Poslanci zjednodušili stavbu skládky v Pezinku

Za absolútne účelovú považuje pezinský primátor Oliver Solga novelu zákona, čo podnikateľom povoľuje vybrať si, podľa ktorého územného plánu sa má vydať územné rozhodnutie.

22. 05. 2008

Už počas rozpravy odzneli búrlivé vyjadrenia, že novela je účelová, lobistická, uprednostňuje individuálny záujem a štát tým pomáha podnikateľskej skupine, ktorá chce vybudovať napriek nesúhlasu občanov a samosprávy skládku odpadov v Pezinku.

Podľa Solgu sa táto novela nepochybne dotkne vybudovania skládky v meste. "Podľa územného plánu z roku 1996 až 2002 sa počítalo na dotknutej lokalite s vybudovaním regionálnej skládky odpadov, teda pre región, nie pre široké okolie. Na základe analýzy podmienok prostredia, žiadosti obyvateľov a občanov došlo k zmene územného plánu, ktorý vybudovanie skládky v meste nepripúšťa. Územie bolo preklasifikované ako prírodné prostredie. Investor však o postavenie skládky požiadal ešte v roku 1996, teda v čase platnosti predošlého územného plánu," spresnil pre agentúru SITA.

Ako Solga uviedol, nová skládka v meste skomplikuje život a zvýši sa tým ekologická záťaž. "Predpokladám, že o 10 až 15 rokov túto skládku zavezú, podnikatelia budú mať z toho peniaze a potom pôjdu ďalej," povedal. Primátor tiež uviedol, že proti výstavbe skládky budú i naďalej bojovať a situáciu medializovať aj na európskych inštitúciách. "Pezinčania sú aktívni, takže táto situácia môže vyvrcholiť aj po občiansku neposlušnosť," dodal.

Jedna skládka v Pezinku je od prvých domov vzdialená 150 metrov, nová skládka by mala byť 280 metrov od prvých obydlí a 400 metrov od centra mesta. Plocha jamy pripravovanej novej skládky v prvej etape sa rovná ploche 11,5 futbalových ihrísk a hĺbka jamy sa rovná štvorposchodovej bytovke.

Tak ako doposiaľ na starú skládku, aj na novú by sa mal odpad dovážať z iných miest a obcí. Pezinčania skládku odmietajú najmä pre ohrozenie zdravia, keďže sa preukázal vplyv skládok na vznik niektorých, i onkologických ochorení, uviedol Milan Konfráter z Občianskej iniciatívy Skládka nepatrí do mesta.

Schválená novela povoľuje podnikateľom vybrať si, podľa ktorého územného plánu sa má vydať územné rozhodnutie. Stavebné úrady by mali rozhodovať podľa toho, ktorý územný plán si žiadatelia o územné rozhodnutie vyberú. To znamená, že ak nový územný plán bude proti ich podnikateľským zámerom, stavebné úrady by mali vydávať územné rozhodnutia podľa starého plánu.

Žiadosti však musia byť podané ešte v čase, keď platil starý územný plán, v opačnom prípade by sa muselo postupovať na základe nového, platného územného plánu. V prípade, že novelu podpíše prezident, bude účinná od 1. júla.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...