Pracoval pre podnikateľa Remetu, teraz šéfuje výstavbe diaľnic

Investičným riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti je Ladislav Dudáš, ktorý pracoval pre firmu, ktorá stavia tunel Višňové. Kandidoval aj za Sieť v komunálnych voľbách.

BRATISLAVA. Ešte minulý rok pracoval Ladislav Dudáš pre stavebnú firmu Dúha podnikateľa Miroslava Remetu, dnes šéfuje výstavbe diaľnic na Slovensku. Národná diaľničná spoločnosť má po krátkom čase ďalšieho investičného riaditeľa.

Dudáš vystriedal vo funkcii Vladimíra Drienovského, ktorý bol šéfom investícií NDS za ministra dopravy Romana Brecelyho zo Siete.

V Dúhe Dudáš pracoval v rokoch 2014 až 2015. Svoju prácu ukončil po niekoľkých mesiacoch zo zdravotných dôvodov.

„Pán Ladislav Dudáš u nás pracoval ako finančný manažér a jeho kompetenciou bola príprava investícií, development, riadenie účtovného a finančného oddelenia. Jeho pracovná náplň sa netýkala výroby a realizovania projektov, ale riadenia vlastných investícií a financií,“ povedal majiteľ firmy Miroslav Remeta.

Obozretnosť treba zvýšiť

Dúha s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo stavia za 410 miliónov eur vyše sedemkilometrový tunel Višňové s priľahlými diaľnicami. NDS podpísala zmluvu v lete 2014.

„NDS pripravuje a väčšinou aj obstaráva najväčšie investície financované z verejných peňazí. Ak do jej vedenia prichádzajú ľudia, ktorí predtým pracovali pre dodávateľov NDS, považujem to za dôvod na zvýšenú obozretnosť, nie však na ich diskvalifikáciu,“ vraví analytik mimovládnej organizácie INEKO Ján Kovalčík.

Rozhodujúce bude, či tunel Višňové postavia za Dudáša za cenu, ktorá je v zmluve a načas, alebo v novom termíne a cenu cez dodatky zvýšia, dodáva šéf mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Diaľničná spoločnosť akýkoľvek konflikt záujmov vylučuje. Dudáš nikdy nebol majetkovo spojený so žiadnou stavebnou spoločnosťou na Slovensku ani nikdy nepôsobil ako člen štatutárneho orgánu, vraví hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

V NDS je podľa Žgravčákovej len jedným zo siedmich členov predstavenstva, a dokumenty vždy pripomienkujú aspoň dvaja členovia. „NDS je zároveň neustále pod kontrolou akcionára – ministerstva dopravy. Zdôraznila, že všetky rozhodnutia a zmluvy a zverejňujú v centrálnom registri zmlúv.

Vplyv na stavbu Višňového vylučuje aj Remeta. Keď firma podávala ponuku do súťaže v roku 2012, nikto z firmy sa s Dudášom podľa neho nepoznal.

Kandidoval za Sieť

Okrem Dúhy Dudáš podľa profesnej siete LinkedIn pracoval aj v Inžinierskych stavbách Košice, robil finančného manažéra. Má minimálne skúsenosti so stavebným sektorom a takmer žiadne s výstavbou diaľnic, hovorí Matej.

Diaľničná spoločnosť však tvrdí, že odborné predpoklady spĺňa, lebo má tri tituly z ekonómie a prax zo stavebných firiem.

V roku 2014 kandidoval v komunálnych voľbách za Sieť na košickom sídlisku Ťahanovce, no neuspel. „O tejto informácii som sa dozvedel prednedávnom. Nikdy som ho nevidel a ani som s ním nerozprával. Nesledujem zmeny v Národnej diaľničnej spoločnosti, ani čo vyštudoval,“ povedal Andrej Hrnčiar, ktorý do Mosta prestúpil práve zo Siete.

Koncom týždňa sa do predstavenstva NDS dostal aj Ľubomír Belfi, ktorý v minulosti pracoval napríklad pre podnikateľov Ivana Kmotríka či Milana Fiľa.

„Do predstavenstva NDS je zvolený do času výberového konania na základe svojich predošlých skúseností a manažérskych zručností,“ napísalo ministerstvo dopravy.

Podrobne monitorujeme:

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.