Polícia preveruje modernizáciu koľajníc za milióny eur

Nedávno štát prišiel o eurofondy na modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Teraz sa stavbou s koreňmi v ére Ľubomíra Vážneho, zaoberá polícia. Zrejme rieši, či sa nešpekulovalo s materiálom, ktorý sa vyťažil pri stavbe železničného tunela.

Železnice zrýchľujú koľaje, aby sa po nich jazdilo rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Od roku 2013 je v užívaní zrýchlený úsek, súčasťou ktorého je aj tunel Turcký vrch.

Približne pred dvoma rokmi minister dopravy Ján Počiatek slávnostne prestrihával pásku na zmodernizovaných koľajniciach vedúcich od Nového Mesta nad Váhom po Zlatovce. Do užívania vtedy odovzdal vyše 17 kilometrov železnice, po ktorej môžu odvtedy vlaky jazdiť rýchlosťou aj 160 kilometrov za hodinu.

Dnes časť tejto stavby, ktorú rozbehli a zazmluvnili ešte za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho z čias prvej vlády Roberta Fica, v hodnote vyše 260 miliónov eur, prešetrujú policajti.

“Národná kriminálna agentúra vykonáva v danej veci dokumentovanie a aj úkony podľa zákona o Policajnom zbore. Vzhľadom na súčasný stav stále prebiehajúceho dokumentovania nie je možné poskytnúť žiadne bližšie informácie o konkrétnostiach alebo výsledkoch jednotlivých úkonov,” povedal  hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Policajtov sme sa pýtali hlavne na stavbu na úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Trenčianskymi Bohuslavicami, konkrétne v mieste, kde sa staval 1,75 kilometrov dlhý tunel Turecký vrch. Podľa neoficiálnych informácií, práve tunel policajtov zaujíma najviac.

O čo presne však ide, nie je jasné. Neoficiálne sa špekuluje o tom, že policajti približne od apríla preverujú, ako to bolo s materiálom, ktorý sa pri stavbe vyťažil.

Možností, čo všetko môžu policajti vyšetrovať, je viacero. Napríklad sa môžu pozrieť na to, či náhodou materiál vyťažený z tunela nebol oficiálne vyvážaný ako odpad, ale v skutočnosti ho železniciam nafakturovali ako nákup materiálu na stavbu.

Informácie chýbajú

S otázkou, či sa u nich zastavili policajti a čo chceli vedieť, sme sa pýtali aj firiem, ktoré štátu v zmluve sľúbili, že koľajnice zrýchlia. Vyjadrenie od vedúceho konzorcia, spoločnosti OHL, ktorá viedla ďalších stavbárov, sa zatiaľ nepodarilo získať.

Podobne ani od ďalších zmluvných partnerov, medzi ktorými figuruje Doprastav, Skanska či firma Eltra, sme sa nedozvedeli, či niečo o vyšetrovaní vedia. Doprastav nereagoval vôbec podobne ako Eltra. Skanska podobné záležitosti nekomentuje.

Váhostav odkázal, že “pozastavil komunikáciu s Denníkom N pre niekoľkonásobné porušenie novinárskej etiky v zmysle zámerného nepravdivého komunikovania a zavádzania čitateľov”. Spoločnosť dodala, že v prvom rade má o stavbe informovať vedúci člen konzorcia, čiže OHL.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľaje, nekomentujú konanie orgánov činných v trestnom konaní. Dodali však, že na ich strane chyba nie je.

“Konanie ŽSR vo veci realizácie tunela Turecký vrch považujeme za súladné so všeobecne záväznými právnymi predpismi,“ dodala na margo stavby Dana Šinková z odboru komunikácie železníc.

Dnes sa zrejme deje asi toľko, že železnice dostávajú od policajtov žiadosti o dokumenty, tie potom pýtajú od hlavného staviteľa, OHL.

