Pre sľubovanú kysuckú diaľnicu sú ľudia roky v neistote

Pre prípravu a výstavbu diaľnice, ktorá na Kysuciach má prechádzať aj zastavaným územím, bude treba zbúrať vyše 20 objektov.

Na asi 5-kilometrovom úseku z Čadce do Svrčinovca sú to väčšinou obývané rodinné domy. Ľudia, ktorí v nich žijú, trpia prípravou diaľnice už takmer dve desiatky rokov. Štát ide teraz pri výstavbe diaľničných úsekov na Kysuciach opäť urgentne vyvlastňovať. Rozdiel oproti vyvlastňovaniu z čias prvej vlády Roberta Fica má byť v tom, že nová legislatíva už nemá byť v rozpore s ústavou.

O nových vyvlastňovacích zámeroch vlády informovala Pravda ako prvá pred pár dňami. „Chceme sa s majiteľom pozemku vysporiadať po dobrom. Ten, kto sa chce dohodnúť, dostane 1,2-násobok sumy, akú odhadne prizvaný znalec,“ tvrdí primátor Žiliny a poslanec parlamentu Igor Choma (Smer). „Ešte sa diaľnica ani nezačala stavať a už táto problematika dlhé roky traumatizuje ľudí,“ hovorí Anna Krkošková z Čadce, ktorá žije v lokalite U Manči, kadiaľ má viesť diaľnica.

Krkoškovcom odkrojí výstavba diaľnice, prístupovej cesty a preložka pôvodnej cesty asi 40 percent z pozemku. Ich rodinný dom by sa búrať nemal a oni sa rozhodli v ňom zostať bývať. Z miesta, kde sú teraz, to majú 15 minút pešo do centra mesta, blízko na vlakovú aj autobusovú stanicu. V dome vyrastal jej manžel, spolu tam vychovali deti a ako dôchodcovia si už na stavbu nového domu netrúfajú.

„Roky nás držia v šachu. Stále riešime, či odísť alebo zostať. Nevieme, čo nás čaká, čo bude, keď tu budú stavebné stroje, hluk, stavenisko,“ vzdychne si 61-ročná žena. S manželom Jánom ukazujú miesta, z ktorých im odkroja stavebníci pri výstavbe. „Celú spodnú časť záhrady, sú tam ovocné stromy, okrasné kríky, kvety. Zatiaľ nám to neohodnotili, nevieme, čo za to dostaneme. Hovoria mi, že to musím strpieť. Ja nemusím nič strpieť, ak tak, len za primeranú náhradu,“ dodáva 62-ročný Ján Krkoška.

Nedohodol sa len jeden

O diaľnici sa hovorí už od roku 1996 a zhruba toľko platí v oblasti, ktorou má diaľnica prechádzať, stavebná uzávera. Termíny výstavby sa odďaľujú, najnovšie sa má začať diaľnica stavať budúci rok. Ľudia, ktorí už svoje domy predali, by sa z nich mali vysťahovať do júna 2014. „Za dom sme dostali východiskovú hodnotu, ale s tým, čo sme dostali za pozemok, nie som spokojná. Je to málo. Za to si pozemok v podobnej lokalite nekúpite,“ hovorí 57-ročná Anna Škulavíková, ktorej dom sa má asanovať. Hovorí, že sa zrejme presťahuje k dcére do Bratislavy. „Do rodičovského domu som sa vrátila z mesta v roku 2005 a v roku 2007 sme sa dozvedeli, že sa bude búrať. Jeho odkúpenie sa vyriešilo až vlani, dovtedy sme tŕpli, ako sa to bude vykupovať. Boli to dlhé boje, pôvodne nám chceli dať len trhovú hodnotu, ktorá bola nižšia ako východisková,“ hovorí.

Väčšina nehnuteľností v Čadci, ktoré treba asanovať kvôli diaľnici, je už vyrovnaných. S investorom sa zatiaľ nedohodol Jozef Latka. „Náhrada vo finančnej forme nijako nerieši našu situáciu, do ktorej sme sa dostali nasmerovaním diaľnice cez toto zastavane územie. Už dvakrát sme Národnej diaľničnej spoločnosti poslali žiadosť o obstaranie náhradného domu v porovnateľnej lokalite, ale odpoveď sme zatiaľ nedostali,“ hovorí Latka.

Vyvlastnenie považuje za krajné riešenie, nikdy sa nevyhýbal stretnutiam s investorom, na ktorých by sa mohla vyriešiť táto pre jeho rodinu zložitá situácia. „Stále verím v dohodu,“ dodáva. Najnovšia sa črtá vo forme pozemku v Čadci, ktorý ponúka mesto, no okrem niekoľkých otvorených bodov treba na ňom doriešiť vodu.

Ľudia očakávajú ústretovosť

Nikto z ľudí, ktorí majú prísť kvôli kvalitnejšej ceste o svoje súčasné bývanie, nespochybňuje potrebu diaľnice. No upozornili na to, že je to veľký zásah do ich životov. „Investor by už na začiatku celého procesu mal ľuďom, ktorí majú prísť o svoje domy a bývanie, ponúknuť istotu porovnateľného bývania. Keď niekomu dom berú, mali by mu ho aj zaobstarať. Ľudia očakávajú viac ústretovosti zo strany investora,“ uzatvoril Jozef Latka.

Z budov, ktoré by mali ustúpiť diaľnici nie sú vysporiadané ešte dva rodinné domy, dve garáže, hospodársky objekt a Jednota. „S týmito vlastníkmi prebieha intenzívne rokovanie. V prípade neúspešných rokovaní budú podané návrhy na vyvlastnenie,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Okrem nehnuteľností má spoločnosť vysporiadanú väčšinu pozemkov, 753 vlastníkov z 916 známych. Neznámych vlastníkov zastrešuje Slovenský pozemkový fond.

Úsek Čadca Bukov – Svrčinovec z diaľnice D3 má mať 5,6 km. Technická štúdia je hotová už od roku 1997. Najnovší termín začatia výstavby je 2014, ukončenia 2017.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.