Prešovský diaľničný obchvat by mali začať stavať na budúci rok

Dopravná situácia v meste sa z týždňa na týždeň zhoršuje. Obyvatelia mesta hromžia na zápchy aj pravidelné meškanie spojov MHD. Kolapsy totiž ovplyvňujú ich životy dosť podstatne. Pracujúci meškajú do práce, študenti do školy a iní na dohodnuté stretnutia. V meste rezonujú otázky o tom, kedy bude prepojenie diaľnice a severný obchvat mesta, aby sa hustota tranzitnej dopravy znížila.

PREŠOV. Aktuálne informácie o týchto dvoch významných dopravných stavbách prezentoval v utorok na zasadnutí komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie na prešovskej radnici zástupca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Martin Šima.

Podľa jeho slov je proces prípravy projektovej dokumentácie pre diaľnicu D1 Prešov, západ – Prešov, juh pripravený, vrátane majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov.

NDS chce požiadať o vydanie stavebného povolenia a začať proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby.

Ako Šima zdôraznil, ak sa nevyskytnú komplikácie v týchto dvoch procesoch, do pol roka by mali so stavbou za 300 miliónov eur začať, teda v lete 2015. S ukončením sa počíta v roku 2019.

O osude severného obchvatu sa ešte len má rozhodnúť

Menej pozitívne vyzneli správy o stavbe R4, teda severného obchvatu mesta. Podľa Šimu je dokumentácia pre stavebné povolenie tiež pripravená, ale budú v nej robiť ešte zmeny.

Križovatka Prešov-sever pri Šarišských Michaľanoch (okres Sabinov) bola pôvodne v plánoch SSC, ale presunuli ju do tohto projektu. Tiež križovatku pri Kapušanoch (okres Prešov), preto NDS bude musieť požiadať o zmenu územného rozhodnutia.

S tým súvisí aj majetkové vysporiadanie pozemkov, na ktoré však štát zatiaľ nevyčlenil peniaze. Odhaduje sa, že by malo ísť o 50 miliónov eur.

Od rýchlosti vysporiadania pozemkov závisí, kedy bude môcť NDS požiadať o stavebné povolenie a následne začať proces verejného obstarávania.

Môže to trvať aj dva roky, ale rovnako podstatné je finančné krytie stavby, na ktorú je potrebných 500 miliónov eur.

Rozhodujúce budú výsledky prieskumu

Obe stavby, na ktoré Prešovčania čakajú už veľa rokov, sú teda v konkrétnom štádiu prípravy, ale keďže by mali byť financované predovšetkým z európskych zdrojov, všetko bude závisieť aj od záverov dopravného prieskumu, ktorý v Prešove aj iných mestách urobila  agentúra Jaspers ako požiadavku Európskej komisie o opodstatnenosti stavby.

Od záverov, ktoré údajne odprezentujú koncom októbra, sa bude odvíjať konečné rozhodnutie.

Podľa neoficiálnych informácií sa ukazuje, že tranzit nákladnej dopravy cez mesto predstavuje len 15 - 20 %, zvyšok je vnútromestská a cieľová doprava.

Keby sa tento fakt preukázal, financovanie severného obchvatu by bolo ohrozené a iná alternatíva nie je pripravená.

Potrebujú diaľnicu aj obchvat

Členovia komisie aj riaditeľ Sekcie stavebného úradu a urbanistiky Marián Harčarík konštatovali, že mesto nutne potrebuje obe dopravné stavby. Argumentovali, že dopravná situácia je už neúnosná a stále sa bude zhoršovať.

„Závery prieskumu síce ešte nepoznáme, ale v našom prípade aj pokles hustoty dopravy o 15 - 20  % by bol výrazným prínosom. Na budúci rok by mala byť doriešená Nábrežná komunikácia, tiež Kuzmányho ulica ako spojnica Sekčova s centrom, čo nám výrazne pomôže vo vnútromestskej doprave, ale nutne potrebujeme z mesta odkloniť tranzit. Východiskom je R4, teda severný obchvat, ale aj diaľnica D1 Prešov, západ - Prešov, juh,“ zhodnotil situáciu Harčarík.

Faktom však je, že obe stavby by stáli 800 miliónov eur, preto je otázka opodstatnenosti, ktorú má preukázať dopravný prieskum v réžii agentúry Jaspers, kľúčová.

V Regionálnom operačnom programe na dopravu na toto obdobie sú pre dopravné stavby vyčlenené 2 miliardy eur. Z nich potrebuje len Prešov 800 miliónov eur.

Trasovanie dopravných stavieb

D1 Prešov, západ – Prešov, juh

Ide o úsek 7 870 metrov, ktorý sa začína v križovatke Vydumanec a napojí sa na predchádzajúci úsek diaľnice D1 a rýchlostnú cestu R4. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do tunela Prešov.

Koniec úseku je v križovatke (Prešov, juh) za obcou Haniska, kde pokračuje úsek D1 Prešov, juh - Budimír.

Plánovaný začiatok je leto 2015 a výstavba by mala trvať 4 roky.

Súčasťou stavby je 18 mostov a tunel v dĺžke 2 244 metrov.

Prešov, severný obchvat

Trasa začína za križovatkou Kapušany, pokračuje severným obchvatom mesta smerom k mestu Veľký Šariš, kde sa križovatkou Dúbrava pripája na cestu 1/68. Končí pred križovatkou Prešov (západ) na diaľnici D1.

Začiatok úseku pri obci Kapušany je riešený dočasne križovatkou s cestou 1/18.

Dĺžka úseku je 14 680 metrov.Trasa vedie cez katastre Kapušian, Vyšnej Šebastovej, Fintíc, Veľkého Šariša, Malého Šariša a Prešova.

Plánovaný začiatok výstavby je rok 2016-2017, ukončenie 2019.

Súčasťou stavby je 18 mostov, tunel Okruhliak (1 913 m) Bikoš ( 1 153 m).

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.