Prečo je PPP zrazu také sexy?

Keď sme v rokoch 2004 - 2005 uvažovali v Dzurindovej vláde o výstavbe diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), tak sme túto možnosť považovali za doplnkovú a predpokladali sme pilotné projekty za 25 až 30, maximálne 40 mld. Sk. Smer to vtedy ústami Roberta Fica a Ľubomíra Vážneho silno a hlasno kritizoval. Na tlačovke 22. 3. 2005 vyhlásili, že "svoju nemohúcnosť jasne a transparentne riadiť investičný proces pri výstavbe diaľnic chce vláda zakryť projektom PPP“. A ešte dodali, že "SMER doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP, v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk“.

Vlani na jeseň, už ako predseda vlády, Robert Fico spolu s teraz už ministrom dopravy Vážnym, napriek nesúhlasnému stanovisku ministerstva financií presadili diaľničné PPP projekty za 150 mld. Sk. Celkové náklady, vrátane finančných, vysoko presiahnu 300 mld. Sk.

Prečo zrazu taký obrat? Prečo sa vláda radšej nesústredí na výstavbu diaľnic z prostriedkov európskych fondov, ktoré aj tak nie sme schopní dostatočne čerpať? Vysvetlenie je pomerne jednoduché a naznačila ho správa spred niekoľkých dní, podľa ktorej nám Európska únia nechce preplatiť 240 mil. korún, ktorými mala prispieť na diaľničný privádzač Žilina - Strážov. Dôvodom sú dodatky, ktoré sa podpisovali po roku 2006 a stavbu výrazne predražili.
Európska únia a Európsky dvor audítorov by sa vláde pozerali na prsty a to ona nechce za žiadnu cenu. Veľmi dobre vie, prečo - mecenáši a akcionári strany Smer si už na diaľničné sústo brúsia zuby. Svedčia o tom viaceré skutočnosti, nielen silové presadenie megalomanského, nepripraveného projektu, ale aj vylúčenie štyroch renomovaných, medzinárodných konzorcií z medzinárodného tendra (podobne ako pri diaľničnom mýte), ako aj odmietnutie opozičnej kontroly tohto projektu zo strany predsedu vlády.

Mimochodom, zisk podniku mecenáša strany Smer, pána Širokého, ktorý neváha, ale stavia, vlani stúpol o 40 %. Slušný nárast, stavím sa pritom, že naozaj úrodné roky ešte len prídu. Na účet nás všetkých.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.