Komisia vypočítala, že firma Fleetpay si môže z mýta, ktoré platia kamionosti, postupne odkrojiť 140 miliónov eur. Štát označil jej nástupcu, tentoraz cez tender.
BRATISLAVA. Tender, v ktorom štát vyradil tri lacnejšie verzie elektronického mýta a nechal bez súťaže vyhrať tú najdrahšiu s 200-miliónovým odstupom od najlacnejšej ponuky, žehlí štát v Bruseli už niekoľko rokov.
Teraz je na konci cesty, počas ktorej musí ubezpečiť Európsku komisiu, že urobil všetko preto, aby hriechy z minulosti odčinil a vyhol sa tak pokute.
Jedna z výhrad Bruselu spočívala v tom, že na mýte zarába milióny eur firma Fleetpay za to, že overuje platby mýta cez špeciálne platobné karty.
Volajú sa palivové karty, pretože ich používajú kamionisti na to, aby nemuseli nosiť hotovosť a bez problémov platili za bežné potreby v nákladnej doprave, čiže najmä za palivo a mýtne.
V Bruseli vypočítali, že firma Fleetpay si na percentách, ktoré berie z takto plateného mýta, môže privyrobiť aj 140 miliónov eur počas trinástich rokov.
O zákazku pritom ani nemusela bojovať v tendri, ktorý by povedal, či sa dal nájsť aj lacnejší sprostredkovateľ.
O tom, že firme sa nepodniká zle, svedčí aj to, že dokázala v roku 2012 z vyše sedemmiliónových tržieb vygenerovať 3,5-miliónový zisk.
Bruselu sme sľúbili, že za Fleetpay nájdeme cez riadny tender náhradu. Po mesiacoch hľadania štát označil budúceho prostredníka pre platby palivovými kartami.
Oznam o víťazstve poslal spoločnosti s názvom Paywell. Firma vznikla jeden deň pred termínom, do ktorého štát očakával, že sa mu ozvú potenciálni kandidáti.
Jej jediný akcionár – Cromwell má za sebou dlhšiu históriu.
Je známa v doručovaní pošty. Zaoberá sa napríklad tým, že korešpondenciu pre odosielateľov vytlačí, zabalí do obálok a doručí do domácností a firiem. V obchodnom registri uvádza aj služby v oblasti IT.
Ako sa firme podarilo presvedčiť štát, že zvládne v spolupráci s bankou overovať platby mýtneho, zatiaľ nevedno.
Národná diaľničná spoločnosť nekomentuje prebiehajúce tendre. Výnimku neurobila ani teraz.
Diaľničiari naformulovali podmienky pre potenciálnych víťazov striktne. Ten, kto chce nahradiť Fleetpay, musí mať bohaté skúsenosti s podobnou prácou. Ročne mu muselo v minulosti prejsť rukami aspoň sto miliónov eur na mýtnom cez palivové karty. Takúto skúsenosť musí vykázať aspoň za dva roky.
Z dostupných informácií nie je jasné, či je Paywell iba vedúcim konzorcia ďalších firiem, alebo má skúsených subodávateľov.
Rovnako tak nevedno, koľko núka štátu, že by si výmenou za svoje služby ukrajoval z mýtneho. Jeho predchodca, Fleetpay, zrejme dostával niečo pod sedem percent z mýta plateného palivovými kartami.
Isté je iba to, že štát si vyberal z ponúk dvoch finalistov. Konkurentom dcéry poštárskeho Cromwellu bola firma Kedros, ktorej ponuku vyhodnotili diaľničiari ako drahšiu.
Posledné slovo bude mať v celej veci Brusel. Ten sa k veci oficiálne nevyjadril.
Neoficiálne sa hovorí o tom, že úradníci z Bruselu pozorne sledujú, či a ako splníme sľub nahradiť Fleetpay. Už s tým meškáme.
„Komisia si onedlho bude pýtať informácie o tom, ako Slovensko v tomto smere pokročilo,“ povedal zdroj z Bruselu s dôvetkom, že im štát avizoval meškanie.
Pôvodne mal nový prostredník fungovať už v apríli. Napriek tomu provízia stále tečie do kasy firmy Fleetpay.
Otázne je, ako má tú zákazku zmluvne poistenú a či ju možno len tak vypovedať.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.