Prešovská blamáž: Na cestách jamy, obchvat má pozemky, no mešká

Preťažené cesty v Prešove nezvládajú nápor kamiónovej dopravy. Počas tohto týždňa sa na jednej ulici dvakrát prepadla vozovka. Štát však váha, ktorým smerom má vybudovať obchvat na rýchlostnej ceste R4, aj napriek tomu, že pre severnú trasu Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už má vykúpené takmer všetky pozemky.

Niektorí analytici poukazujú na úsporu v prípade, že rýchlostná cesta by obchádzala krajské mesto z východu a vznikla by v polovičnom profile. V skutočnosti je takáto úspora nereálna.

Východné trasovanie rýchlostnej cesty R4 je nereálne napríklad z dôvodu, že sa tam nachádzajú soľné bane. Tiež polovičný profil by Prešovu už teraz nestačil. Severná trasa je navyše natoľko pripravená, že štát po zabezpečení finančných prostriedkov môže začať pripravovať súťaž na zhotoviteľa.

"Úsek rýchlostnej cesty R4, severný obchvat Prešova (I. etapa) je majetkovoprávne vysporiadaný na 100 percent formou kúpnych zmlúv. Úsek rýchlostnej cesty R4, severný obchvat Prešova (II. etapa) je majetkovoprávne vysporiadaný na 70 percent formou zmlúv o budúcich kúpnych zmluvách,“ uvádza hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Diaľničiari podľa jej slov na majetkovoprávne vysporiadanie stavby doteraz minuli 20,4 milióna eur.

Severný ochvat Prešova v úseku rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat bude rozdelený na výstavbu vo dvoch etapách, podobne ako napríklad dnes už odovzdaný obchvat Levoče na diaľnici D1 Jánovce – Jablonov. Prvá etapa severného obchvatu s celkovou dĺžkou 14 680 metrov je už v štádiu vydaného stavebného povolenia.

"Príprava výstavby úseku rýchlostnej cesty R4, severného obchvatu Prešova (I. etapa) je v štádiu vydaného stavebného povolenia a spracováva sa dokumentácia na ponuku. Príprava výstavby úseku rýchlostnej cesty R4, severného obchvatu Prešova (II. etapa) je v štádiu vydaného územného rozhodnutia,“ dodáva hovorkyňa Žgravčáková.

V súčasnosti mesto nemá vybudovaný ani jeden obchvat a celá doprava prechádza priamo centrom mesta. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 intenzita dopravy na ceste prvej triedy I/18 priamo v Prešove v jednom úseku presahuje 30-tisíc automobilov denne. Preťažená cestná sieť počas tohto týždňa dvakrát skolabovala. Na jednej ulici došlo dvakrát k prepadnutiu vozovky.

V utorok došlo k prepadnutiu cesty na Hollého ulici v dôsledku prasknutého vodovodného potrubia. Približne o 24 hodín neskôr sa prepadla ulica v blízkosti nemocnice o 300 metrov ďalej na križovatke ulíc Lesík delostrelcov – Plzenská znova.

Na mieste nehody primátorka mesta Andrea Turčanová (KDH) povedala, že je to aj dôsledok preťaženia prešovských ciest, po ktorých jazdí ťažká kamiónová doprava.

"Neviem, či si kompetentní neuvedomujú, že tranzitná doprava, takmer 3 000 kamiónov denne, nám ide cez najväčšie prešovské sídlisko. Ľudia sa sťažujú na ustavičný hluk. Takmer štyridsať rokov sme čakali na D1 – dnes máme stavebné povolenie, vykúpené pozemky, vysúťaženú firmu, ktorá ich ide realizovať. Pri severnom obchvate, rýchlostnej ceste R4, sú takisto vykúpené pozemky, vydané stavebné povolenie. A zrazu ide niekto rozprávať, že východný obchvat by bol lepší?“ povedala primátorka Turčanová.

Diskusia o zmene trasovania severnej časti obchvatu Prešova nastala po tom, čo si prezident Andrej Kiska listom vyžiadal od ministra financií Petra Kažimíra (Smer) informácie o obchvate. Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií vypočítal, že zmenou trasovania severného obchvatu na východný a výstavbou celého obchvatu vrátane juhozápadnej časti na diaľnici D1 v polovičnom profile štát vraj ušetrí 450 miliónov eur.

Analýza bola zmanipulovaná, keďže nezohľadnila soľné bane, nezohľadnila, že cenu za R4 môže znížiť tender záujemcov a nepočíta s aktualizovaným dopravným modelom, ktorý aktuálne pripravuje Výskumný ústav dopravný v Žiline. Jeho predbežné výsledky ukazujú, že polovičný profil na diaľnici D1 už o niekoľko rokov postačovať nebude. Rýchlostnú cestu R4 bude navyše využívať ešte vyšší počet automobilov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.