Práce na R7 a obchvate Bratislavy chcú začať koncom roku 2015

Do začiatku roka 2015 by ministerstvo dopravy malo mať právoplatné územné rozhodnutie na všetky úseky rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4.

21. 01. 2014

Práce na rýchlostnej ceste aj diaľnici tak chcú začať koncom roku 2015. Na utorňajšom stretnutí s predstaviteľmi samospráv obcí dotknutých výstavbou R7 a D4 to povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek a dodal, že zásadnejšie zdržania už nepredpokladá.

Predbežné odhady stavebných nákladov odhadol minister dopravy na 1,5 miliardy eur, no zdôraznil, že odhady budú môcť spresniť až po ukončených územných konaniach na niektorých ďalších úsekoch. Ďalšie náklady budú súvisieť aj s majetkovo-právnym vysporiadaním, ktoré Národná diaľničná spoločnosť odhaduje na 300 miliónov eur pri D4 a približne 100 miliónov eur pri R7.

Ako sa vyjadril minister Počiatek na brífingu, ministerstvo v utorok zahajuje aj súťaž na výber právneho aj finančného poradcu na výber koncesionára. „Našou ambíciou je vysúťažiť koncesionára v roku 2015 a je realistické, že koncom roku 2015 by sme aj zahájili stavebné práce,“ povedal Počiatek. S termínom začatia stavebných prác vyjadrila svoju spokojnosť aj starostka bratislavskej mestskej časti Podunajské Biskupice Alžbeta Ožvaldová.

„Ak projektová dokumentácia pre D4 dobehne pripravenú projektovú dokumentáciu pre R7, nemáme nič proti tomu, aby začali spoločnou výstavbou. Jediná prosba z našej strany je, nech R7 začnú stavať od úseku Holice do Bratislavy alebo aj opačne,“ povedala Ožvaldová, podľa ktorej je dôležité napojenie na D1, prípadne na D4. Starostka zdôraznila, že ľudia by mali mať dve možnosti, ako sa dostať do Bratislavy, čím by sa súčasná cesta odbremenila.

Počiatek na brífingu tiež uviedol, že rozdeľovať projekty výstavby R7 a D4 medzi viac koncesionárov by bolo veľmi komplikované. „Výstavba bude vyžadovať precíznu koordináciu z jedného miesta. Preto je dobré, aby to robil jeden koncesionár, určený jedným obstarávaním,“ povedal Počiatek, podľa ktorého sú PPP jediným možným zdrojom financovania.

„V prvom rade si musíme povedať, že Bratislava má problémy pri čerpaní eurofondov. Všetky peniaze, ktoré sú alokované na výstavbu diaľnic a ciest v novom programovom období sú už viac-menej rozdelené a do roku 2020 nebudú už iné finančné zdroje. Štátny rozpočet má svoje limity. Jediná možnosť financovania výstavby R7 a D4 je tak cez PPP projekty,“ informoval Počiatek a dodal, že ak ukáže dopravný model možnosť stavby R7 skôr, aj bez napojenia na D4, tak v skoršej výstavbe R7 nevidí problém.

Minister dopravy tiež načrtol, že väčšia časť výstavby sa nedotkne negatívnym spôsobom ľudí, ale pri niektorých uzloch a križovatkách bude výstavba komplikovaná. „Osobne vidím najväčšiu komplikáciu na križovatke, kde sa bude R7 napájať na Bajkalskú a zároveň na D1,“ povedal Počiatek. Minister zároveň dodal, že Bajkalská ulica je v správe Bratislavy a mesto by sa malo tiež zamyslieť, čo preňho zmenené toky dopravy budú znamenať a ako sa vysporiada s doplňujúcou infraštruktúrou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...