Pre prípravu a výstavbu diaľnice, ktorá na Kysuciach má prechádzať aj zastavaným územím, bude treba zbúrať vyše 20 objektov.
Na asi 5-kilometrovom úseku z Čadce do Svrčinovca sú to väčšinou obývané rodinné domy. Ľudia, ktorí v nich žijú, trpia prípravou diaľnice už takmer dve desiatky rokov. Štát ide teraz pri výstavbe diaľničných úsekov na Kysuciach opäť urgentne vyvlastňovať. Rozdiel oproti vyvlastňovaniu z čias prvej vlády Roberta Fica má byť v tom, že nová legislatíva už nemá byť v rozpore s ústavou.
O nových vyvlastňovacích zámeroch vlády informovala Pravda ako prvá pred pár dňami. „Chceme sa s majiteľom pozemku vysporiadať po dobrom. Ten, kto sa chce dohodnúť, dostane 1,2-násobok sumy, akú odhadne prizvaný znalec,“ tvrdí primátor Žiliny a poslanec parlamentu Igor Choma (Smer). „Ešte sa diaľnica ani nezačala stavať a už táto problematika dlhé roky traumatizuje ľudí,“ hovorí Anna Krkošková z Čadce, ktorá žije v lokalite U Manči, kadiaľ má viesť diaľnica.
Krkoškovcom odkrojí výstavba diaľnice, prístupovej cesty a preložka pôvodnej cesty asi 40 percent z pozemku. Ich rodinný dom by sa búrať nemal a oni sa rozhodli v ňom zostať bývať. Z miesta, kde sú teraz, to majú 15 minút pešo do centra mesta, blízko na vlakovú aj autobusovú stanicu. V dome vyrastal jej manžel, spolu tam vychovali deti a ako dôchodcovia si už na stavbu nového domu netrúfajú.
„Roky nás držia v šachu. Stále riešime, či odísť alebo zostať. Nevieme, čo nás čaká, čo bude, keď tu budú stavebné stroje, hluk, stavenisko,“ vzdychne si 61-ročná žena. S manželom Jánom ukazujú miesta, z ktorých im odkroja stavebníci pri výstavbe. „Celú spodnú časť záhrady, sú tam ovocné stromy, okrasné kríky, kvety. Zatiaľ nám to neohodnotili, nevieme, čo za to dostaneme. Hovoria mi, že to musím strpieť. Ja nemusím nič strpieť, ak tak, len za primeranú náhradu,“ dodáva 62-ročný Ján Krkoška.
O diaľnici sa hovorí už od roku 1996 a zhruba toľko platí v oblasti, ktorou má diaľnica prechádzať, stavebná uzávera. Termíny výstavby sa odďaľujú, najnovšie sa má začať diaľnica stavať budúci rok. Ľudia, ktorí už svoje domy predali, by sa z nich mali vysťahovať do júna 2014. „Za dom sme dostali východiskovú hodnotu, ale s tým, čo sme dostali za pozemok, nie som spokojná. Je to málo. Za to si pozemok v podobnej lokalite nekúpite,“ hovorí 57-ročná Anna Škulavíková, ktorej dom sa má asanovať. Hovorí, že sa zrejme presťahuje k dcére do Bratislavy. „Do rodičovského domu som sa vrátila z mesta v roku 2005 a v roku 2007 sme sa dozvedeli, že sa bude búrať. Jeho odkúpenie sa vyriešilo až vlani, dovtedy sme tŕpli, ako sa to bude vykupovať. Boli to dlhé boje, pôvodne nám chceli dať len trhovú hodnotu, ktorá bola nižšia ako východisková,“ hovorí.
Väčšina nehnuteľností v Čadci, ktoré treba asanovať kvôli diaľnici, je už vyrovnaných. S investorom sa zatiaľ nedohodol Jozef Latka. „Náhrada vo finančnej forme nijako nerieši našu situáciu, do ktorej sme sa dostali nasmerovaním diaľnice cez toto zastavane územie. Už dvakrát sme Národnej diaľničnej spoločnosti poslali žiadosť o obstaranie náhradného domu v porovnateľnej lokalite, ale odpoveď sme zatiaľ nedostali,“ hovorí Latka.
Vyvlastnenie považuje za krajné riešenie, nikdy sa nevyhýbal stretnutiam s investorom, na ktorých by sa mohla vyriešiť táto pre jeho rodinu zložitá situácia. „Stále verím v dohodu,“ dodáva. Najnovšia sa črtá vo forme pozemku v Čadci, ktorý ponúka mesto, no okrem niekoľkých otvorených bodov treba na ňom doriešiť vodu.
Nikto z ľudí, ktorí majú prísť kvôli kvalitnejšej ceste o svoje súčasné bývanie, nespochybňuje potrebu diaľnice. No upozornili na to, že je to veľký zásah do ich životov. „Investor by už na začiatku celého procesu mal ľuďom, ktorí majú prísť o svoje domy a bývanie, ponúknuť istotu porovnateľného bývania. Keď niekomu dom berú, mali by mu ho aj zaobstarať. Ľudia očakávajú viac ústretovosti zo strany investora,“ uzatvoril Jozef Latka.
Z budov, ktoré by mali ustúpiť diaľnici nie sú vysporiadané ešte dva rodinné domy, dve garáže, hospodársky objekt a Jednota. „S týmito vlastníkmi prebieha intenzívne rokovanie. V prípade neúspešných rokovaní budú podané návrhy na vyvlastnenie,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Okrem nehnuteľností má spoločnosť vysporiadanú väčšinu pozemkov, 753 vlastníkov z 916 známych. Neznámych vlastníkov zastrešuje Slovenský pozemkový fond.
Úsek Čadca Bukov – Svrčinovec z diaľnice D3 má mať 5,6 km. Technická štúdia je hotová už od roku 1997. Najnovší termín začatia výstavby je 2014, ukončenia 2017.
Vyvlastňovanie – svojvôľa štátu alebo spravodlivý proces?
Mimoriadne opatrenia pri výstavbe diaľnic a ciest - stručný úvod
V asfaltovom sendviči: Hluk z diaľnice zničí pokoj v osadách
Štát pre diaľnicu siahne Kysučanom na majetky
Diaľnica D3, Čadca, Bukov - Svrčinovec
Ľudia majú strach o strechu nad hlavou
V Čadci nevedia, ktoré domy ustúpia diaľnici
V Čadci otvorili Informačné centrum NDS, a.s.
Diaľnica D3, história a okolnosti výstavby
Vážny: Úsek diaľnice D3 Skalité - Čadca juh chceme dokončiť do roku 2010
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.