Prešov ničí prehustená doprava

Hlavným, aj keď nie jediným problémom je v súčasnosti pre metropolu Šariša doprava. Je evidentné, že množstvo áut, ktoré mestom denne prejde je už za hranicou únosnosti. Problémom je, že ak sa niekto od Košíc chce dostať ďalej smerom na Poprad, či Sabinov, musí prejsť cez prešovské ulice. Havárie sú tam na dennom poriadku, neraz dokonca s veľmi vážnymi následkami.

Preto sa niet čo čudovať, že obchvat Prešova je hlavným motívom predvolebnej kampane. Hoci viacerí prešovskí politici vrátane primátora Pavla Hagyariho šľubovali, že sa pokúsia situáciu vyriešiť, nestalo sa tak. Mesto je zatiaľ zaťažené dopravou, ktorá zrejme z jeho ulíc tak skoro nezmizne, nehovoriac už o ťažkých kamiónoch.

Nech už bude novým primátorom ktokoľvek, čaká ho náročná úloha. Obchvat Prešova má vybudovať štát a bude ťažké presadiť ho medzi priority ministerstva dopravy, či Národnej diaľničnej spoločnosti. Určitú výhodu v prípade zvolenia môže mať vzhľadom na zloženie súčasnej vlády pravicový kandidát Ondrej Matej, ktorý je poslancom národnej rady.

Hlavné problémy mesta

  • rozpočtové provizórium, návrh na rozpočet stiahol primátor na poslednom rokovaní mestského zastupiteľstva. Podľa neho má o rozpočte rozhodnúť už nový mestský parlament,
  • dopravná situácia v Prešove je naozaj zlá, mesto je doslova zahltené autami. Kým sa nepodarí pretlačiť výstavbu obchvatu, ostane všetko po starom,
  • parkovanie je aj prešovským problémom. Mesto prenajalo svoje pozemky súkromnej firme, ktorá vyberá parkovné, lenže parkovanie v centre mesta sa nezlepšilo,
  • chýba oddychová zóna, park ako zelené centrum,
  • podobne je na tom metropola Šariša aj s krytou plavárňou. Z existujúcej sa nakoniec stali čínske obchody. V meste síce ešte niekoľko krytých bazénov je, no sú malé a oficiálne na nich verejnosť nemá prístup,
  • znečistenie sídliska Sekčov exhalátmi z Kronospanu,
  • chýba prílev väčších investícií, ktoré by priniesli viac pracovných miest.

S dopravou súvisia aj svetelné križovatky, na ktoré si treba zvyknúť. Ak naskočí zelená, platí pre viac smerov a vodiči tak napriek tomu, že majú zelenú, musia dávať prednosť podľa dopravného značenia. Vytvárajú sa tak zápchy a nechýbajú ani kolízie. Vnútromestskú dopravu čiastočne zlepšila rekonštrukcia niektorých križovatiek a ciest, zatiaľ to ale nestačí. Podobne je to aj s parkovaním, mesto prenajalo plochy súkromnej firme, ktorá vyberá parkovné.

Čudne však pôsobí, ak pracovníkom SBS pri odťahovaní asistujú mestskí policajti.

Prešovské problémy však nie sú len o doprave. Chýbajú väčšie možnosti kultúrneho vyžitia, ale aj zelené zóny. Tie by slúžili na oddych a relax, dala by sa takto napríklad využiť veľká plocha medzi sídliskom Sekčov a mestom. Niekoľko rokov je problémom aj nevyužitá plocha za bývalým Priorom medzi Štefánikovou, Hviezdoslavovou a Okružnou ulicou. Pôvodne tam mal smelé plány zahraničný investor, ktorý neskôr cúvol. Hoci sa tam v poslednej dobe začalo stavať, je to zatiaľ len na časti plochy a nie je celkom jasné, o čo vlastne pôjde.

Voľby v Prešove

  • V šiestich volebných obvodoch si zvolí regionálnych zástupcov vyše 70-tisíc voličov.
  • V predchádzajúcich mestských voľbách prišlo voliť 26 312 Prešovčanov, čo je účasť vyše 36 percent. Terakší primátor Pavel Hagyari získal 15 116 hlasov.
  • O 31 poslaneckých kresiel sa uchádza 193 kandidátov, z toho 148 mužov a 45 žien. Len pre zaujímavosť, najmladší kandidát má 26 rokov, najstarší 67 rokov.

Naopak určité pozitíva sú v mestskej hromadnej doprave. Oproti košickej je kultúra cestovania o niečo vyššia, navyše mesto teraz kupuje dvadsať nových trolejbusov. Ostáva len veriť, že to nie je súčasť predvolebnej kampane.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...