Pre mýto v Žiline zdražie cestovné, rožky, aj mäso

Zavedenie mýta na Slovensku pravdepodobne pocítia na svojich peňaženkách aj obyvatelia žilinského regiónu. Podľa zistení MY Žilinských novín viaceré firmy avizujú zvyšovanie cien. Týka sa to autobusovej medzimestskej dopravy, pekárenských výrobkov, ale aj hydinových mäsových výrobkov.

Žilina - Zavedenie mýta na Slovensku pocítia najviac samotní obyvatelia. Žilina a okolie nie je výnimkou. Podľa zistení MY Žilinských novín premietnu náklady na mýto do cien tovarov a služieb viacerí výrobcovia a poskytovatelia.

Mýtny systém sa dotkne aj Dopravného podniku mesta Žilina. Podľa riaditeľa Igora Gubalu spoplatňujú tri smery - do Brodna, Mojšovej Lúčky a Žilinskej Lehoty. Preto palubnými jednotkami vybavili všetky autobusy. Inštalácia stála dopravný podnik 3,5-tisíc eur. Na mýtnych poplatkoch zaplatia podľa prvých odhadov 15-tisíc eur ročne.

„Zaplatí to mesto. Pretože neplánujeme zvýšiť cestovné a bude to oprávnený náklad dopravného podniku," povedal Gubala. V rozpočte mesta by sa to však malo objaviť až na budúci rok, keď bude dopravný podnik vyúčtovávať oprávnené náklady. „Sú mestá, ktoré sú na tom oveľa horšie. Žiliny sa to až tak výrazne nedotkne. Pokiaľ dôjde k avizovanému zníženiu spotrebnej dane tak sa to vyrovná a dopravný podnik bude prakticky na nule," dodal Gubala.

SAD zdražie medzimestské linky

Horovkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová povedala, že cena lístkov v autobusoch prímestskej dopravy sa meniť nebude. Zvýši sa však cena medzimestskej doprav. Niektoré linky pravdepodobne zrušia. Náklady na mýto podniku uhradí ŽSK. „V SAD Žilina je nosnou časťou poskytovania služieb doprava vykonávaná v rámci zmlúv vo verejnom záujme uzavretých s vyšším územným celkom. V rámci nich ubehneme ročne 15 miliónov kilometrov. Náklady na zakúpenie a montáž mýtnych jednotiek sú nárokovateľnou položkou v rámci poskytovaných služieb, takže ich zaplatí ŽSK a rovnako aj mýtne poplatky," povedala Strelcová.

Pri diaľkových linkách je však situácia iná. Autobusová doprava nad sto kilometrov totiž nie je dotovaná štátom a všetky náklady na jej poskytovanie preto SAD premietne do ceny cestovného. „Ceny cestovného na diaľkových linkách budeme musieť pre mýto upraviť o 5 - 20 percent. K úprave cien bude dochádzať individuálne, posúdením každej linky zvlášť a to podľa množstva najazdených kilometrov cez spoplatnené úseky," povedala Strelcová. Zvažujú však aj alternatívu zrušenia diaľkových liniek. Zrejme totiž nedokážu konkurovať silne dotovanej železničnej doprave.

Drahšie bude aj pečivo a mäso

Veľmi pravdepodobné je aj zdražovanie chleba a pekárenských výrobkov. „Odhadovaný nárast nákladov v roku 2010 len v dôsledku zavedenia mýta pre spoločnosť PEZA je viac ako 100-tisíc eur," povedal obchodný riaditeľ Tomáš Husár. Podľa  jeho slov pekáreň v Žiline svojimi výrobkami až štyrikrát denne zásobuje odberateľov v okruhu 150 kilometrov. Niektoré autá tak pri ceste tam a späť prejdú spoplatnenými úsekmi denne až osemkrát.

Avizované zníženie spotrebnej dane zavedenie mýta podľa Husára kompenzuje len čiastočne. Nie je totiž jasné, či sa v plnej miere premietne do ceny pohonných hmôt. „V prvý mesiacoch roka budeme situáciu podrobne analyzovať. Je však reálny predpoklad, že zvýšené náklady na logistiku budeme musieť premietnuť do cien pekárskych produktov," dodal Husár.

Zvyšovanie cien hydinárskych výrobkov predpokladá aj personálna riaditeľka spoločnosti HYZA Anna Svoradová. „Zavedenie mýtneho systému ovplyvní ceny našich výrobkov. Náklady na mýtny systém niekoľkonásobne vzrástli oproti nákladom na diaľničné známky, čo sa zákonite odzrkadlí aj na cenách našich výrobkov," povedala Svoradová. V súčasnosti ešte nevedia, o koľko to presne bude.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.