Polícia obvinila dve osoby v súvislosti s výstavbou obchvatu Bratislavy

Objasnili environmentálnu kriminalitu.

30. 03. 2019

BRATISLAVA. Polícia objasnila prípad environmentálnej kriminality v súvislosti s výstavbou bratislavského nultého obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Vyšetrovateľ vzniesol obvinenie jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia.

Polícia o tom informuje na sociálnej sieti.

"Za uvedené konanie hrozí v prípade preukázania viny v zmysle trestného zákona trest odňatia slobody na štyri až desať rokov. Vyšetrovanie tohto prípadu naďalej pokračuje. Aby nedošlo k zmareniu vyšetrovania, bližšie informácie v súčasnosti nie je možné poskytnúť," uviedla polícia.

Podozrenia z používania kontaminovanej zeminy

Policajti vo štvrtok (28. 3.) zasahovali na viacerých miestach Bratislavského kraja, dôvodom bola environmentálna trestná činnosť. Súvisieť má s podozreniami, že sa na stavbu D4 a R7 používa kontaminovaná zemina alebo stavebný odpad.

Na akcii sa podieľali aj odborníci z ministerstva životného prostredia. "Policajti Odboru kriminálnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave vykonali na viacerých miestach Bratislavského kraja celkovo 11 domových prehliadok a prehliadok iných priestorov a pozemkov súvisiacich s environmentálnou trestnou činnosťou. V rámci týchto úkonov boli zadržané štyri osoby," spresnila polícia.

Podľa medializovaných informácií mala polícia zadržať "odpadkového kráľa" Michala G. aj manažéra firmy D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom stavby, Javiera H.

Zhotoviteľ vylúčil ohrozenie životného prostredia

Polícia mala zasahovať aj u ďalších fyzických osôb a firiem, ktoré stavbu realizujú alebo sa na nej podieľajú.

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie.

Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou. "Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty," deklarujú spoločnosti.

Ministerstvo dopravy uviedlo, že ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, stavebník ich bude musieť na vlastné náklady nahradiť a štát preto nebude za práce navyše nič platiť.

Rezort je rozhodnutý v tejto veci postupovať nekompromisne a ak zlyhal dozor, vyvodí vážne dôsledky. "Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky," vyhlásil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že si počká na výsledok vyšetrovania polície.

Bratislavský obchvat buduje združenie firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Cesta sa stavia ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).

Koncesionár ju má postaviť a bude ju 30 rokov prevádzkovať, za čo mu bude štát platiť počas 30 rokov splátky.

Ročná splátka by mala byť vo výške 52,8 milióna eur, čo má po 30 rokoch Slovensko vyjsť aj po zohľadnení inflácie na 1,76 miliardy eur. Projekt má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...