Súkromné diaľnice sa v minulosti extrémne predražovali. Štát teraz vyberá toho, kto postráži cenu PPP diaľnic pri Bratislave.
BRATISLAVA. Víťaz súťaže o to, kto bude radiť štátu pri najbližších diaľničných PPP projektoch, získa od štátu kontrakt za približne šesť miliónov eur. Napriek tomu je tento tender v brandži mimoriadne sledovaný.
V konečnom dôsledku totiž ovplyvní objednávky štátu za možno až štyri miliardy eur a a postupnými splátkami diaľnice ovplyvní verejné financie na tridsať rokov.
Poradca pre PPP radí, ako stavebné firmy vyberať, aké podmienky im nastaviť či aké diaľničné skúsenosti by mal vyvolený PPP stavbár mať.
Hrá sa o obchvat Bratislavy a časť južnej R7.
Už v úvode poradcovského tendra má štát problém. Úrad pre verejné obstarávanie dostal námietku od Advokátskej kancelárie Michal Mandzák, ktorá v podmienkach súťaže vidí diskrimináciu niektorých záujemcov.
Prekáža jej napríklad, že štát vyžaduje od súťažiacich referenciu na finančné poradenstvo pri PPP, no berie len skúsenosť z práce pre objednávateľa, nie pre dodávateľa - stavebné firmy.
Bližší pohľad na podmienky poradcovania zasa núti spomenúť si na PPP tendre, ktoré sa na Slovensku rozbiehali v minulosti.
Vyhodnotené boli tri, ale napokon sa reálne postavila iba jedna z týchto diaľnic. Zvyšné dve zrušila vláda Ivety Radičovej s vysvetlením, že sú predražené.
Ministerstvo dopravy žiada od budúcich poradcov skúsenosť s troma PPP projektmi, z ktorých aspoň jeden musel dospieť k úspešnej zmluve. Dnes očakáva obálky od záujemcov.
Znamená to, že ak firmy prihlásia referenciu aj z dvoch tendrov, ktoré štát neskôr vyhodnotil ako pre neho nevýhodné, v aktuálnej súťaži sa im to zoberie ako riadna kvalifikácia pre ďalšiu prácu pre štát.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček hodnotí podmienky ako prísne a primerané veľkosti projektu.
Napríklad každá skúsenosť, ktorú pýtajú, sa má týkať PPP projektov v hodnote najmenej 500 miliónov eur.
Keďže ich žiada tri, dokopy je to 1,5 miliardy, čo je približne toľko, koľko sa odhaduje cena stavby D4 a R7 dokopy.
Od poradcu štát očakáva, že ho bude vedieť obrániť pred finančnými nárokmi stavbárov. Preto nestačí, aby radca v minulosti radil stavbárom, vysvetľuje Stromček.
„Nastavovali sme podmienky tak, aby sa prihlásili všetci tí, ktorí majú reálne skúsenosti s PPP projektmi v rámci celého sveta, pričom referencie z troch projektov považujeme za adekvátne,“ povedal Stromček.
Na otázku, či by v súťaži stačili na kvalifikáciu skúsenosti z prvých troch slovenských PPP, ktoré sme na Slovensku mali, alebo by musel prísť niekto so zahraničnými skúsenosťami, odpovedal, že nemôže komentovať priebeh verejného obstarávania.
„Zodpovedne vyhodnotíme všetkých uchádzačov z pohľadu spĺňania kritérií,“ povedal Stromček.
Platí tiež, že skúsenosti, ktoré štát žiada, nesmú byť staršieho dáta ako z roku 2011.
Ak by skúsenosti zo Slovenska stačili, kvalifikáciu by mohli uľahčiť spoločnosti Ružička Csekes. Je to nástupca firmy, ktorú označilo ministerstvo dopravy za poradcu pri historických troch PPP projektoch.
Zmluvu mala podpísanú aj s ďalšími firmami poprepájanými s Ružička Csekes.
Jej zástupca Ján Azud hovorí, že tentoraz chcú radami pomôcť niektorému zo stavbárov, nie štátu.
