Prehrešky v mýte môžu žehliť poštári

Komisia vypočítala, že firma Fleetpay si môže z mýta, ktoré platia kamionosti, postupne odkrojiť 140 miliónov eur. Štát označil jej nástupcu, tentoraz cez tender.

BRATISLAVA. Tender, v ktorom štát vyradil tri lacnejšie verzie elektronického mýta a nechal bez súťaže vyhrať tú najdrahšiu s 200­-miliónovým odstupom od najlacnejšej ponuky, žehlí štát v Bruseli už niekoľko rokov.

Teraz je na konci cesty, počas ktorej musí ubezpečiť Európsku komisiu, že urobil všetko preto, aby hriechy z minulosti odčinil a vyhol sa tak pokute.

Jedna z výhrad Bruselu spočívala v tom, že na mýte zarába milióny eur firma Fleetpay za to, že overuje platby mýta cez špeciálne platobné karty.

Volajú sa palivové karty, pretože ich používajú kamionisti na to, aby nemuseli nosiť hotovosť a bez problémov platili za bežné potreby v nákladnej doprave, čiže najmä za palivo a mýtne.

V Bruseli vypočítali, že firma Fleetpay si na percentách, ktoré berie z takto plateného mýta, môže privyrobiť aj 140 miliónov eur počas trinástich rokov.

O zákazku pritom ani nemusela bojovať v tendri, ktorý by povedal, či sa dal nájsť aj lacnejší sprostredkovateľ.

O tom, že firme sa nepodniká zle, svedčí aj to, že dokázala v roku 2012 z vyše sedemmiliónových tržieb vygenerovať 3,5-­miliónový zisk.

Označili víťaza

Bruselu sme sľúbili, že za Fleetpay nájdeme cez riadny tender náhradu. Po mesiacoch hľadania štát označil budúceho prostredníka pre platby palivovými kartami.

  • Mýtny systém dodala a prevádzkuje firma SkyToll výmenou za vyše 850 miliónov eur. K zákazke sa dostala asi pred šiestimi rokmi po tom, ako troch lacnejších z tendra vyradili a v hre zostala sama. Najlacnejšia verzia mýta by vyšla o 200 mil. eur menej.
  • Mýto sa môže platiť aj cez palivové karty. Ročne sa takto zaplatí asi 120 miliónov eur.
  • Štát chce, aby ten, kto bude platby overovať, z nich nebral viac než 7 percent ako odmenu.
  • To je takmer toľko, koľko za svoje služby berie Fleetpay, ktorý túto zákazku získal bez súťaže.
  • Čoskoro ho má nahradiť firma, ktorú štát našiel v tendri.

Oznam o víťazstve poslal spoločnosti s názvom Paywell. Firma vznikla jeden deň pred termínom, do ktorého štát očakával, že sa mu ozvú potenciálni kandidáti.

Jej jediný akcionár – Cromwell má za sebou dlhšiu históriu.

Je známa v doručovaní pošty. Zaoberá sa napríklad tým, že korešpondenciu pre odosielateľov vytlačí, zabalí do obálok a doručí do domácností a firiem. V obchodnom registri uvádza aj služby v oblasti IT.

Ako sa firme podarilo presvedčiť štát, že zvládne v spolupráci s bankou overovať platby mýtneho, zatiaľ nevedno.

Národná diaľničná spoločnosť nekomentuje prebiehajúce tendre. Výnimku neurobila ani teraz.

Chce to bohaté skúsenosti

Diaľničiari naformulovali podmienky pre potenciálnych víťazov striktne. Ten, kto chce nahradiť Fleetpay, musí mať bohaté skúsenosti s podobnou prácou. Ročne mu muselo v minulosti prejsť rukami aspoň sto miliónov eur na mýtnom cez palivové karty. Takúto skúsenosť musí vykázať aspoň za dva roky.

Z dostupných informácií nie je jasné, či je Paywell iba vedúcim konzorcia ďalších firiem, alebo má skúsených subodávateľov.

Rovnako tak nevedno, koľko núka štátu, že by si výmenou za svoje služby ukrajoval z mýtneho. Jeho predchodca, Fleetpay, zrejme dostával niečo pod sedem percent z mýta plateného palivovými kartami.

Isté je iba to, že štát si vyberal z ponúk dvoch finalistov. Konkurentom dcéry poštárskeho Cromwellu bola firma Kedros, ktorej ponuku vyhodnotili diaľničiari ako drahšiu.

Komisia si na nás posvieti

Posledné slovo bude mať v celej veci Brusel. Ten sa k veci oficiálne nevyjadril.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že úradníci z Bruselu pozorne sledujú, či a ako splníme sľub nahradiť Fleetpay. Už s tým meškáme.

„Komisia si onedlho bude pýtať informácie o tom, ako Slovensko v tomto smere pokročilo,“ povedal zdroj z Bruselu s dôvetkom, že im štát avizoval meškanie.

Pôvodne mal nový prostredník fungovať už v apríli. Napriek tomu provízia stále tečie do kasy firmy Fleetpay.

Otázne je, ako má tú zákazku zmluvne poistenú a či ju možno len tak vypovedať.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...