Poslanci schválili rýchlejšie vyvlastňovanie

Parlament dnes schválil kontroverzný zákon o mimoriadnych jednorazových opatreniach, ktoré majú urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic na Slovensku.

Prijatá norma umožní napríklad stavať cesty na súkromných pozemkoch bez dohody s ich majiteľmi alebo ešte pred ukončením vyvlastňovacieho konania. Kritici návrhu už skôr upozornili, že zákon môže byť v rozpore s ústavou.

Schválené opatrenia sa vzťahujú na výstavbu diaľnic Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia a Nitra-západ - Hronský Beňadik.

VIDEO: Reakcie Lipšica, Slotu a Mečiara na zákon

Vážny privítal schválenie zákona o mimoriadnych opatreniach

Minister dopravy Ľubomír Vážny priamo počas otvárania diaľničného úseku Važec - Mengusovce privítal prijatie zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v Národnej rade SR. "Považujem to za vyriešenie ďalšieho kľúčového momentu v celom postupe projektov PPP na Slovensku. Je to míľnik, bez ktorého by sme sa nevedeli pohnúť ďalej," povedal Ľ. Vážny. Zbieranie podpisov opozičných poslancov, ktorý chcú schválený zákon predložiť na ústavný súd, považuje minister Vážny za legitímne právo poslancov. "Len ma mrzí, že majú plné ústa výkrikov ako treba diaľnice pohnúť a na druhej strane idú zbierať podpisy," dodal Ľ. Vážny.

Schválené opatrenia sa budú vzťahovať na výstavbu diaľnic Hričovské Podhradie - Ivachnová, Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia a Nitra-západ - Hronský Beňadik. Ide o úseky diaľnice, ktoré by sa mali stavať formou PPP projektov. "Na tomto projekte je približne 6 000 dotknutých pozemkov a približne 40 000 kúpnych zmlúv. Ja mám predstavu, že to bude okolo 300 až 400 tých, na ktorých sa bude vzťahovať tento zákon," dodal minister Vážny. Podľa nového zákona by vlastnícke práva k pozemkom, na ktorých sa majú stavať diaľnice, nebolo potrebné získať k stavebnému konaniu, ale až ku kolaudačnému konaniu.

Tóthová bola proti

Zo 143 prítomných poslancov návrh zákona získal podporu 80 koaličných hlasov. Výnimkou bola iba poslankyňa Katarína Tóthová (ĽS-HZDS), ktorá už skôr označila predlohu za protiústavnú, a pri hlasovaní sa zdržala.

Podľa predlohy sa bude môcť začať výstavba cesty na súkromnej parcele aj bez toho, aby s tým súhlasil jej vlastník. Ak nebude ochotný dohodnúť sa na predaji pôdy, štát mu ju vyvlastní. Majetkové vyrovnanie mu však bude stačiť doložiť až pri kolaudácii stavby, kým doteraz sa muselo doriešiť pred začiatkom výstavby. Zákon ešte musí posúdiť prezident, platiť začne po zverejnení v Zbierke zákonov.

Vláda Roberta Fica chce zrýchliť tempo výstavby diaľnic v krajine, viac ako 150 kilometrov ciest preto zamýšľa postaviť prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP) projekty. Kabinet sa zaviazal spojiť Bratislavu s Košicami diaľnicou do roku 2010. Schválený zákon sa vzťahuje len na konkrétne vybrané úseky ciest na tejto trase a na ďalšie desiatky kilometrov rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice.

Prijatá norma umožní rýchlejšiu administratívnu prípravu stavieb tak, aby sa na jar budúceho roka mohli začať stavebné práce. Štát už vyhlásil prvý tender na výber súkromnej spoločnosti, ktorá sa má postarať o výstavbu viacerých úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a východom krajiny.

Zákon napadneme na Ústavnom súde, tvrdí Lipšic

Kresťanskí demokrati už dnes začínajú zbierať podpisy poslancov, ktorí požiadajú Ústavný súd, aby účinnosť zákona pozastavil.

Zákon o mimoriadnych opatreniach pri príprave výstavby diaľnic, ktorý dnes schválila Národná rada predstavuje podľa poslanca NR SR z opozičného KDH Daniela Lipšica najvýraznejšie porušenie vlastníckych práv občanov od roku 1989. 

