PPP: V boji o diaľnice zostali dvaja

Súboj veľkých európskych firiem o stavanie súkromných diaľnic na Slovensku budú viesť už len dvaja uchádzači. "Ostatných štyroch uchádzačov komisia ministerstva dopravy vylúčila z ďalšieho súťaženia, pretože nesplnili všetky štartovacie podmienky," vysvetlil hovorca ministerstva Marian Jánošík.

V hre zostali konzorciá so silným podnikateľským zázemím na Slovensku. V jednom z nich je spoločnosť Skanska, ktorá vlastní na Slovensku päť firiem. V druhom konzorciu sú zasa najsilnejšie stavebné firmy ako Doprastav alebo Váhostav. Majiteľom Váhostavu je Juraj Široký, pdnikateľ blízky strane Smer aj premiérovi Robertovi Ficovi.

Zadanie súťaže patrí k najťažším na Slovensku. Firmy museli predložiť desiatky dokladov o postavených súkromných diaľniciach aj o finančnej kondícii. Každá z ponúk mala niekoľko tisíc strán.

"U vylúčených uchádzačov bolo viacero nedostatkov, o všetkých sme ich informovali," spresnil Jánošík. Vylúčené firmy môžu podať námietky a Úrad pre verejné obstarávanie prešetrí, či komisia neurobila chybu. Ak by chybu našiel, môže ešte vylúčeného záujemcu vrátiť do hry.

Skúsenosti pri stavaní súkromných ciest, ale napríklad aj škôl, má švédska Skanska. Firma pôsobí v 60 štátoch sveta. Za trištvrte minulého roka mala skupina tržby vyše 360 miliárd korún, čo je približne rovnaká suma ako príjmy slovenského štátneho rozpočtu. Na Slovensku stavala bratislavský tunel Sitina, rýchlostnú cestu na Orave aj niekoľko ekologických stavieb.

Vinci je francúzska firma a súčasne najväčšia stavebná skupina Európy s približne 180-tisíc zamestnancami. Má dcérsku firmu špecializovanú na cesty - spoločnosť Eurovia so 60-tisíc zamestnancami v Európe, na Slovensku má dcérsku spoločnosť Eurovia Košice. Vinci Francúzsko mala v roku 2006 výnosy vyše 660 miliárd korún.

Druhý uchádzač zastupuje šesť firiem, lídrom je francúzska stavebná skupina Bouygues, ktorej tržby v roku 2006 predstavovali 240 miliárd korún. V konzorciu má zastúpenie aj ďalšia francúzska spoločnosť Colas, ktorá vlastní na Slovensku menšie firmy Cesty Nitra a trhovú štvorku Inžinierske stavby Košice.

V konzorciu sú dve slovenské firmy, trhová jednotka Doprastav a žilinský Váhostav. Vo firme Juraja Širokého pracujú ľudia, ktorí boli napríklad vo Fonde národného majetku v časoch divokej privatizácie tretej Mečiarovej vlády. Spoločnosť za posledný rok vyhrala niekoľko štátnych zákaziek, naposledy stavbu diaľnice ponad Považskú Bystricu za 4,5 miliardy korún vrátane dane. Skupinu dopĺňa maďarský Intertoll-Europe a portugalská Mota-Engil.

Súboj o prvý balík PPP

Postupujú ďalej:

  • Vinci Concessions (Francúzsko) + Skanska Infrastructure Development (Švédsko)
  • Bouygues Travaux Publics (Francúzsko) + Colas (Francúzsko) + Doprastav (SR) + Intertoll-Europe (Maďarsko) + Mota-Engil (Portugalsko) + Váhostav-SK (SR)

Vylúčení sú:

  • Obrascón Huarte Laín (Španielsko)
  • Eiffage Travaux Publics (Francúzsko)
  • ZPKM Consortium + Hochtief Construction Slovensko: Hochtief PPP Solutions (Nemecko) + Alpine Bau (Rakúsko) + Western Carpathians Motorway (Rakúsko)
  • Macquarie Capital Group (Austrália) + Strabag (Rakúsko) + Porr Solutions Immobillen- und Infrastrukturprojekte (Rakúsko)
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.