Súboj veľkých európskych firiem o stavanie súkromných diaľnic na Slovensku budú viesť už len dvaja uchádzači. "Ostatných štyroch uchádzačov komisia ministerstva dopravy vylúčila z ďalšieho súťaženia, pretože nesplnili všetky štartovacie podmienky," vysvetlil hovorca ministerstva Marian Jánošík.
V hre zostali konzorciá so silným podnikateľským zázemím na Slovensku. V jednom z nich je spoločnosť Skanska, ktorá vlastní na Slovensku päť firiem. V druhom konzorciu sú zasa najsilnejšie stavebné firmy ako Doprastav alebo Váhostav. Majiteľom Váhostavu je Juraj Široký, pdnikateľ blízky strane Smer aj premiérovi Robertovi Ficovi.
Zadanie súťaže patrí k najťažším na Slovensku. Firmy museli predložiť desiatky dokladov o postavených súkromných diaľniciach aj o finančnej kondícii. Každá z ponúk mala niekoľko tisíc strán.
"U vylúčených uchádzačov bolo viacero nedostatkov, o všetkých sme ich informovali," spresnil Jánošík. Vylúčené firmy môžu podať námietky a Úrad pre verejné obstarávanie prešetrí, či komisia neurobila chybu. Ak by chybu našiel, môže ešte vylúčeného záujemcu vrátiť do hry.
Skúsenosti pri stavaní súkromných ciest, ale napríklad aj škôl, má švédska Skanska. Firma pôsobí v 60 štátoch sveta. Za trištvrte minulého roka mala skupina tržby vyše 360 miliárd korún, čo je približne rovnaká suma ako príjmy slovenského štátneho rozpočtu. Na Slovensku stavala bratislavský tunel Sitina, rýchlostnú cestu na Orave aj niekoľko ekologických stavieb.
Vinci je francúzska firma a súčasne najväčšia stavebná skupina Európy s približne 180-tisíc zamestnancami. Má dcérsku firmu špecializovanú na cesty - spoločnosť Eurovia so 60-tisíc zamestnancami v Európe, na Slovensku má dcérsku spoločnosť Eurovia Košice. Vinci Francúzsko mala v roku 2006 výnosy vyše 660 miliárd korún.
Druhý uchádzač zastupuje šesť firiem, lídrom je francúzska stavebná skupina Bouygues, ktorej tržby v roku 2006 predstavovali 240 miliárd korún. V konzorciu má zastúpenie aj ďalšia francúzska spoločnosť Colas, ktorá vlastní na Slovensku menšie firmy Cesty Nitra a trhovú štvorku Inžinierske stavby Košice.
V konzorciu sú dve slovenské firmy, trhová jednotka Doprastav a žilinský Váhostav. Vo firme Juraja Širokého pracujú ľudia, ktorí boli napríklad vo Fonde národného majetku v časoch divokej privatizácie tretej Mečiarovej vlády. Spoločnosť za posledný rok vyhrala niekoľko štátnych zákaziek, naposledy stavbu diaľnice ponad Považskú Bystricu za 4,5 miliardy korún vrátane dane. Skupinu dopĺňa maďarský Intertoll-Europe a portugalská Mota-Engil.
Postupujú ďalej:
Vylúčení sú:
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Stavať diaľnice za súkromné peniaze chcú aj slovenské firmy
Spustili druhý balík na PPP diaľnice
Máme 20 nových kilometrov diaľnic. Čo je vaše, vám už patriť nemusí!
Päť úsekov PPP diaľnice - mapa
Zverejnili prvý tender na projekty PPP
Počiatek varoval zbytočne, diaľnice zaplatí súkromník napriek analýze ministerstva financií
Stavať cez PPP sa bude napokon 150 km diaľníc
Rezorty na nevedia dohodnúť na rozsahu PPP
S výstavbou diaľnic pomocou PPP projektov nemáme skúsenosti, v zahraničí na to doplatili
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.