Pre mýto hrozia v januári zápchy

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60 ­tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

Bratislava - Po novom roku hrozia dopravné zápchy. O kolóny sa majú postarať kamióny. Tie totiž musia od prvého januára platiť elektronické mýto a na to, aby ho mohli platiť, musia sa registrovať a získať takzvanú palubnú jednotku. Dovčera malo tento prístroj na meranie prejdenej vzdialenosti ešte len  zhruba 1500 áut nad 3,5 tony.

Na­ to, aby sa predišlo problémom, by do prvého januára malo byť v systéme aspoň 60-tisíc kamiónov. Šéf firmy prevádzkujúcej mýto - SkyToll -  preto včera vyzval dopravcov, aby si registráciu nenechávali na poslednú chvíľu.

„Hovoríme o množstve problémov, či už s parkovaním, so zápchami a hlavne na hraničných priechodoch," povedal Matej Okáli. Niečo podobné sa podľa neho už stalo pri spustení mýta v Česku.

SkyToll: Nechávajú si to na poslednú chvíľu

Problémom je podľa Okáliho to, že si dopravcovia  nechávajú povinnosti na poslednú chvíľu.

Dopravcovia to vidia inak.  Prezident Česmadu Peter Halabrín tvrdí, že sa zrejme ešte rozhodujú, aký spôsob platby mýta zvolia a či je pre nich lepšie, aby mali palubnú jednotku namontovanú napevno alebo nie. Tiež majú problém získať bankové záruky, ak chcú mýto platiť na faktúru.

Do časovej tiesne však dopravcov dostal aj SkyToll, keďže registrácie rozbehol len pred dvoma týždňami.

Odvtedy postupne otvára distribučné a kontaktné miesta. Podľa Okáliho registrácie odštartovali podľa mýtneho harmonogramu. Okrem toho posledný krok musel urobiť štát. „Proces registrácie sa spustil okamžite, ako boli vytvorené všetky potrebné legislatívne podmienky," povedal Okáli. Čakalo sa najmä na to, kedy štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť schváli všeobecné obchodné podmienky pre mýto.

Nejasnosti sú stále

Ešte donedávna si však viacerí lámali hlavu, kto musí mýto platiť. Rozuzlenie prinieslo ministerstvo dopravy až posledný novembrový deň. Okrem  toho nebolo napríklad jasné, kde má byť umiestnená palubná jednotka.

„Dali jednu vyhlášku, v nej určili, že prístroj má byť  na čelnom skle, potom druhú, v ktorej to zakázali, a nakoniec tretiu, ktorou idú zákaz zrušiť. To svedčí o kvalite práce," myslí si dopravný expert Jozef Drahovský.

Včera neboli ešte definitívne známe ani sadzby mýta.  Počíta sa s tým, že štát by mal extra zlacniť mýto pre autobusy. Halabrín z Česmadu to považuje za diskrimináciu.

Nákladní dopravcovia okrem toho stále tlačia na štát,  aby mýto zlacnel aj im. Hrozí totiž, že naši dopravcovia budú tovar zo západu do Košíc dopravovať napríklad cez Maďarsko. Na 500-­kilometrovej trase môže mýto vyjsť dopravcu denne aj o 80 eur viac než dnešný nálepkový systém. K sadzbám za kilometer treba prirátať aj ďalšie náklady.

Ak chce dopravca platiť mýto dopredu, musí zaplatiť zálohu 50 eur, jedno euro za prenájom palubnej jednotky a ešte si dobiť kredit na palubnej jednotke najmenej 50 eurami. Ak chce mať prístroj namontovaný napevno, zaplatí okrem zálohy a nájmu aj 134,90 eura za montáž.

Podľa  obchodného riaditeľa Express Slovakia mýto zvýši náklady dopravcom aj o 20 percent.

Neistotu do mýta vnáša aj to, že v zákone je daná možnosť platiť mýto aj cez automat. Keby sa uplatnila, veľa kamionistov by palubné jednotky vôbec nepotrebovalo.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.