Prešov - Takmer sedemsto Prešovčanov z rôznych kútov mesta podalo na radnicu petičné hárky. Presnejšie, išlo o 676 obyvateľov. Nie je to síce petícia v pravom slova zmysle, skôr pripomienkovaciu akcia v súvislosti s úsilím mesta Prešov zakomponovať do zmien Územného plánu sídelného útvaru mesta Prešov zvýšenie limitov hlučnosti. Radní navrhovanú zmenu odôvodňujú tým, že limity stanovené v meste Prešov nemôžu byť prísnejšie a je nutné zosúladiť ich s celoslovenským priemerom, alebo ich dať do súladu s nariadením vlády. Občania Prešova však nesúhlasia a žiadajú, aby súčasne platné limity ostali nezmenené. Mimochodom, doterajšie platili celých 10 rokov a nikomu neprekážali.
Návrh mesta na zmeny vyznieva zaujímavo najmä po tom, čo Ministerstvo zdravotníctva SR predložilo na medzirezortné pripomienkovanie Návrh zákona o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí, pričom tento zákon by mal platiť od januára 2005. Ním by sa mala do systému SR transportovať Smernica Európskeho parlamentu týkajúca sa posudzovania a riadenia enviromentálneho hluku. "Cieľom návrhu zákona o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí je zabezpečiť postupné znižovanie hluku, najmä v zastavaných oblastiach, vo verejných parkoch, alebo iných tichých oblastiach v aglomerácii, v otvorenej krajine, v blízkosti škôl, nemocníc a iných na hluk citlivých budov a oblastí. Tento zákon zároveň upravuje niektoré úlohy orgánov štátnej správy, obcí a prevádzkovateľov zdrojov hluku v oblasti posudzovania a kontroly hluku vo vonkajšom prostredí," uvádza sa v dôvodovej správe návrhu.
Z návrhu zákona jasne vyplýva, že po jeho prijatí bude zrušené aj nariadenie vlády č. 40/2000 Z. z., o ktorom prešovská radnica tvrdí, že s ním dáva územný plán do súladu. Ponúka sa tu otázka, či je to dobrý krok, ak nás od novonavrhovaných parametrov delí len 6 mesiacov.
Na tieto skutočnosti reagoval Richard D r u t a r o v s k ý, za petičný výbor poverený zástupca pre styk s orgánmi vybavujúcimi petičnú časť. "Pýtam sa, či mesto Prešov, ako tvorca mestskej legislatívy a tretie najväčšie mesto na Slovensku, naozaj nemá na úrade nikoho, kto by poznal európsku legislatívu, ktorá je od 1. mája záväzná pre Slovensko aj Prešov. Naozaj ide bez mihnutia oka zvyšovať limity hluku, keď európsky trend je hluk znižovať? Keď dnes v meste hluku ustúpime a necháme ho stúpnuť, tak budeme o pár rokov oveľa ťažšie bojovať. Meniť územný plán nie je vec skupiny úradníkov a ich dohody s investormi."
Neskrývajúc rozhorčenie dodal, že on ako bežný občan sa o smernici dozvedel cez médiá a internet z dobrej vôle a záujmu o veci verejné. Nevšímavosť úradníkov však nevie pochopiť.
Pokúšali sme sa získať aj stanovisko kompetentných, teda hlavného architekta mesta Prešov Vladimíra Ligusa. Ako sme sa však dozvedeli, momentálne je na dovolenke. Jeho zástupcu, Stanislava Komára, sa nám počas dňa tiež nepodarilo zastihnúť.
Prešov
Prešovčania hromadne pripomienkujú návrh na zvýšenie limitov hlučnosti
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.