Veľké problémy už boli

Železnice už majú s problémami pri zrýchľovaní koľajníc skúsenosti. Naposledy nám Brusel jasne naznačil, že ak sa sami nevzdáme eurofondov na jednu z modernizovaných tratí, tak nám ich vezme. Reč je o trati medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Európska komisia má podozrenie, že sme pri hľadaní modernizátora diskriminovali iných stavbárov. Vtedy zvíťazilo konzorcium okolo firmy TSS Grade s cenou okolo 240 miliónov eur. Najlacnejšia bola Skanska.
Iné úseky modernizovaných tratí zasa prešetroval Európsky úrad boja proti korupcii (OLAF).

“Vyšetrovanie OLAFu týkajúce sa kartelových dohôd bolo ukončené v roku 2013 počas môjho úradovania bez ďalších konzekvencií z toho vyplývajúcich,” odpovedal kedysi minister dopravy Ján Počiatek na parlamentnú interpeláciu k modernizácii.

OLAF sa vtedy zaoberal aj úsekom medzi Zlatovcami a Novým Mestom nad Váhom, ktorý teraz riešia policajti. Ten sa má tiež platiť z eurofondov. Peniaze zrejme odtiaľ už aj prišli, to ale neznamená, že teoreticky nebudeme musieť časť z nich vrátiť, keby sa náhodou Bruselu niečo nepozdávalo na základe vyšetrovania našich policajtov.

Tlačové oddelenie Olafu upresnilo, že v prípade zrýchlenia trase medzi Trenčianskou Teplou a Belušou vydali predsa len “odporúčanie eurokomisariátu pre regionálny rozvoj, aby zabezpečil, že sa všetky eurofondy nenáležite preinvestované na tejto trati vrátia pre chyby vo verejnom obstarávaní”.

Podrobne monitorujeme:

Trenčín, modernizácia železničnej trate

Priamo súvisiace články

Štát stopol peniaze na železnicu v Trenčíne. Časť eurofondov musíme vrátiť 

Vláda zrejme vyhodí železnicu pri Trenčíne z eurofondov 

Zaplatí milióny za železnicu štát? 

Rozkrádanie eurofondov? EÚ začala vyšetrovanie na Slovensku 

Rybníček: Trenčín môže ostať rozkopaný pre cudziu chybu 

Európsky súd po mýte preverí železnice 

Pri Trenčíne bude stavať firma, ktorej spadli dva mosty 

Budú sa centrom Trenčína rútiť vlaky 160-kilometrovou rýchlosťou? 

Počiatek zabrzdil podzemný vlak 

Skanska žiada preskúmať rozhodnutie ÚVO v železničnom tendri 

Rekonštrukcia železnice cez Trenčín sa odsúva na neurčito 

Rybníček: Nedovolím, aby v Trenčíne vznikol Čínsky múr 

Železnica zmení tvár Trenčína 

Modernizácia trate by bez eurofondov nebola možná 

Verejná vyhláška - REMING Consult, a. s., Bratislava - návrh na obmedzenie vlastníckeho práva k pozemkom 

V Trenčíne začali vyvlastňovanie pozemkov v okolí železnice 

Mesto Trenčín hľadá novú tvár železničného mosta 

Trenčín predal letnú plaváreň aj hotel 

Rozhodnutie o modernizácii železničnej trate je právoplatné 

Nové bývanie pre Trenčanov, ktorých sa týka modernizácia železničnej trate 

Trenčín kúpi za 20 miliónov pozemky pre ľudí, ktorým železnice zbúrajú domy 

Ľudia sa sťahujú v záujme mesta 

Železnica: Trenčania sa obávajú búrania 

Uspejú Trenčania v Európskom parlamente? 

Primátor Trenčína prevzal hárky petície za Lepší život pod hradom 

Informačná kampaň o modernizácii železnice bude 

V Trenčíne chcú pre železnicu búrať domy 

V Trenčíne postavia novú trať do 5 rokov 

Trenčianski poslanci schválili rekonštrukcie železničnej trate  

Pohľady ŽSR a Trenčína na železničnú trať sa líšia, hlavné slovo bude mať mesto 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...