Dopravná situácia v meste sa z týždňa na týždeň zhoršuje. Obyvatelia mesta hromžia na zápchy aj pravidelné meškanie spojov MHD. Kolapsy totiž ovplyvňujú ich životy dosť podstatne. Pracujúci meškajú do práce, študenti do školy a iní na dohodnuté stretnutia. V meste rezonujú otázky o tom, kedy bude prepojenie diaľnice a severný obchvat mesta, aby sa hustota tranzitnej dopravy znížila.
PREŠOV. Aktuálne informácie o týchto dvoch významných dopravných stavbách prezentoval v utorok na zasadnutí komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie na prešovskej radnici zástupca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Martin Šima.
Podľa jeho slov je proces prípravy projektovej dokumentácie pre diaľnicu D1 Prešov, západ – Prešov, juh pripravený, vrátane majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov.
NDS chce požiadať o vydanie stavebného povolenia a začať proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby.
Ako Šima zdôraznil, ak sa nevyskytnú komplikácie v týchto dvoch procesoch, do pol roka by mali so stavbou za 300 miliónov eur začať, teda v lete 2015. S ukončením sa počíta v roku 2019.
Menej pozitívne vyzneli správy o stavbe R4, teda severného obchvatu mesta. Podľa Šimu je dokumentácia pre stavebné povolenie tiež pripravená, ale budú v nej robiť ešte zmeny.
Križovatka Prešov-sever pri Šarišských Michaľanoch (okres Sabinov) bola pôvodne v plánoch SSC, ale presunuli ju do tohto projektu. Tiež križovatku pri Kapušanoch (okres Prešov), preto NDS bude musieť požiadať o zmenu územného rozhodnutia.
S tým súvisí aj majetkové vysporiadanie pozemkov, na ktoré však štát zatiaľ nevyčlenil peniaze. Odhaduje sa, že by malo ísť o 50 miliónov eur.
Od rýchlosti vysporiadania pozemkov závisí, kedy bude môcť NDS požiadať o stavebné povolenie a následne začať proces verejného obstarávania.
Môže to trvať aj dva roky, ale rovnako podstatné je finančné krytie stavby, na ktorú je potrebných 500 miliónov eur.
Obe stavby, na ktoré Prešovčania čakajú už veľa rokov, sú teda v konkrétnom štádiu prípravy, ale keďže by mali byť financované predovšetkým z európskych zdrojov, všetko bude závisieť aj od záverov dopravného prieskumu, ktorý v Prešove aj iných mestách urobila agentúra Jaspers ako požiadavku Európskej komisie o opodstatnenosti stavby.
Od záverov, ktoré údajne odprezentujú koncom októbra, sa bude odvíjať konečné rozhodnutie.
Podľa neoficiálnych informácií sa ukazuje, že tranzit nákladnej dopravy cez mesto predstavuje len 15 - 20 %, zvyšok je vnútromestská a cieľová doprava.
Keby sa tento fakt preukázal, financovanie severného obchvatu by bolo ohrozené a iná alternatíva nie je pripravená.
Členovia komisie aj riaditeľ Sekcie stavebného úradu a urbanistiky Marián Harčarík konštatovali, že mesto nutne potrebuje obe dopravné stavby. Argumentovali, že dopravná situácia je už neúnosná a stále sa bude zhoršovať.
„Závery prieskumu síce ešte nepoznáme, ale v našom prípade aj pokles hustoty dopravy o 15 - 20 % by bol výrazným prínosom. Na budúci rok by mala byť doriešená Nábrežná komunikácia, tiež Kuzmányho ulica ako spojnica Sekčova s centrom, čo nám výrazne pomôže vo vnútromestskej doprave, ale nutne potrebujeme z mesta odkloniť tranzit. Východiskom je R4, teda severný obchvat, ale aj diaľnica D1 Prešov, západ - Prešov, juh,“ zhodnotil situáciu Harčarík.
Faktom však je, že obe stavby by stáli 800 miliónov eur, preto je otázka opodstatnenosti, ktorú má preukázať dopravný prieskum v réžii agentúry Jaspers, kľúčová.
V Regionálnom operačnom programe na dopravu na toto obdobie sú pre dopravné stavby vyčlenené 2 miliardy eur. Z nich potrebuje len Prešov 800 miliónov eur.
D1 Prešov, západ – Prešov, juh
Ide o úsek 7 870 metrov, ktorý sa začína v križovatke Vydumanec a napojí sa na predchádzajúci úsek diaľnice D1 a rýchlostnú cestu R4. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do tunela Prešov.
Koniec úseku je v križovatke (Prešov, juh) za obcou Haniska, kde pokračuje úsek D1 Prešov, juh - Budimír.
Plánovaný začiatok je leto 2015 a výstavba by mala trvať 4 roky.
Súčasťou stavby je 18 mostov a tunel v dĺžke 2 244 metrov.
Prešov, severný obchvat
Trasa začína za križovatkou Kapušany, pokračuje severným obchvatom mesta smerom k mestu Veľký Šariš, kde sa križovatkou Dúbrava pripája na cestu 1/68. Končí pred križovatkou Prešov (západ) na diaľnici D1.
Začiatok úseku pri obci Kapušany je riešený dočasne križovatkou s cestou 1/18.
Dĺžka úseku je 14 680 metrov.Trasa vedie cez katastre Kapušian, Vyšnej Šebastovej, Fintíc, Veľkého Šariša, Malého Šariša a Prešova.
Plánovaný začiatok výstavby je rok 2016-2017, ukončenie 2019.
Súčasťou stavby je 18 mostov, tunel Okruhliak (1 913 m) Bikoš ( 1 153 m).
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľničný obchvat Prešova začnú stavať najskôr o tri roky
Ministerstvo uvoľnilo eurofondy na obchvat Prešova
Nábrežnú komunikáciu v Prešove potiahnu k ZVL
Nové diaľničné sľuby sú opatrné
MDPaT: Plánujú zlúčiť NDS a Slovenskú správu ciest
Pre motoristov spustili nové úseky diaľnice D1
Diaľničná spoločnosť: Dostavbu obchvatu blokuje Jarkovský!
Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, tunel - situačný výkres
Diaľničný vstup do Prešova ukončia do septembra
Potok pri stavbe diaľnice je plný odpadu
Dopravoprojekt získal zákazku na úsek D1 okolo Prešova
Kopce prevŕta ešte päť tunelov
Prešovský obchvat bude v roku 2014
Diaľnica sa blíži k východu pomaly
Minister v Prešove kontroloval dopravné stavby
Najskôr chcú stavať, potom vyvlastňovať
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.