Preťažené cesty v Prešove nezvládajú nápor kamiónovej dopravy. Počas tohto týždňa sa na jednej ulici dvakrát prepadla vozovka. Štát však váha, ktorým smerom má vybudovať obchvat na rýchlostnej ceste R4, aj napriek tomu, že pre severnú trasu Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už má vykúpené takmer všetky pozemky.
Niektorí analytici poukazujú na úsporu v prípade, že rýchlostná cesta by obchádzala krajské mesto z východu a vznikla by v polovičnom profile. V skutočnosti je takáto úspora nereálna.
Východné trasovanie rýchlostnej cesty R4 je nereálne napríklad z dôvodu, že sa tam nachádzajú soľné bane. Tiež polovičný profil by Prešovu už teraz nestačil. Severná trasa je navyše natoľko pripravená, že štát po zabezpečení finančných prostriedkov môže začať pripravovať súťaž na zhotoviteľa.
"Úsek rýchlostnej cesty R4, severný obchvat Prešova (I. etapa) je majetkovoprávne vysporiadaný na 100 percent formou kúpnych zmlúv. Úsek rýchlostnej cesty R4, severný obchvat Prešova (II. etapa) je majetkovoprávne vysporiadaný na 70 percent formou zmlúv o budúcich kúpnych zmluvách,“ uvádza hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Diaľničiari podľa jej slov na majetkovoprávne vysporiadanie stavby doteraz minuli 20,4 milióna eur.
Severný ochvat Prešova v úseku rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat bude rozdelený na výstavbu vo dvoch etapách, podobne ako napríklad dnes už odovzdaný obchvat Levoče na diaľnici D1 Jánovce – Jablonov. Prvá etapa severného obchvatu s celkovou dĺžkou 14 680 metrov je už v štádiu vydaného stavebného povolenia.
"Príprava výstavby úseku rýchlostnej cesty R4, severného obchvatu Prešova (I. etapa) je v štádiu vydaného stavebného povolenia a spracováva sa dokumentácia na ponuku. Príprava výstavby úseku rýchlostnej cesty R4, severného obchvatu Prešova (II. etapa) je v štádiu vydaného územného rozhodnutia,“ dodáva hovorkyňa Žgravčáková.
V súčasnosti mesto nemá vybudovaný ani jeden obchvat a celá doprava prechádza priamo centrom mesta. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 intenzita dopravy na ceste prvej triedy I/18 priamo v Prešove v jednom úseku presahuje 30-tisíc automobilov denne. Preťažená cestná sieť počas tohto týždňa dvakrát skolabovala. Na jednej ulici došlo dvakrát k prepadnutiu vozovky.
V utorok došlo k prepadnutiu cesty na Hollého ulici v dôsledku prasknutého vodovodného potrubia. Približne o 24 hodín neskôr sa prepadla ulica v blízkosti nemocnice o 300 metrov ďalej na križovatke ulíc Lesík delostrelcov – Plzenská znova.
Na mieste nehody primátorka mesta Andrea Turčanová (KDH) povedala, že je to aj dôsledok preťaženia prešovských ciest, po ktorých jazdí ťažká kamiónová doprava.
"Neviem, či si kompetentní neuvedomujú, že tranzitná doprava, takmer 3 000 kamiónov denne, nám ide cez najväčšie prešovské sídlisko. Ľudia sa sťažujú na ustavičný hluk. Takmer štyridsať rokov sme čakali na D1 – dnes máme stavebné povolenie, vykúpené pozemky, vysúťaženú firmu, ktorá ich ide realizovať. Pri severnom obchvate, rýchlostnej ceste R4, sú takisto vykúpené pozemky, vydané stavebné povolenie. A zrazu ide niekto rozprávať, že východný obchvat by bol lepší?“ povedala primátorka Turčanová.
Diskusia o zmene trasovania severnej časti obchvatu Prešova nastala po tom, čo si prezident Andrej Kiska listom vyžiadal od ministra financií Petra Kažimíra (Smer) informácie o obchvate. Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií vypočítal, že zmenou trasovania severného obchvatu na východný a výstavbou celého obchvatu vrátane juhozápadnej časti na diaľnici D1 v polovičnom profile štát vraj ušetrí 450 miliónov eur.
Analýza bola zmanipulovaná, keďže nezohľadnila soľné bane, nezohľadnila, že cenu za R4 môže znížiť tender záujemcov a nepočíta s aktualizovaným dopravným modelom, ktorý aktuálne pripravuje Výskumný ústav dopravný v Žiline. Jeho predbežné výsledky ukazujú, že polovičný profil na diaľnici D1 už o niekoľko rokov postačovať nebude. Rýchlostnú cestu R4 bude navyše využívať ešte vyšší počet automobilov.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešovský slávny obchvat rastie v predmet veľkého politicko-fiškálneho sporu
Čombor prirovnal dostavbu D1 k rozvojovej africkej krajine
Úsporu pri prešovskom obchvate vypočítali na základe manipulácií
Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte pomery
Elektromobily, na čo sa máme pripraviť? Budúcnosť elektromobility (video diskusia)
O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy
Dopravu v Prešove ochromilo vyše tristo protestujúcich
Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur
Analytik Kovalčík Prešovčanom: Obchvat potrebujete, ale bite sa aj za ďalšie riešenia
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Analytici navrhli ďalšiu alternatívu, ako vyriešiť dopravu v Prešove
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.