Keď bude vydané územné rozhodnutie pod diaľnicu, štát získa na pôdu predkupné právo. Štát bude mať ešte voľnejšie ruky na získanie pozemku, na ktorom by mala stáť v budúcnosti diaľnica.
Bratislava - Ak máte pozemok, na ktorom by chcel štát postaviť diaľnicu alebo rýchlostnú cestu, zabudnite na to, že ho predáte niekomu inému. Poslanci totiž v týchto dňoch rozhodujú o tom, či si bude môcť štát uplatniť na súkromný pozemok predkupné právo.
Navyše, ak na budúci týždeň schvália novelu kontroverzného zákona o urýchlení výstavby diaľnic, Národná diaľničná spoločnosť bude môcť stavať diaľnice na nevyvlastnenej pôde nielen na pôvodnej trase diaľnice z Bratislavy do Košíc, ale na všetkých plánovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest.
Koalícia tieto zmeny pripravuje aj napriek tomu, že Národná diaľničná spoločnosť zmrazuje výstavbu diaľnic, lebo projekty verejno–súkromného parnerstva sú pre finančnú krízu vo veľkej miere nereálne. To sa týka najmä úsekov severnej vetvy diaľnice z Bratislavy do Košíc. „Diaľničná spoločnosť vracia dve miliardy korún do rozpočtu, pretože ich neprestavia,“ dokresľuje situáciu opozičný poslanec Stanislav Janiš.
Podľa neho sa uvalením predkupného práva znehodnotí cena pozemkov. Myslí si to aj Richard D r u t a r o v s k ý z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie: „Znalci diaľničnej spoločnosti budú predkupné právo pri stanovení ceny určite zohľadňovať.“ Štát tak podľa neho bude vykupovať ešte lacnejšie.
V takom prípade aj peniaze z rozpočtu potrebné na výkup pozemkov budú nižšie ako v súčasnosti. A to aj v prípade, že by sa vlastníci dohodli na odpredaji a dostali by od štátu bonus za spoluprácu. Novela, ktorú majú poslanci na stole, totiž hovorí aj o odmene tých, ktorí dobrovoľne predajú svoje nehnuteľnosti a tým sa vyhnú vyvlastňovaniu.
Bezproblémoví majitelia by mali dostať o pätinu viac ako tí, ktorých pozemky štát bude musieť vyvlastniť. Zákon im totiž po schválení zagarantuje až 1,2 násobok sumy, ktorú by dostali po vyvlastnení.
Tento marketingový ťah zdôvodňuje ministerstvo dopravy tým, že ľudia by boli ochotnejší pristúpiť na výkup pozemkov, keby im zaplatili vyššiu sumu, akú stanoví znalecký posudok.
Už pred desiatimi mesiacmi opoziční poslanci poslali pôvodný zákon o urýchlení výstavby diaľnic na Ústavný súd. Ak parlament novelu schváli, poslanec KDH Lipšic rozšíri podanie o nové sporné body.
Problém však je, že ústavný sudca Milan Ľalík ešte nerozhodol ani len o tom, či podanie opozičných poslancov prijme. „Je to bežné v komplikovaných prípadoch,“ povedal hovorca Ústavného súdu Jozef Skybjak.
Súd preto nemôže rozhodnúť ani o tom, či pozastaví účinnosť sporných paragrafov pôvodného zákona. Podľa Lipšica je to nonsens. Argumenty o prílišnej zložitosti prípadu odmieta. „Ústavný súd už posunul ďalej kauzy, ktoré boli omnoho komplikovanejšie a boli podané neskôr ako diaľničný zákon.“
Keď sme včera požiadali hovorcu Ústavného súdu o sprostredkovanie vyjadrenia sudcu Ľalíka, povedal, že dnes nie je na súde. No odporučil nám preštudovať si odpovede, ktoré poslal SME ešte v septembri s tým, že sú stále aktuálne. To znamená, že na niektoré otázky nebude sudca Ľalík vôbec odpovedať.
Zdroj: Návrh novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb a diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Opatrenia v záujme diaľnic idú ďalej, opozícia nesúhlasí
Zákon umožní vyvlastnenie vo verejnom záujme pred rozhodnutím súdu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.