Petícia za začatie výstavby rýchlostnej cesty R4 Prešov - Vyšný Komárnik pokračuje aj v krajskom meste. Signatári žiadajú vládu, aby urýchlene riešila kritickú situáciu. Terajšiu cestu zahlcuje kamiónová doprava, k Poliakom navyše pribudli Rusi.
PREŠOV. Rýchlostná komunikácia R4 má byť kľúčovou dopravnou tepnou regiónu severovýchodného Slovenska, kde je dopravná sieť značne zanedbaná. Petíciu za jej urýchlené začatie začali mestá a obce pod Duklou, podpisy už pripájajú aj Prešovčania.
Terajšia situácia na ceste medzi Svidníkom a Prešovom je podľa vodičov katastrofálna. Niektorí ju dokonca radšej obchádzajú cez Stropkov, pretože na ceste zo Svidníka cez Giraltovce je neúnosne veľa kamiónov. K tým poľským navyše pribudlo veľa ruských, v súvislosti so situáciou na Ukrajine a jej obchádzaním.
Tieto cesty nie sú dimenzované na kamiónovú dopravu,“ povedal primátor Svidníka Ján Holodňák (nez., s pod. SDKÚ-DS), ktorý prišiel do Prešova s členmi petičného výboru zbierať podpisy.
„Vážime si, že túto podporu máme aj v Prešove, lebo R4 sa týka aj krajského mesta a ide o prepojenie Poľska, Slovenska a Maďarska. Sme odkázaní na vzájomnú spoluprácu, rozvoj regiónu je bez tejto R4 nemysliteľný,“ uviedol.
Terajší stav považuje za neúnosný. „Je tam obrovské množstvo kamiónov, havárií. Z tohto dôvodu združenie miest a obcí pod Duklou prišlo s iniciatívou a jednoznačnou podporou R4,“ povedal, s tým, že „erštvorka“ má byť súčasťou aj medzinárodnej trasy Via Carpathia, od Baltiku po Grécko.
V súvislosti s budúcou výstavbou rýchlostnej komunikácie R4 sa hovorilo o dvoch variantoch: červenom (Prešov – Giraltovce – Svidník) a modrom (zahŕňajúcom aj Petič a Domašu). V Stropkove sa rozbehla petícia za modrý variant, kým Svidník a Giraltovce prefereujú ten červený.
„Postoj nášho mesta i všetkých signatárov petície je, že dnes už neriešime, či bude modrý, alebo červený variant. Nech rozhodnú odborníci, ktorý je lepší. O tom, ktorý sa bude robiť, nerozhodujú ani samosprávy, ani občania. Každý z nich je pre nás prijateľný,“ reagoval Holodňák.
Potešilo ho, že petíciu rozbehli aj Stropkovčania: „Predpokladám, že budú stretnutia s aktivistami, ktorí zbierajú petíciu v Stropkove, aby sme ju spoločne, možno aj pod jednou hlavičkou, odovzdali na ministerstve dopravy.“
Signatári petície teda tvrdia, že téma variantov už ide do úzadia a všetky sily sústreďujú na to, aby R4 vôbec bola.
„Pre nás Prešovčanov je jedno, ktorý variant to bude, pretože trasa z Prešova do Lipníkov je rovnaká pri oboch. Nám pomôže to, že sa odľahčí dopravná situácia v meste, pretože tranzit nepôjde cez mesto. To je pre nás podstatné. A ak sa rýchlejšie dostaneme z Prešova, je to pre nás len výhoda,“ povedala poslankyňa Prešovského samosprávneho kraja Andrea Turčanová (KDH), ktorá sa pridala do zberu podpisov.
Podľa jej slov Prešovčania záujem majú: „Zatiaľ mi to vychádza tak, že zo všetkých oslovených mi jedna pani povedala, že ju to nezaujíma.“
Ján Holodňák ako jeden z iniciátorov petície konštatoval, že momentálne sa stále robia štúdie cesty, preto sa termín odsúva.
„My chceme práve vytvoriť pozitívny tlak. Nie je to petícia proti niečomu, ale za niečo, za R4. Boli sme aj v Európskom parlamente, vieme, aký význam má táto cesta. Ľuďom v tomto regióne na tejto ceste veľmi záleží, stretávam sa s tým dennodenne,“ podotkol.
Na margo reakcií zo strany ministerstva, povedal: „Zatiaľ máme len všeobecné vyjadrenia, ale odozvy sme ešte ani neočakávali, lebo predpokladáme, že začiatkom septembra odnesie petičný výbor túto petíciu na ministerstvo dopravy. Verím, že nás pán minister prijme a budeme debatovať čo a ako.“
Ako sme už informovali, ministerstvo tvrdí, že na trase R4 sa počíta s vybudovaním severného obchvatu mesta Prešov, ktorý by sa mal začať stavať v roku 2016.
„Ostatné úseky tejto rýchlostnej cesty sú značené žltou farbou, teda v prípade, ak sa nám na ne podarí zohnať finančné krytie, bude možné ich stavať. Aj preto, aby sa nám v prípade potreby podarilo obhájiť financovanie týchto úsekov z eurofondov, sa dnes robí štúdia realizovateľnosti, ktorá jasne a definitívne určí nielen trasovanie, ale aj ekonomickú obhájiteľnosť financovania zo zdrojov EÚ," uviedla pre TASR Gabriela Jarošová z ministerstva dopravy.
Vo Svidníckom okrese podpisujú petíciu za rýchlostnú cestu R4
Rýchlostná cesta na severovýchode sa tak skoro stavať nebude
Tranzitná doprava po stavbe obchvatu už nepôjde cez Košice
Brusel schválil 189 miliónov na časť D1 a R4
Počiatek: Prešov sa diaľnicou spojí s Bratislavou v roku 2018
Poslanci kritizujú odsunutie výstavby R4
Prípravu očakávanej rýchlostnej cesty R4 pozastavili
Prípravu projektov pre R4 zastavili. Rezort chce vedieť, či má cesta zmysel
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.