Prepojenie ciest chce radnica riešiť s NDS a SSC

Prešov - Boľačkou Prešovčanov je dopravné prepojenie v meste. Svedčia o tom nielen reakcie domácich, ale aj návštevníkov. Košičania nám vraj odkazujú, aby sme sa konečne dohodli a dokončili cesty, aby nemuseli pri príjazde do centra blúdiť. Podobne však reagujú aj ľudia z iných miest. Nešetria šťavnatými poznámkami.

Ako sme už v našom denníku informovali, v návrhu aktualizácie územného plánu sa rozostavaná Nábrežná komunikácia (NK), za ktorou sú roky trvajúce spory, objavuje ako "spojnica urbanistických subcentier". Donedávna však mala prívlastok "diaľničný privádzač". Ten sa v posledných rokoch začal v oficiálnych dokumentoch škrtať, hoci nikto z kompetentných nevysvetlil dôvod. Keď sme sa hlavného architekta mesta Prešov Vladimíra Ligusa pýtali prečo sa o NK odrazu hovorí už len ako o spojnici povedal nám, že rozhodnúť musí investor a ten sa zmení. Majetok Slovenskej správy ciest (SSC), ktorá bola investorom NK, sa teraz delí medzi dve spoločnosti. Je tu však viacero problémov aj okolo časti diaľnice Prešov západ-Svinia. Výstavba sa nezačne dovtedy, kým súd nerozhodne o napadnutom vyvlastňovacom konaní.

V tej súvislosti pripomíname, že minister dopravy Pavol Prokopovič už podpísal zakladajúcu listinu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s. Tá bude so 100-percentnou účasťou štátu financovať výstavbu a vyberať mýto na cestách. Valné zhromaždenie následne zvolilo predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa. Stal sa ním Dušan Faktor, bývalý generálny riaditeľ SSC. Minimálne v jednom prípade je už teda zástupca na rokovanie známy. Výberové konanie na post generálneho riaditeľa SSC, ktorá má mať v kompetencii správu a údržbu štátnych ciest, ešte nie je ukončené. Obe spoločnosti začnú samostatne fungovať od 1. februára.

Ako sme už naznačili, mesto bude musieť dopravnú situáciu riešiť radikálnejšie. Zaujímalo nás ako. Keďže sme mali neoficiálnu informáciu, že radnica plánuje iniciovať stretnutie so zástupcami oboch spomínaných inštitúcií, zaujímali sme sa, kedy sa uskutoční a o čom bude reč.

Oslovili sme vedúceho odboru výstavby a dopravy na prešovskej radnici Mariána Karabinoša. "Je to pravda a stretnutie by sa malo uskutočniť v polovici februára. Chceme hovoriť o cestách v komplexe a dohodnúť ďalší postup prípravy výstavby diaľnice Prešov-Svinia, Rýchlostnej komunikácie K4 smerom na Kuzmányho ulicu, Nábrežnej komunikácie, jednoducho všetkých súvisiacich štátnych ciest, ktoré ovplyvňujú dopravu a život v meste." Je pravdepodobné, že reč bude aj o aktuálnom preklasifikovaní niektorých komunikácií, čo naznačuje aj nejasná situácia okolo NK.

Karabinoš tiež poznamenal, že mimo samosprávnych a štátnych inštitúcií v meste prizvú na stretnutie aj zástupcov Dopravného inšpektorátu, aby mohli hovoriť aj o otázkach bezpečnosti na území mesta z hľadiska dopravy. "Chceme hľadať priechodné riešenia z hľadiska prípravy aj samotnej realizácie," dodal Karabinoš.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, Nábrežná komunikácia

Prešov, Kuzmányho ulica

Prešov

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...