Pol roka na mýtny systém nestačí

Od 1. januára by mal u nás fungovať mýtny systém. Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že na jeho vybudovanie je málo času.

Podľa pôvodných plánov mala Národná diaľničná spoločnosť elektronicky vyberať mýto od nákladných vozidiel už tento rok, pričom s príjmami z mýta počítala za tento rok aj vo svojom rozpočte. Na budúci rok sa počíta už s vyše päťmiliardovým ročným výnosom z výberu mýta. Začína však byť skutočne otázne, či sa tak aj stane. Stále totiž nie je jasné, či vôbec a ako bude systém od januára fungovať.

Podľa informácií z médií mal verejné obstáravanie vyhrať uchádzač s najdrahšou ponukou. Národná diaľničná spoločnosť však zatiaľ víťaza oficiálne nevyhlásila. Zavedenie mýtneho systému však môžu ešte skomplikovať odvolania neúspešných uchádzačov na Úrade pre verejné obstarávanie či prípadné súdne žaloby proti štátu. Skúsenosti zo zahraničia dokazujú, že takýto proces odvolávaní môže trvať aj na niekoľko mesiacov. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií pritom naďalej dúfa, že by mohlo dôjsť k podpísaniu zmluvy s víťazom tendra niekedy v druhej polovici júna.

Odhliadnuc od toho všetkého, je momentálne z hľadiska naplánovaných príjmov a z hľadiska dopravcov podstatná iba jedna otázka - bude mýtny systém spustený v plánovanom termíne od 1. januára 2009? A tak, aby sa naň mohli dopravcovia náležite a vopred pripraviť, a tak, aby na konci roku 2009 bolo vybraných spomínaných päť miliárd korún?

Isté je zatiaľ iba jedno – že na spustenie systému zostáva pol roka, ak nie menej. Podľa súťažných podkladov treba na vybudovanie mýtneho systému najmenej osem mesiacov. To by logicky znamenalo, že elektronický výber mýtneho na 2400 kilometroch slovenských diaľnic, rýchlostných ciest a väčšine ciest 1. triedy by mohol byť plne sprevádzkovaný najskôr koncom februára alebo začiatkom marca 2009.

Zahraničie nás sleduje

S novinkou prišlo ministerstvo dopravy, ktoré pripúšťa aj akési čiastkové riešenie. Podľa toho by systém síce mal fungovať od 1. januára 2009, ale v obmedzenom, 80­percentnom režime. Čo konkrétne takýto obmedzený režim znamená, zatiaľ nie je známe. Osemdesiatpercentnú výkonnosť systému? Osemdesiatpercentný výber mýta? Osemdesiat percent potrebných palubných jednotiek? Osemdesiat percent distribučných miest? Osemdesiatpercentnú kontrolu?

Podľa skúseností zo zahraničia je šesť mesiacov na vybudovanie kvalitného komplexného systému výberu mýta na vyše 2400 kilometroch cestnej siete takmer nereálne. Dodržať plánovaný termín spustenia mýta od 1. januára 2009 by sa podľa nich dalo iba vtedy, ak by bol zavedený na najviac vyťaže­ných diaľničných úsekoch. Všetko ostatné je z technického hľadiska nemysliteľné a viedlo by iba k tomu, že by Slovensko od 1. januára 2009 síce spustilo najdrahší systém, no nefungoval by na 100 percent.

Nezabúdajme, že Slovensko bude vôbec prvé, ktoré spoplatní takú rozsiahlu sieť ciest 1. triedy (približne 1800 kilometrov) a ostatné krajiny nás teraz pozorne sledujú, ako sa nám systém podarí zaviesť a ako bude fungovať!

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.