Pozrite sa, ako sa najlepšie dostanete po diaľnici do Košíc

Štát v tomto roku otvorí približne 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Najviac z toho na diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc.

10. 11. 2015

V súčasnosti je najkratšou cestou nielen z časového, ale aj z kilometrového hľadiska. Za ideálnej premávky auto z Bratislavy do Košíc cez Zvolen túto približne 401-kilometrovú trasu prejde za štyri a pol hodiny.

Už od utorka sa tento čas o niečo skráti.

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková potvrdila, že štát v utorok otvoril úsek medzi Pstrušou a Kriváňom neďaleko Zvolena. Ide konkrétne o obchvat Detvy.

Južná trasa? Minimálne skrátenie

Tento úsek rýchlostnej cesty R2 je jedinou štvorprúdovkou, ktorú štát na ceste z Bratislavy do Košíc za Zvolenom otvorí. Aj preto sa na južnej ceste, ktorú vodiči využívajú, skráti šoférovanie len o minimum.

Údaje zo žilinského Výskumného ústavu dopravného odhadujú, že osobné motorové vozidlo za ideálnych podmienok usporí na čase približne päť a pol minúty. V prípade nákladných áut je časový úbytok ešte o niečo menší. Podľa analytikov zo Žiliny kamióny ušetria necelé štyri minúty.

Ďalšie minúty navyše sa dajú očakávať po dobudovaní cesty od Zvolena do Pstruše. Ide takmer o osemkilometrový úsek, ktorý štát plánuje sprístupniť v roku 2016.

„Ak by sme brali ideálny variant, že nebudú na cestách zápchy, južnou cestou je to rýchlejšie a aj ekonomickejšie,“ konštatuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

Počas špičky dlhšie

Pri reálnej premávke šetrenie času pri prejazde Detvou však môže byť aj väčšie. Zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek však upozorňuje na riziká. Vplyvom dopravných špičiek bude cesta z Bratislavy do Košíc na spodnej trase trvať oveľa dlhšie ako po hornej.

Motoristi sa síce z Bratislavy do Zvolena dostanú po rýchlostnej R1, no od Zvolena do Košíc prechádzajú cez mestá a dediny. V nich musia vodiči obmedzovať rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu.

Južná trasa tak ku koncu roka vďaka otváraniu viacerých úsekov diaľnic na severe dostáva konkurenciu.

Počas tohto roka štát odovzdá vyše 46 kilometrov úsekov na diaľnici D1. Dnes prejazd tejto trasy trvá za ideálnych podmienok 4 hodiny a 40 minút. Podľa údajov z Google maps sa však môže predĺžiť aj o ďalšiu polhodinu.

Mínus 25 minút

Národná diaľničná spoločnosť však vyrátala, že v ideálnych podmienkach môžu práve po otvorení motoristi na ceste z Bratislavy do Košíc cez Žilinu ušetriť 25 minút.

Do tejto trasy treba zarátať aj obchvat Martina, teda úsek medzi Dubnou skalou a Turanmi, ktorý štát otvoril v lete a prvý úsek obchvatu Levoča.

Ten štátni diaľničiari motoristom sprístupnili len pred niekoľkými týždňami. Na ňom denne podľa údajov z ministerstva dopravy vodiči ušetria 1900 litrov paliva.

S číslami štátnych diaľničiarov súhlasia aj údaje Výskumného ústavu dopravného. Aj ich analytici odhadujú podobnú časovú úsporu.

V ideálnych podmienkach vodiči najviac času ušetria práve na štvorprúdovkách, ktoré štátni diaľničiari už otvorili. Prejazd obchvatom Martina skráti čas vodičom približne o 16 minút, prvý úsek obchvatu Levoča skráti čas približne o ďalších šesť minút.

Ďalších deväť minút podľa Výskumného ústavu dopravného môžu vodiči ušetriť, keď štát sprístupní druhý úsek obchvatu Levoča aj s tunelom Šibenik a štvorprúdovku neďaleko Prešova medzi Fričovcami a Sviniou.

Kajánek hovorí, že údaje treba brať ako orientačné, keďže všetko závisí od konkrétnej dopravnej situácie.

Ďalšie časové úspory na diaľnici z Bratislavy do Košíc nastanú po dobudovaní ďalších štvorprúdoviek. Približne štvrťhodinová úspora sa očakáva po dokončení tunela Višňové. Štát ho chce dokončiť v roku 2019.

O rok skôr chce motoristom otvoriť aj južný obchvat Žiliny – konkrétne medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou. V roku 2017 sa má dostavať viac ako 15-kilometrový obchvat Ružomberka. Ten by mal vodičom ušetriť ďalších približne 16 minút.

„Severná trasa bude po dobudovaní veľmi rýchla, nakoľko bude na celom území diaľnica,“ hodnotí Cenký.

Konkurenčná výhoda?

Slovenská trasa sa stane výhodnejšou v porovnaní s diaľnicou cez Maďarsko, ktorú vodiči v súčasnosti vo veľkom využívajú. Tá je dnes z kilometrového hľadiska najdlhšia, keďže jej dĺžka je necelých 490 kilometrov. Trvá podľa údajov Google maps od štyri a pol hodiny do päť hodín 20 minút. V ideálnom prípade ju motoristi vedia prejsť za menej času ako úsekom cez Žilinu.

Cenký hovorí, že vodiči, ktorí dnes pre diaľnicu uprednostňujú Maďarsko, prejdú na severnú trasu. Dôvodom je podľa neho fakt, že diaľnica bude rovnako rýchla ako v Maďarsku a motoristi ušetria aj peniaze. Nebudú musieť platiť maďarský diaľničný poplatok.

Šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš hovorí, že po kompletnom dobudovaní všetkých troch alternatív by na priamu cestu z Bratislavy do Košíc využil najkratšiu z nich. „A to juhom po rýchlostnej ceste R1 a následne rýchlostnej ceste R2,“ dodal Bakoš.

Úseky rýchlostnej cesty R2 však štát plánuje stavať až v ďalších rokoch.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.