Od 1. januára by mal u nás fungovať mýtny systém. Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že na jeho vybudovanie je málo času.
Podľa pôvodných plánov mala Národná diaľničná spoločnosť elektronicky vyberať mýto od nákladných vozidiel už tento rok, pričom s príjmami z mýta počítala za tento rok aj vo svojom rozpočte. Na budúci rok sa počíta už s vyše päťmiliardovým ročným výnosom z výberu mýta. Začína však byť skutočne otázne, či sa tak aj stane. Stále totiž nie je jasné, či vôbec a ako bude systém od januára fungovať.
Podľa informácií z médií mal verejné obstáravanie vyhrať uchádzač s najdrahšou ponukou. Národná diaľničná spoločnosť však zatiaľ víťaza oficiálne nevyhlásila. Zavedenie mýtneho systému však môžu ešte skomplikovať odvolania neúspešných uchádzačov na Úrade pre verejné obstarávanie či prípadné súdne žaloby proti štátu. Skúsenosti zo zahraničia dokazujú, že takýto proces odvolávaní môže trvať aj na niekoľko mesiacov. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií pritom naďalej dúfa, že by mohlo dôjsť k podpísaniu zmluvy s víťazom tendra niekedy v druhej polovici júna.
Odhliadnuc od toho všetkého, je momentálne z hľadiska naplánovaných príjmov a z hľadiska dopravcov podstatná iba jedna otázka - bude mýtny systém spustený v plánovanom termíne od 1. januára 2009? A tak, aby sa naň mohli dopravcovia náležite a vopred pripraviť, a tak, aby na konci roku 2009 bolo vybraných spomínaných päť miliárd korún?
Isté je zatiaľ iba jedno – že na spustenie systému zostáva pol roka, ak nie menej. Podľa súťažných podkladov treba na vybudovanie mýtneho systému najmenej osem mesiacov. To by logicky znamenalo, že elektronický výber mýtneho na 2400 kilometroch slovenských diaľnic, rýchlostných ciest a väčšine ciest 1. triedy by mohol byť plne sprevádzkovaný najskôr koncom februára alebo začiatkom marca 2009.
S novinkou prišlo ministerstvo dopravy, ktoré pripúšťa aj akési čiastkové riešenie. Podľa toho by systém síce mal fungovať od 1. januára 2009, ale v obmedzenom, 80percentnom režime. Čo konkrétne takýto obmedzený režim znamená, zatiaľ nie je známe. Osemdesiatpercentnú výkonnosť systému? Osemdesiatpercentný výber mýta? Osemdesiat percent potrebných palubných jednotiek? Osemdesiat percent distribučných miest? Osemdesiatpercentnú kontrolu?
Podľa skúseností zo zahraničia je šesť mesiacov na vybudovanie kvalitného komplexného systému výberu mýta na vyše 2400 kilometroch cestnej siete takmer nereálne. Dodržať plánovaný termín spustenia mýta od 1. januára 2009 by sa podľa nich dalo iba vtedy, ak by bol zavedený na najviac vyťažených diaľničných úsekoch. Všetko ostatné je z technického hľadiska nemysliteľné a viedlo by iba k tomu, že by Slovensko od 1. januára 2009 síce spustilo najdrahší systém, no nefungoval by na 100 percent.
Nezabúdajme, že Slovensko bude vôbec prvé, ktoré spoplatní takú rozsiahlu sieť ciest 1. triedy (približne 1800 kilometrov) a ostatné krajiny nás teraz pozorne sledujú, ako sa nám systém podarí zaviesť a ako bude fungovať!
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.