Štát v tomto roku otvorí približne 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Najviac z toho na diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc.
V súčasnosti je najkratšou cestou nielen z časového, ale aj z kilometrového hľadiska. Za ideálnej premávky auto z Bratislavy do Košíc cez Zvolen túto približne 401-kilometrovú trasu prejde za štyri a pol hodiny.
Už od utorka sa tento čas o niečo skráti.
Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková potvrdila, že štát v utorok otvoril úsek medzi Pstrušou a Kriváňom neďaleko Zvolena. Ide konkrétne o obchvat Detvy.
Tento úsek rýchlostnej cesty R2 je jedinou štvorprúdovkou, ktorú štát na ceste z Bratislavy do Košíc za Zvolenom otvorí. Aj preto sa na južnej ceste, ktorú vodiči využívajú, skráti šoférovanie len o minimum.
Údaje zo žilinského Výskumného ústavu dopravného odhadujú, že osobné motorové vozidlo za ideálnych podmienok usporí na čase približne päť a pol minúty. V prípade nákladných áut je časový úbytok ešte o niečo menší. Podľa analytikov zo Žiliny kamióny ušetria necelé štyri minúty.
Ďalšie minúty navyše sa dajú očakávať po dobudovaní cesty od Zvolena do Pstruše. Ide takmer o osemkilometrový úsek, ktorý štát plánuje sprístupniť v roku 2016.
„Ak by sme brali ideálny variant, že nebudú na cestách zápchy, južnou cestou je to rýchlejšie a aj ekonomickejšie,“ konštatuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.
Pri reálnej premávke šetrenie času pri prejazde Detvou však môže byť aj väčšie. Zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek však upozorňuje na riziká. Vplyvom dopravných špičiek bude cesta z Bratislavy do Košíc na spodnej trase trvať oveľa dlhšie ako po hornej.
Motoristi sa síce z Bratislavy do Zvolena dostanú po rýchlostnej R1, no od Zvolena do Košíc prechádzajú cez mestá a dediny. V nich musia vodiči obmedzovať rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu.
Južná trasa tak ku koncu roka vďaka otváraniu viacerých úsekov diaľnic na severe dostáva konkurenciu.
Počas tohto roka štát odovzdá vyše 46 kilometrov úsekov na diaľnici D1. Dnes prejazd tejto trasy trvá za ideálnych podmienok 4 hodiny a 40 minút. Podľa údajov z Google maps sa však môže predĺžiť aj o ďalšiu polhodinu.
Národná diaľničná spoločnosť však vyrátala, že v ideálnych podmienkach môžu práve po otvorení motoristi na ceste z Bratislavy do Košíc cez Žilinu ušetriť 25 minút.
Do tejto trasy treba zarátať aj obchvat Martina, teda úsek medzi Dubnou skalou a Turanmi, ktorý štát otvoril v lete a prvý úsek obchvatu Levoča.
Ten štátni diaľničiari motoristom sprístupnili len pred niekoľkými týždňami. Na ňom denne podľa údajov z ministerstva dopravy vodiči ušetria 1900 litrov paliva.
S číslami štátnych diaľničiarov súhlasia aj údaje Výskumného ústavu dopravného. Aj ich analytici odhadujú podobnú časovú úsporu.
V ideálnych podmienkach vodiči najviac času ušetria práve na štvorprúdovkách, ktoré štátni diaľničiari už otvorili. Prejazd obchvatom Martina skráti čas vodičom približne o 16 minút, prvý úsek obchvatu Levoča skráti čas približne o ďalších šesť minút.
Ďalších deväť minút podľa Výskumného ústavu dopravného môžu vodiči ušetriť, keď štát sprístupní druhý úsek obchvatu Levoča aj s tunelom Šibenik a štvorprúdovku neďaleko Prešova medzi Fričovcami a Sviniou.
Kajánek hovorí, že údaje treba brať ako orientačné, keďže všetko závisí od konkrétnej dopravnej situácie.
Ďalšie časové úspory na diaľnici z Bratislavy do Košíc nastanú po dobudovaní ďalších štvorprúdoviek. Približne štvrťhodinová úspora sa očakáva po dokončení tunela Višňové. Štát ho chce dokončiť v roku 2019.
O rok skôr chce motoristom otvoriť aj južný obchvat Žiliny – konkrétne medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou. V roku 2017 sa má dostavať viac ako 15-kilometrový obchvat Ružomberka. Ten by mal vodičom ušetriť ďalších približne 16 minút.
„Severná trasa bude po dobudovaní veľmi rýchla, nakoľko bude na celom území diaľnica,“ hodnotí Cenký.
Slovenská trasa sa stane výhodnejšou v porovnaní s diaľnicou cez Maďarsko, ktorú vodiči v súčasnosti vo veľkom využívajú. Tá je dnes z kilometrového hľadiska najdlhšia, keďže jej dĺžka je necelých 490 kilometrov. Trvá podľa údajov Google maps od štyri a pol hodiny do päť hodín 20 minút. V ideálnom prípade ju motoristi vedia prejsť za menej času ako úsekom cez Žilinu.
Cenký hovorí, že vodiči, ktorí dnes pre diaľnicu uprednostňujú Maďarsko, prejdú na severnú trasu. Dôvodom je podľa neho fakt, že diaľnica bude rovnako rýchla ako v Maďarsku a motoristi ušetria aj peniaze. Nebudú musieť platiť maďarský diaľničný poplatok.
Šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš hovorí, že po kompletnom dobudovaní všetkých troch alternatív by na priamu cestu z Bratislavy do Košíc využil najkratšiu z nich. „A to juhom po rýchlostnej ceste R1 a následne rýchlostnej ceste R2,“ dodal Bakoš.
Úseky rýchlostnej cesty R2 však štát plánuje stavať až v ďalších rokoch.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Diaľnice krstené krvou a slzami - je čo oslavovať?
Figeľove lacné diaľnice nezdraželi, hoci to Fico čakal
Otvorili nový úsek diaľnice pri Levoči, ktorý staval Váhostav
Na obchvate Levoče už platí mýto, aj keď ešte nie je otvorený
Tunel pod Donovalmi dostal zelenú, podzemná sieť má mať 14 kilometrov
Diaľničiari dobudujú križovatky Prešov, západ na D1 a Sielnica na R1
Košičania húfne predávajú pozemky pre R2
Úsek D1 pri Levoči stavia Váhostav. Sľubuje dokončenie v lete
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.