Pre kysuckú diaľnicu chce štát vyvlastňovať

Štát ide pri výstavbe diaľnic opäť urgentne vyvlastňovať. Už prvá vláda Roberta Fica zrýchlene zoštátnila pozemky pod rýchlostnou cestou z Nitry do Banskej Bystrice, čo pomohlo vodičom, ale Ústavný súd neskôr uznal, že tým boli poškodené práva majiteľov pozemkov. Teraz sa ide podobný postup použiť pri kysuckom diaľničnom úseku D3 od Svrčinovca po Skalité, na ktorý bude nadväzovať diaľnica do Čadce.

Rozdiel má byť v tom, že nová legislatíva už nemá byť v rozpore s ústavou. Aspoň to tvrdí bývalý šéf diaľničiarov, poslanec za vládny Smer a primátor Žiliny Igor Choma. Stavebné firmy by mali kysuckú diaľnicu rozostavať už tento rok. Pri meškaní výstavby viacerých úsekov severnej D1 do Košíc pre zdĺhavý boj medzi staviteľmi si štát vzhľadom na potrebu čerpať eurofondy už ďalšie oneskorenia nemôže dovoliť.

"Chceme sa s majiteľom pozemku vysporiadať po dobrom. Ten, kto sa chce dohodnúť, dostane 1,2-násobok sumy, akú odhadne prizvaný znalec. Za vyvlastnený majetok sa doteraz napríklad ponúkala taká suma, že si za tie peniaze nevedeli ľudia postaviť podobný dom. Mohli si akurát kúpiť jednoizbový byt. Teraz by mali byť schopní si za peniaze postaviť domček spĺňajúci štandard,“ odhaduje Choma. Keď jeho návrh schvália poslanci, platiť začne od novembra tohto roku. Diaľničiari musia v prípade 12-kilometrového úseku od Svrčinovca do Skalitého vysporiadať ešte tisícku vlastníkov. Na začatie výstavby päť kilometrov dlhej diaľnice z Čadce do Svrčinovca je zase potrebné dohodnúť sa s 230 vlastníkmi. Ďalších 1 100 vlastníkov je v tomto prípade neznámych a zmluvy sa uzatvárajú so Slovenským pozemkovým fondom. Diaľnicu z Čadce by chcel štát začať stavať na budúci rok a jej výstavba potrvá tri roky.

Choma vraví, že pozemky musia byť vysporiadané ešte predtým, ako sa vydá stavebné povolenie. "Znamená to, že nikto nevstúpi na pozemok, ak sa s daným majiteľom neuzavrie dohoda. Ani môj poslanecký návrh to nijako nezmení,“ dodáva Choma. Naráža pritom na to, že v prípade výstavby rýchlostnej cesty R1 od Tekovských Nemiec po Nitru stavbári žiadali o stavebné povolenie aj bez súhlasu všetkých vlastníkov pozemkov.

Vtedy stačilo, ak preukázali, že s vlastníkom začali rokovať alebo sa začalo vyvlastňovacie konanie a nemuseli čakať na definitívny verdikt. „To bolo protiústavné a nebudeme to tak robiť,“ hovorí Choma. Vyvlastňovací zákon sa v minulosti dotkol takmer 48-tisíc ľudí, no a so 7 200 sa štát nedohodol. Napriek tomu sa však stavebné stroje na ich pozemkoch objavili. Bývalá vláda Ivety Radičovej presadila odškodnenie týchto ľudí. "Zámer vlastníkov naozaj odškodniť nebol splnený. Ministerstvo v podstate neurobilo žiadnu kampaň, malo prinajmenšom morálnu povinnosť tak urobiť. Taktiež ministerstvu nič nebránilo známych vlastníkov aktívne osloviť a pripomenúť im možnosť žiadať o odškodnenie,“ myslí si Richard D r u t a r o v s k ý z Občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie. Aj preto o odškodné požiadala dvadsiatka ľudí.

Pre výstavbu diaľnice, ktorá by mala byť od Žiliny až po štátnu hranicu s Poľskom hotová v roku 2023, však budú musieť diaľničiari asanovať 25 domov. Z toho jeden autoservis a jedno pohostinstvo. Chomov poslanecký návrh, teda vykupovať pozemky za primeranú náhradu, je podobný ako ten, s ktorým prichádza ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka. "Naším cieľom je vytvoriť jednotnú právnu úpravu vyvlastnenia v osobitnom zákone. Zámerom je, aby vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva bolo možné iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona a za primeranú náhradu, a ak nie je možné cieľ vyvlastnenia dosiahnuť dohodou alebo inak,“ vysvetľuje Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Zákon však musí prejsť procesom pripomienkovania, musí ho schváliť vláda a parlament. Je pripravovaný paralelne so stavebným zákonom a do legislatívneho procesu by sa mal dostať v prvej polovici roka 2014. "Schváliť zámer ministerstva dopravy môže trvať aj viac ako rok a ja som to chcel urýchliť,“ odôvodňuje svoj návrh Choma. Podľa Kóňu poslanecký návrh Chomu má podľa rezortu potenciál zefektívniť prípravu a výstavbu veľkých líniových stavieb, ktoré v niektorých prípadoch brzdia špekulanti s pozemkami.

"Poslanecký návrh hodnotíme pozitívne aj z dôvodu, že navrhovaná novela cestného zákona a ďalších súvisiacich právnych predpisov rieši problémy, ktoré vznikajú vlastníkom a správcom pozemných komunikácií v praxi pri majetkovoprávnom vysporiadaní pozemkov pod pozemnými komunikáciami,“ pokračuje Kóňa. Choma pre Pravdu vysvetlil, že je mnoho samospráv, ktoré majú problémy už pod vybudovanými cestami 2. a 3. triedy vysporiadať majiteľov pozemkov.

"Napríklad chcú tieto cesty opraviť, ale pozemky pod nimi nemajú majetkovo vysporiadané. Nevedia teda preukázať, že pozemky sú v ich vlastníctve a na druhej strane sa s majiteľom nevedia dohodnúť. Mnohokrát sa preto pustia do rekonštrukcie aj tak,“ rozpráva Choma. V takomto prípade umožní jeho novela vyvlastnenie pozemkov aj pod existujúcimi cestami, a to najneskôr do konca roku 2020.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.