Premiér Fico Žiline neodpustí dlh za kórejskú dedinu

Automobilka domy pre manažérov kúpiť nechce, mesto musí nájsť realitného investora.

BRATISLAVA. Štát Žiline nezmaže dlhy za kórejskú dedinu v Krasňanoch. Mesto však dostane na ich splatenie ďalšie dva roky.

Ešte začiatkom októbra premiér Robert Fico počas zasadania vlády v Žiline hovoril, že sa obytný súbor budovaný pre manažérov kórejskej automobilky, ktorý sa nedarí predať, prevedie do vlastníctva štátu.

Zdôrazňoval, že môžu pomôcť Žiline len preto, že primátor Igor Choma patrí do rovnakej politickej štruktúry. „Inak by to šlo veľmi ťažko,“ tvrdil vtedy.

Mesiac po komunálnych voľbách, v ktorých Choma uspel,  má už vláda menej odvážne zámery. V materiáli, o ktorom má dnes rokovať, hovorí o znížení dlhu a predĺžení splatnosti.

Ministerstvo financií tvrdí, že namiesto 17,6 milióna eur, ktoré štát mestu požičal na výstavbu, je obytný súbor hodný len 11,7 milióna eur.

Za predražené vybudovanie komplexu, ako aj za podporu usídlenia automobilky Kia v regióne tak štát oželie vyše 5,8 milióna eur. Mesto Žilina by malo dostať navyše na predaj areálu ďalšie dva roky času a môže ponúknuť nižšiu cenu.

Už ho kúpiť nepotrebujú

Keď obytný súbor ponúkala na jeseň za 14 miliónov eur, nikto sa neprihlásil. Komplex chcela podľa Chomu kúpiť automobilka Kia, ale ponúkala iba deväť miliónov eur.

Na jeseň však Kia uzavrela s mestskou spoločnosťou Obytný súbor Krasňany nájomnú zmluvu na päť rokov a o odkúpenie stratila záujem. Hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia Jozef Bačé vysvetľuje, že uprednostňujú prenájom obytného súboru.

„V spoločnosti pracuje stále menej kórejských manažérov, prichádza k presunu zodpovednosti na slovenských manažérov, ktorí ich nahrádzajú v riadiacich pozíciách,“ hovorí.

Fakty

Obytný súbor Krasňany

  • rok 2004:  mesto Žilina sľúbilo firmám Kia Motors a Hyundai Mobis výstavbu obytného súboru,
  • rok 2005:  vláda požičala mestu vyše pol miliardy slovenských korún (17,6 mil. eur) na výstavbu areálu, termín vrátenia určila do júna 2009,
  • rok 2009: vláda predĺžila termín vrátenia finančnej pomoci do konca roku 2014,
  • rok 2014: vláda najprv chcela previesť obytný súbor na štát, nakoniec navrhuje, že predĺži termín do konca roka 2016 a tiež na úkor aktív štátu zníži hodnotu dlhu o tretinu, teda na 11,7 mil. eur.

Mestu tak neostáva nič iné ako hľadať dlhodobého realitného investora. Kia platí Obytnému súboru Krasňany podľa jeho konateľa Branislava Bačíka mesačne 55-­tisíc eur.

Okrem prenájmu je však v cene aj správa a údržba areálu vrátane služieb, ako sú upratovanie, odvoz snehu, kosenie alebo opravy.

Aj v prípade predaja za terajšiu účtovnú hodnotu prekračuje návratnosť investície dvadsať rokov, čo je veľa aj pre silno konzervatívne realitné fondy. Hodnota sa tak bude musieť pravdepodobne ešte znížiť, čo bude znamenať ešte nižší výnos pre štátny rozpočet.

Manažéri sa menia

Obytný súbor má sedem bytových domov so 65 bytmi a desať rodinných domov. V uzavretom areáli je tiež spoločenská budova s jedálňou, nechýbajú tenisové kurty.

V súčasnosti ho obýva zhruba stovka najvyšších manažérov nielen automobilky Kia, ale aj jej dodávateľov ako Hyundai Mobis, Dong Won či Dong Hee. Aj v ich prípade však postupne slovenskí manažéri nahrádzajú Kórejčanov.

Do regiónu navyše postupne prichádzajú ďalší dodávatelia súčiastok, ako napríklad producent lisovaných a zváraných komponentov podvozka Sungwoo. Do nového závodu v Žiline plánuje prijať tristo pracovníkov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.