Premenuje sa okolie Triblaviny na Bermudský trojuholník?

Nie len kolektory, ale aj problémy s pozemkami a stratený železničný koridor, začínajú na Triblavine akosi smrdieť.

BRATISLAVA. V stredu predpoludním sa pred budovou Ministerstva dopravy konala ďalšia tlačová konferencia OZ Triblavina a zástupcov petičného výboru za dostavanie križovatky Triblavina v súlade z pôvodným projektom. Petičiari zároveň odovzdali na podateľni ministerstva urgenciu žiadosti o stretnutie, kde by mala NDS a ministerstvo konečne predstaviť navrhované riešenie výstavby.

Doteraz totiž nie je úplne jasné, ako bude sporný úsek diaľnice reálne vyzerať. Podľa petičného výboru by bolo najlepšie ak by sa zorganizovalo stretnutie všetkých dotknutých strán, teda kraja, NDS, ministerstva, petičiarov a samozrejme odborníkov a verejnosti. Zároveň petičný výbor aj naďalej trvá na svojich výrokoch, že v prípade ak NDS nepostaví križovatku podľa pôvodného projektu, urobí za štátne peniaze službu jedinému developerovi.

Našli sa ďalšie zaujímavé veci

Spor o konečnú podobu rozšírenia diaľnice však nie je jediný problém týkajúci sa Triblaviny a blízkeho okolia. Táto lokalita je totiž natoľko atraktívna, že z výkresov územného plánu zmizol medzinárodný železničný koridor a z katastra plomba, ktorá mala chrániť prístupovú cestu k pozemkom menších vlastníkov.

Na túto tému sa dnes vyjadril jeden z týchto vlastníkov Igor Dunajský, ktorý kvôli zámene pozemkov pod cestu podal podnet na prokuratúru.

„V roku 2010 prebehli v oblasti Triblavina pozemkové úpravy, všetkým vlastníkom pozemkov boli odobraté časti pozemkov na vytvorenie cestnej siete, táto cesta prešla do vlastníctva obce a na katastri bola obmedzujúca poznámka, že obec s týmto pozemkami nesmie nakladať. Ale v roku 2013 sa stalo, že úradník na katastri vymazal obmedzujúcu poznámku a zároveň bývalý starosta Bernolákova podpísal so spoločnosťou Starland zámennú zmluvu a časť týchto ciest zamenil s ornou pôdou,“ vysvetlil na úvod Dunajský. Znamená to, že väčšina vlastníkov týchto pozemkov k nim stratila prístup.

Podľa Dunajského prokurátor zaujal k veci vlažný postoj a touto cestou sa nepodarilo vyriešiť nič. Prokuratúra totiž kataster len upozornila na porušenie zákona a vyzvala ho, aby obmedzujúcu poznámku týkajúcu sa pozemkov pod cestu vrátil, ale nakoľko došlo medzičasom k ich zámene, obmedzenie sa týka už zamenených pozemkov. Nová cesta, ako náhrada za pôvodnú zabratú je podľa Dunajského úplne nevhodnou alternatívou, keďže je v rozpore s územným plánom, okrem toho navrhnutá tak, že autom sa po nej nedá prejsť, pretože je príliš úzka navyše zlomená do pravého uhla.

Železničný koridor vedie rovno do haly

Aby toho nebolo málo, tam kde sú dnes naplánované haly logistického centra spoločnosti Starland bol ešte pred desiatimi rokmi zakreslený železničný koridor medzinárodného významu. Koridor, ktorý má vo svojom územnom pláne Trenčiansky aj Trnavský samosprávny kraj sa z toho Bratislavského záhadne stratil. „Dopravné koridory mali byť riešené tak, aby sa koncentrovali v jednej trase všetky druhy dopráv z dôvodu minimálneho záberu poľnohospodárskej pôdy. V roku 1994 bolo definovaných 9 paneurópskych dopravných koridorov. Jedným z nich je aj koridor V - Bratislava - Žilina - Užhorod. V roku 2001 vydala EK spoločnú dopravnú politiku "Biela kniha," v rámci ktorej bolo prijatých 30 projektov, ktoré bude EU podporovať,“ priblížila členka OZ Triblavina Tatiana Kratochvílová.

Ako dodáva ďalší zo združenia Milan Grožaj, „v textovej časti územného plánu kraja koridor zostal, lenže z tej grafickej jednoducho zmizol. Obecné úrady v bratislavskom kraji vydávajú stavebné povolenia alebo územné rozhodnutia aj napriek tomu, že tieto pozemky mali byť blokované pre vysokorýchlostnú železnicu. Preto sa pýtame ministerstva aj vedenia železníc, ako je možné, že to vypadlo, keď to má byť strategická vec.“

Starland: „koridor stratil opodstatnenie“

O vyjadrenie sme požiadali aj Starland Holding, obvinenia petičiarov odmieta a dodáva, že aktivisti spochybňujú všetky rozhodnutia štátnych a samosprávnych orgánov, ktoré nie sú v súlade s ich záujmom. „Realita je taká, že v zmysle aktuálneho stavu pozemkov budú mať všetci dotknutí vlastníci možnosť napojiť sa na križovatku Triblavina. Vyjadrenia p. Dunajského sú účelovým zavádzaním, ktorými sleduje svoj vlastný prospech, čím sa ani ako developer netají.

Križovatka v žiadnom prípade nebude slúžiť len spoločnosti Starland Holding, ako to tvrdia petičiari, ale pomôže desaťtisícom ľudí v celom regióne, ktorí ju budú aktívne využívať,“ odpovedal predseda predstavenstva Tomáš Bednár.

Ako ďalej dodáva, železničný koridor podľa informácií, ktorými disponujú svoje opodstatnenie stratil a haly, cez ktoré mal prechádzať, majú na pozemkoch Starlandu v súlade s platnými vyjadreniami dotknutých orgánov.

Prečo je železničný koridor stále súčasťou územných plánov dvoch ďalších samosprávnych krajov a či skutočne stratil svoje opodstatnenie zisťujeme a o získaných stanoviskách budeme informovať.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.