Komisia vypočítala, že firma Fleetpay si môže z mýta, ktoré platia kamionosti, postupne odkrojiť 140 miliónov eur. Štát označil jej nástupcu, tentoraz cez tender.
BRATISLAVA. Tender, v ktorom štát vyradil tri lacnejšie verzie elektronického mýta a nechal bez súťaže vyhrať tú najdrahšiu s 200-miliónovým odstupom od najlacnejšej ponuky, žehlí štát v Bruseli už niekoľko rokov.
Teraz je na konci cesty, počas ktorej musí ubezpečiť Európsku komisiu, že urobil všetko preto, aby hriechy z minulosti odčinil a vyhol sa tak pokute.
Jedna z výhrad Bruselu spočívala v tom, že na mýte zarába milióny eur firma Fleetpay za to, že overuje platby mýta cez špeciálne platobné karty.
Volajú sa palivové karty, pretože ich používajú kamionisti na to, aby nemuseli nosiť hotovosť a bez problémov platili za bežné potreby v nákladnej doprave, čiže najmä za palivo a mýtne.
V Bruseli vypočítali, že firma Fleetpay si na percentách, ktoré berie z takto plateného mýta, môže privyrobiť aj 140 miliónov eur počas trinástich rokov.
O zákazku pritom ani nemusela bojovať v tendri, ktorý by povedal, či sa dal nájsť aj lacnejší sprostredkovateľ.
O tom, že firme sa nepodniká zle, svedčí aj to, že dokázala v roku 2012 z vyše sedemmiliónových tržieb vygenerovať 3,5-miliónový zisk.
Bruselu sme sľúbili, že za Fleetpay nájdeme cez riadny tender náhradu. Po mesiacoch hľadania štát označil budúceho prostredníka pre platby palivovými kartami.
Oznam o víťazstve poslal spoločnosti s názvom Paywell. Firma vznikla jeden deň pred termínom, do ktorého štát očakával, že sa mu ozvú potenciálni kandidáti.
Jej jediný akcionár – Cromwell má za sebou dlhšiu históriu.
Je známa v doručovaní pošty. Zaoberá sa napríklad tým, že korešpondenciu pre odosielateľov vytlačí, zabalí do obálok a doručí do domácností a firiem. V obchodnom registri uvádza aj služby v oblasti IT.
Ako sa firme podarilo presvedčiť štát, že zvládne v spolupráci s bankou overovať platby mýtneho, zatiaľ nevedno.
Národná diaľničná spoločnosť nekomentuje prebiehajúce tendre. Výnimku neurobila ani teraz.
Diaľničiari naformulovali podmienky pre potenciálnych víťazov striktne. Ten, kto chce nahradiť Fleetpay, musí mať bohaté skúsenosti s podobnou prácou. Ročne mu muselo v minulosti prejsť rukami aspoň sto miliónov eur na mýtnom cez palivové karty. Takúto skúsenosť musí vykázať aspoň za dva roky.
Z dostupných informácií nie je jasné, či je Paywell iba vedúcim konzorcia ďalších firiem, alebo má skúsených subodávateľov.
Rovnako tak nevedno, koľko núka štátu, že by si výmenou za svoje služby ukrajoval z mýtneho. Jeho predchodca, Fleetpay, zrejme dostával niečo pod sedem percent z mýta plateného palivovými kartami.
Isté je iba to, že štát si vyberal z ponúk dvoch finalistov. Konkurentom dcéry poštárskeho Cromwellu bola firma Kedros, ktorej ponuku vyhodnotili diaľničiari ako drahšiu.
Posledné slovo bude mať v celej veci Brusel. Ten sa k veci oficiálne nevyjadril.
Neoficiálne sa hovorí o tom, že úradníci z Bruselu pozorne sledujú, či a ako splníme sľub nahradiť Fleetpay. Už s tým meškáme.
„Komisia si onedlho bude pýtať informácie o tom, ako Slovensko v tomto smere pokročilo,“ povedal zdroj z Bruselu s dôvetkom, že im štát avizoval meškanie.
Pôvodne mal nový prostredník fungovať už v apríli. Napriek tomu provízia stále tečie do kasy firmy Fleetpay.
Otázne je, ako má tú zákazku zmluvne poistenú a či ju možno len tak vypovedať.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...