatelia o územné rozhodnutie vyberú.

To znamená, že ak nový územný plán bude proti ich podnikateľským zámerom, stavebné úrady by mali vydávať územné rozhodnutia podľa starého plánu. Žiadosti však musia byť podané ešte v čase, keď platil starý územný plán, v opačnom prípade by sa muselo postupovať na základe nového, platného územného plánu. V prípade, že ju podpíše prezident, bude účinná od 1. júla.

Návrh, ktorý predložili poslanci za Smer-SD Renáta Zmajkovičová a Marián Kovačócy je účelový a lobistický, povedala poslankyňa za SDKÚ-DS Jarmila Tkáčová.

Pripomenula stanovisko Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), podľa ktorého je návrh nesystémový a obmedzí usmerňovanie výstavby na území obce. Za najväčší paradox však považuje skutočnosť, že normu predložili poslanci strany, ktorá sústavne povyšuje verejný záujem nad súkromný a teraz, v nebývalej miere uprednostňuje individuálny záujem. „Je to dvojkoľajnosť v slovách a činoch,“ zdôraznila.

Podľa nej je to pomoc štátu podnikateľskej skupine, ktorá chce vybudovať napriek nesúhlasu občanov a samosprávy skládku odpadu v Pezinku.

Podobne sa môže táto legislatíva použiť aj pri výstavbe elektrárne v Trebišove, ktorú rovnako odmietajú občania i vedenie mesta. S elektrárňou nepočíta ani starý územný plán, no objavil sa už nový, ktorý s elektrárňou v intraviláne mesta počíta. „Nie je náhoda, vážení predkladatelia, že čistou náhodou predkladáte návrh, aby sa do úvahy musel zobrať ten územný plán, ktorý je pre podnikateľa výhodnejší?“ opýtala sa Tkáčová. Podľa nej to náhoda nie je. Tkáčová podala pozmeňujúci návrh, aby sa konania pri technicky náročných stavbách či stavbách s výrazným dosahom na životné prostredie mohli zúčastniť aj občania z dotknutých území. Poslanci ho však nepodporili.

Poslanec Peter Pelegrini (Smer-SD) odmietol obvinenia, že návrh je lobistický. „Veď samosprávy rozhodujú o svojom územnom pláne, tak samosprávy mali dostatok času, sú dva roky vo funkciách, tak nech si tie obce a mestá schvália zmeny územného plánu natvrdo a už nik viac nebude môcť diskutovať,“ dodal Pelegrini. Podľa neho ak sa na to pozrieme z iného uhla, návrh má určité antikorupčné opatrenia, dodal Pelegrini s tým, že na samosprávnej úrovni pri schvaľovaní doplnkov územných plánov v absolútnej miere prekvitá korupcia. Martin Pado (SDKÚ-DS) mu odkázal, že minister vnútra je z jeho strany. Hovorili ste s ním o podozreniach z korupcie, informovali ste políciu, opýtal sa Pelegriniho.

Zmajkovičová v rozprave poznamenala, že svojím návrhom zjednodušuje proces rozhodovania. „Práve preto, aby sa zabezpečila kontinuita rozhodovacieho procesu územných konaní začatých v prelomovom období medzi platnosťou a účinnosťou starého a novoschváleného územného plánu som prišla s týmto zákonom, aby sa bral pri rozhodovaní územný plán v čase podania žiadosti,“ dodala. Novela podľa nej nerieši skládku v Pezinku, „nepodsúvajte nám to“. „Tam je územné rozhodnutie vydané a platné,“ dodala.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...