Spomínaný poradca začal štátu pri pôvodných PPP radiť po tom, ako ním štát nahradil dovtedajšieho poradcu Mott MacDonald.
Túto rošádu bez náležitého tendra vyšetroval Brusel. Napokon žalobu stiahol. Mott MacDonald tentoraz do tendra nejdú. Dôvody neprezradili.
Pri poradcovaní v PPP prvej Ficovej vlády pomáhali aj PwC a Wood & Company.
Wood & Company dokonca v minulosti pre štát analyzovala, či sa oplatí stavať cesty radšej klasicky, alebo cez PPP.
Na verejnosť vtedy prenikla jej analýza, podľa ktorej bolo PPP oveľa nevýhodnejšie, než sa písalo v oficiálnom materiáli, ktorým jednu zo súkromných diaľnic odobrila vláda.
Vec skončila v rukách polície, ktorá podozrievala pracovníka ministerstva dopravy z falšovania analýzy.
„Podmienky účasti sú prísne, ale rozhodne ich nevnímame ako diskriminačné. Pre tento typ služby sa javia skôr ako obvyklé,“ povedal Boris Kostík z Wood & Company.
Naznačil, že do tendra možno pôjdu, ale iba s nejakým partnerom. Štát vyžaduje nielen znalosti financovania, ale aj práva a technológie.
PwC na otázku, či znova pomôžu štátu pri diaľničnej súťaži, neodpovedali.
BRATISLAVA. Tento rok vybavíme všetky územné rozhodnutia a do konca budúceho roka vyberieme stavbára.
Tak vidí ministerstvo dopravy termíny pre bratislavský obchvat a časť rýchlostnej cesty R7, plánuje ich stavať formou PPP.
Takýto model si štát vybral pre okolie Bratislavy preto, že v tomto regióne by nám cestu nepreplatili z eurofondov.
Záujemcov o stavbu takejto diaľnice môže byť veľa.
„Keď bude zverejnené ponukové konanie, vedenie spoločnosti prehodnotí zverejnenú výzvu a stanoví, či sa do súťaže zapojíme, alebo nie,“ povedal hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Oslovili sme sa aj ďalšie firmy, ktoré boli v súťažiach o PPP úspešné.
Francúzske Vinci, ktorého konzorcium postavilo a prevádzkuje R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, nekomentuje potenciálne tendre.
Rovnako to vidia vo francúzskej spoločnosti Bouygues Travaux Publics, ktorej PPP na Slovensku napokon zrušili.
„K rozhodnutiu o účasti budeme môcť pristúpiť až potom, ako budú súťaže vypísané, a teda aj známe ich podmienky,“ reagovala hovorkyňa Strabagu Edita Novotná. Strabag má pritom podobný problém ako ďalších päť firiem.
Najvyšší súd ho uznal za vinného z účasti na karteli spred deviatich rokov.
Národná diaľničná spoločnosť už takéto firmy vykázala zo svojich súťaží, čaká sa ešte na verdikt Úradu pre verejné obstarávanie, či budú, alebo nebudú môcť súťažiť.
Zákaz by mal platiť len pre konkrétne právne subjekty, ktoré boli z kartelu usvedčené. O zákazky by sa tak mohli uchádzať ich materské či sesterské firmy.
Napríklad spoločnosť Skanska bola tiež usvedčená z kartelu, ale napríklad PPP referencie, na ktoré sa môže odvolávať, má aj tak skôr jej švédska matka.
Z kartelu bol usvedčený aj Doprastav, ktorý práve odpisuje dlhy svojich veriteľov. K zákazke sa nevyjadril.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Ako právnici prichádzajú o ilúzie (o férových štátnych tendroch)
Úsek R7 od Ketelca do D. Lužnej má územné rozhodnutie
Práce na R7 a obchvate Bratislavy chcú začať koncom roku 2015
Štát skúma, či môže spojiť R1 a D1
Obchvat Bratislavy na D4 a úseky R7 sa majú stavať cez PPP
Počiatek chce zjednať lacnejšiu R1
Štát sa tvári, že PPP nie sú jeho dlh. Ak by boli, hrozili by mu sankcie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...