Považská Bystrica: Prijali lacnejší variant dostavby estakády

30. 10. 2008

Poslanci mestského zastupiteľstva v Považskej Bystrici dnes odsúhlasili zmenu stavby Mestskej estakády diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer. Nový variant výstavby je podľa zhotoviteľa stavby lacnejší a je to jediné možné riešenie, ako bude dodržaný termín ukončenia.

Samotné rokovanie o zmene si však dnes vyžiadalo v rokovacej sále viac ako trojhodinovú diskusiu. Občianske združenie Diaľnica a príroda totiž zdôrazňovalo, že kvôli zmene môže prísť štát o financie z Európskej únie, ktoré mal na realizáciu získať.

Najvášnivejšie emócie dnes na rokovaní vyvolalo vystúpenie občana Juraja Smatanu z občianskeho združenia Diaľnica a príroda. Podľa neho musia riešiť poslanci svojim hlasovaním obrovskú dilemu. Upozornil, že zmena pôvodného projektu by síce znamenala urýchlenie a zlacnenie stavby, na druhej strane však je celkovo stavba ohrozená tým, že pre túto zmenu nebude môcť byť spolufinancovaná z prostriedkov EÚ.

Nepáčilo sa mu ani vyjadrenie zástupcu Doprastavu, ktorý pred poslancami povedal, že v súčasnosti sa už vlastne stavia podľa nového projektu napriek tomu, že ešte nebol odsúhlasený.

Technický riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský na rokovaní povedal, že ich spoločnosť navrhuje nové riešenie, pretože je výhodné pre všetkých. Z hľadiska úžitkovým vlastností prinesie zmena minimálny rozdiel.


"Táto alternatíva je minimálne nie horšia ako pôvodná, je lacnejšia a nepochybne vieme dodržať termín 21 mesiacov," zdôraznil Šamudovský. V opačnom prípade by totiž stavba tohto úseku trvala o 15 mesiacov dlhšie. Reagoval aj na slová jedného z poslancov považskobystrického mestského zastupiteľstva, že zmena projektu je neseriózna voči ostatným uchádzačom na zhotoviteľa diaľnice, ktorí súťažili za pôvodných podmienok.

"Jediným kritériom bola cena, my sme dali najnižšiu cenu a z tejto dávame návrh, že aj tú najnižšiu cenu dáme ešte o 100 miliónov Sk (3,319 milióna eur) nižšie. Takže v čom je nefér?" reagoval. Svoje pôvodné vyjadrenie pred zastupiteľstvom, že výstavba už začala podľa nového projektu, neskôr pre TASR poprel. "Sme v etape, kedy ešte nie sme na hornej stavbe, ktorej sa týka zmena," povedal. Podľa jeho slov môže stavba pokračovať ešte v oboch variantoch. Konečné rozhodnutie je však v tomto prípade aj napriek súhlasu poslancov na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

Podľa návrhu by sa mala zmena objektu dotýkať zmeny zakladania, tvaru podpier a tvaru konštrukčného systému nosnej konštrukcie.

Trasu diaľnice ponad mesto Považská Bystrica odsúhlasilo mestské zastupiteľstvo 10. decembra 2004. Prvý úsek diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer na území Trenčianskeho kraja s dĺžkou 4,9 kilometra by mal byť hotový do konca októbra 2010. Do predčasného užívania by však mohol byť odovzdaný už v máji 2010.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...