Diaľnica urýchli cestovanie, ale niektorým vezme bývanie, v ktorom vyrástli. Na Kysuciach pre plánovanú D3 musia asanovať viac ako 20 domov. Ľudia ich opúšťajú s ťažkým srdcom. Mnohí sa pýtajú, či je horšie ostať bývať pri diaľnici, alebo odísť do neznámeho prostredia.
Väčšina domov v Čadci, ktoré musia ustúpiť diaľnici, je za železničnou traťou v lokalitách U Manči a U Ševca.
Ide o lukratívnu a slnečnú časť blízko centra. Národná diaľničná spoločnosť sa takmer so všetkými majiteľmi domov dohodla na odkúpení. Za nehnuteľnosti im ponúka cenu, ktorá je 1,2-násobkom všeobecnej hodnoty.
Zo svojich domovov sa musia vysťahovať do júna budúceho roka. Doposiaľ sa diaľničiari nedohodli len s obyvateľmi jedného domu.
„Žiadame porovnateľné bývanie v porovnateľnej lokalite. Prečo by sme mali škodovať?“ hovorí Jozef Latka (52), ktorý s manželkou a dvomi synmi býva u svokry. Vyvlastnenia sa zatiaľ nebojí.
„Verím, že sa dohodneme. Mesto nám ponúklo pozemok v centre, ale bez vodovodnej prípojky. Budem rád, ak to dokážu vyriešiť,“ dodal.
Diaľnica povedie len pár metrov od domu Latkovcov, priamo cezeň zase prístupová cesta. Kvôli nej zbúrajú aj susedný dom Anny Škulavíkovej, ktorá sa s tým už zmierila.
„Diaľnicu plánovali už 30 rokov, mala byť však pôvodne ďaleko nad našimi domami. Preto som sa pokojne vrátila do rodičovského domu. Odrazu však zmenili trasu,“ hovorí smutne. Z peňazí, ktoré dostala za rodičovský dom, pomohla dcére v Bratislave kúpiť 4-izbový byt.
„Má tri deti, potrebovala väčšie bývanie. Nám nechá dvojizbový byt. Aspoň budeme bližšie k vnúčatám a dcére,“ dodáva pani Anna už vyrovnane.
Susedia Krkoškovci už takí pokojní nie sú. Ich dom, kde bývajú so synom, by búrať nemali. Prídu však o polovicu záhrady.
„Rozhodli sme sa, že ostaneme. Manžel tu vyrastal, do centra máme pár minút. Na stavbu nového domu sme už starí, za vykúpené peniaze by sme dom na kľúč nepostavili a do bytu určite nepôjdeme,“ dôvodí Anna Krkošková (61), ktorá má však z výstavby nočnú moru.
„Bojím sa, ako to bude vyzerať. Robotníci s technikou obsadia našu záhradu, bude tu neporiadok i hluk. Nevieme, čo by bolo horšie – odísť alebo ostať?“ žalostne hovoria Krkoškovci.
Pre sľubovanú kysuckú diaľnicu sú ľudia roky v neistote
Vyvlastňovanie – svojvôľa štátu alebo spravodlivý proces?
V asfaltovom sendviči: Hluk z diaľnice zničí pokoj v osadách
Štát pre diaľnicu siahne Kysučanom na majetky
Diaľnica D3, Čadca, Bukov - Svrčinovec
Ľudia majú strach o strechu nad hlavou
Diaľnica D3 má narušiť pamiatku stredoeurópskeho významu
Diaľnica s Poľskom by mala byť do roku 2014
V Čadci nevedia, ktoré domy ustúpia diaľnici
V Čadci otvorili Informačné centrum NDS, a.s.
Diaľnica D3, história a okolnosti výstavby
Vážny: Úsek diaľnice D3 Skalité - Čadca juh chceme dokončiť do roku 2010
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.