Keď sme v rokoch 2004 - 2005 uvažovali v Dzurindovej vláde o výstavbe diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), tak sme túto možnosť považovali za doplnkovú a predpokladali sme pilotné projekty za 25 až 30, maximálne 40 mld. Sk. Smer to vtedy ústami Roberta Fica a Ľubomíra Vážneho silno a hlasno kritizoval. Na tlačovke 22. 3. 2005 vyhlásili, že "svoju nemohúcnosť jasne a transparentne riadiť investičný proces pri výstavbe diaľnic chce vláda zakryť projektom PPP“. A ešte dodali, že "SMER doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP, v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk“.
Vlani na jeseň, už ako predseda vlády, Robert Fico spolu s teraz už ministrom dopravy Vážnym, napriek nesúhlasnému stanovisku ministerstva financií presadili diaľničné PPP projekty za 150 mld. Sk. Celkové náklady, vrátane finančných, vysoko presiahnu 300 mld. Sk.
Prečo zrazu taký obrat? Prečo sa vláda radšej nesústredí na výstavbu diaľnic z prostriedkov európskych fondov, ktoré aj tak nie sme schopní dostatočne čerpať? Vysvetlenie je pomerne jednoduché a naznačila ho správa spred niekoľkých dní, podľa ktorej nám Európska únia nechce preplatiť 240 mil. korún, ktorými mala prispieť na diaľničný privádzač Žilina - Strážov. Dôvodom sú dodatky, ktoré sa podpisovali po roku 2006 a stavbu výrazne predražili.
Európska únia a Európsky dvor audítorov by sa vláde pozerali na prsty a to ona nechce za žiadnu cenu. Veľmi dobre vie, prečo - mecenáši a akcionári strany Smer si už na diaľničné sústo brúsia zuby. Svedčia o tom viaceré skutočnosti, nielen silové presadenie megalomanského, nepripraveného projektu, ale aj vylúčenie štyroch renomovaných, medzinárodných konzorcií z medzinárodného tendra (podobne ako pri diaľničnom mýte), ako aj odmietnutie opozičnej kontroly tohto projektu zo strany predsedu vlády.
Mimochodom, zisk podniku mecenáša strany Smer, pána Širokého, ktorý neváha, ale stavia, vlani stúpol o 40 %. Slušný nárast, stavím sa pritom, že naozaj úrodné roky ešte len prídu. Na účet nás všetkých.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Ponuku, s ktorou Široký vyhral tender, taja
Bratislavský hrad opraví Širokého firma Váhostav
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.