"Možnosť, aby na súkromných pozemkoch staval štát bez akéhokoľvek obmedzenia, je úplne neprijateľným zásahom do vlastníckeho práva. A vlastnícke právo je jedným zo základných ľudských práv," vyhlásil na mimoriadnom brífingu krátko po hlasovaní Lipšic. Pri účinnosti tohto zákona sa totiž podľa neho v praxi môže stať, že na súkromný pozemok, ktorý nie je vyvlastnený, prídu buldozéry a začnú na ňom stavať diaľnicu. "Aj keď následne rozhodnú orgány alebo súdy, že vyvlastnenie možné nie je, už nie je možný návrat späť. Tá diaľnica už nebude zbúraná, nie je možné navrátenie do predošlého stavu," upozornil Lipšic.

Aj keď je stavanie diaľnic potrebné a dôležité, tento krátkodobý cieľ nemôže ísť podľa Lipšica na úkor porušovania základných práv občanov. "Je možné zrýchľovať proces výstavby diaľnic bez toho, aby sa porušovali práva občanov," zdôraznil opozičný poslanec. Súčasná vláda pritom podľa neho nevie zrealizovať ani tender na výstavbu diaľničných úsekov a túto svoju neschopnosť sa snaží riešiť zásahom do ústavných práv občanov.

Podľa Mečiara nie je zákon ničím mimoriadnym

Schválený zákon považuje predseda koaličnej ĽS-HZDS Vladimír Mečiar za úplne bežný a ničím mimoriadny. Ústavný súd je podľa neho normálnou súčasťou demokratického zriadenia, svoje stanovisko ako právnika pritom nepovažuje za podstatné. Viac sa k obsahu zákona vyjadrovať nechcel.

VIDEO: Stanovisko Vladimíra Mečiara v čase, keď návrh zákona prišiel do parlamentu

Diaľničné spojenie Bratislava-Košice by malo byť rýchlejšie

Diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami by sa malo od dnešného dňa zrýchliť. Motoristi totiž môžu jazdiť po novom diaľničnom úseku medzi Važcom a Mengusovcami, ako aj medzi Hričovským Podhradím a Žilinou-Strážovom, ktorý dosiaľ mohli využívať iba v polovičnom profile. ČTK o tom informovali zástupcovia ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti.

"V oboch prípadoch by mala byť diaľnica prejazdná kombináciou plného a polovičného profilu. Podľa mojich informácií by verejnosť mala začať oba úseky využívať od dnešného dňa. Podľa niektorých informácií sa uvažovalo o strede," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Približne dvanásťkilometrový úsek Važec-Mengusovce na východe krajiny začali stavať pred viac než deviatimi rokmi, pre nedostatok peňazí však práce postupovali len pomaly. Dokončenie diaľničného úseku v plnom profile sa očakáva na budúci rok. Po asi šesťkilometrovej trase medzi Hričovským Podhradím a Žilinou-Strážovom na severnom Slovensku začali vodiči jazdiť v januári, využívať však mohli len dva pruhy. Teraz by mali väčšinu úseku prechádzať v plnom profile. Zlepšiť dopravnú situáciu v Žiline by mal aj nový privádzač Žilina-Lietavská Lúčka.

Koaličným poslancom prešli výrazné zmeny vo Vážneho návrhu

Vo Vážneho návrhu zákona o elektronických komunikáciách prešli výrazné zmeny, ktoré navrhli koaliční poslanci parlamentu. Poslancom vládnej koalície prešlo, aby štátne orgány nemali prístup do databáz telekomunikačných operátorov v takom rozsahu, ako požadoval minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru-SD v návrhu zákona.

Poslanci za SNS Ján Slota, Rafael Rafaj, Rudolf Pučík a Ján Kovarčík z ĽS-HZDS navrhli obmedzenia, pretože ministerský návrh umožňoval „plošný neobmedzený on-line prístup orgánov štátu do databáz operátorov“. Podľa nich by išlo o neprimeraný zásah do súkromia a absolútne sa vylučovala možnosť nezávislej kontroly. „Vládny návrh zákona by umožnil nekontrolovateľný prístup do týchto databáz,“ zdôvodňovali poslanci.

Podniky nebudú mať povolené poskytovať údaje z elektronickej komunikácie zahraničným štátnym orgánom. Pozmeňujúcim návrhom to presadili poslanci za SNS Emil Vestenický a Ján Chrbet. Ich poskytovanie budú mať povolené len štátne orgány na Slovensku.

Poslancovi za Smer-SD Petrovi Pelegrinimu prešli zmeny v lehotách uchovávania dát. Údaje z internetovej komunikácie sa podľa neho budú uchovávať šesť mesiacov a dáta z ostatných druhov komunikácie maximálne 12 mesiacov. Vládny návrh pritom chcel povoliť uchovávanie dát na 24 mesiacov. Zákon o elektronických komunikáciách nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.