Poslanci zjednodušili stavbu skládky v Pezinku

Za absolútne účelovú považuje pezinský primátor Oliver Solga novelu zákona, čo podnikateľom povoľuje vybrať si, podľa ktorého územného plánu sa má vydať územné rozhodnutie.

22. 05. 2008

Už počas rozpravy odzneli búrlivé vyjadrenia, že novela je účelová, lobistická, uprednostňuje individuálny záujem a štát tým pomáha podnikateľskej skupine, ktorá chce vybudovať napriek nesúhlasu občanov a samosprávy skládku odpadov v Pezinku.

Podľa Solgu sa táto novela nepochybne dotkne vybudovania skládky v meste. "Podľa územného plánu z roku 1996 až 2002 sa počítalo na dotknutej lokalite s vybudovaním regionálnej skládky odpadov, teda pre región, nie pre široké okolie. Na základe analýzy podmienok prostredia, žiadosti obyvateľov a občanov došlo k zmene územného plánu, ktorý vybudovanie skládky v meste nepripúšťa. Územie bolo preklasifikované ako prírodné prostredie. Investor však o postavenie skládky požiadal ešte v roku 1996, teda v čase platnosti predošlého územného plánu," spresnil pre agentúru SITA.

Ako Solga uviedol, nová skládka v meste skomplikuje život a zvýši sa tým ekologická záťaž. "Predpokladám, že o 10 až 15 rokov túto skládku zavezú, podnikatelia budú mať z toho peniaze a potom pôjdu ďalej," povedal. Primátor tiež uviedol, že proti výstavbe skládky budú i naďalej bojovať a situáciu medializovať aj na európskych inštitúciách. "Pezinčania sú aktívni, takže táto situácia môže vyvrcholiť aj po občiansku neposlušnosť," dodal.

Jedna skládka v Pezinku je od prvých domov vzdialená 150 metrov, nová skládka by mala byť 280 metrov od prvých obydlí a 400 metrov od centra mesta. Plocha jamy pripravovanej novej skládky v prvej etape sa rovná ploche 11,5 futbalových ihrísk a hĺbka jamy sa rovná štvorposchodovej bytovke.

Tak ako doposiaľ na starú skládku, aj na novú by sa mal odpad dovážať z iných miest a obcí. Pezinčania skládku odmietajú najmä pre ohrozenie zdravia, keďže sa preukázal vplyv skládok na vznik niektorých, i onkologických ochorení, uviedol Milan Konfráter z Občianskej iniciatívy Skládka nepatrí do mesta.

Schválená novela povoľuje podnikateľom vybrať si, podľa ktorého územného plánu sa má vydať územné rozhodnutie. Stavebné úrady by mali rozhodovať podľa toho, ktorý územný plán si žiadatelia o územné rozhodnutie vyberú. To znamená, že ak nový územný plán bude proti ich podnikateľským zámerom, stavebné úrady by mali vydávať územné rozhodnutia podľa starého plánu.

Žiadosti však musia byť podané ešte v čase, keď platil starý územný plán, v opačnom prípade by sa muselo postupovať na základe nového, platného územného plánu. V prípade, že novelu podpíše prezident, bude účinná od 1. júla.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.