Severný obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku sa bude prekreslovať. Jeho juho-západný už nie.
BRATISLAVA. Obchvat Prešova sa napokon nebude stavať v pôvodnej podobe. Minister financií Peter Kažimír (Smer) sa s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) dohodol na prekreslení jeho severnej časti.
Taká je dohoda o tom, ako pomôcť tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku a neminúť podľa pôvodných plánov približne 900 miliónov eur.
„Môžem ubezpečiť, hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami,“ citovala Kažimíra agentúra TASR.
Severný obchvat Prešova sa pôvodne naprojektoval ako 15-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4, ktorá smeruje na smerom na Poľsko. Stáť mal podľa pôvodných odhadov 535 miliónov eur.
Môžeme tam rátať so znížením profilov a tým pádom aj následnou úsporou, dodal po stredajšom rokovaní vlády šéf rezortu financií. Inak povedané, tam, kde sa mala stavať pôvodne štvorprúdovka, bude len dvojprúdovka.
Okrem toho by sa upravovala trasa a staval by sa len jeden tunel. To by mohlo ušetriť až 220 miliónov eur, vyčíslili v minulosti analytici pri ministerstve financií.
„Ide o rozumný kompromis, ale neviem do akej miery. Potom však musíme definitívne povedať či ideme budovať pololovičný profil s možnosťou jeho rozšírenia alebo nie,“ vraví Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu hospodárstva.
Prešovský obchvat však netvorí len jeho severnú časť. Jeho súčasťou je aj výstavba juhozápadnej časti. Konkrétne ide o osemkilometrovú časť diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh.
Ten však už štát vysúťažil, stáť má približne 356 miliónov eur. Suma by sa mala znížiť o šesť percent, teda približne o 21 miliónov eur.
Súťaž, ktorú vypisoval ešte minister dopravy Ján Počiatek, vyhralo konzorcium Eurovie s Doprastavom. Kilometer diaľnice vyjde na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najdrahšia štvorprúdovka na Slovensku.
Projektanti tejto stavby podľa Kažimíra v minulosti "nakreslili" také riešenie, ktoré nie je ideálne z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu.
„Celé nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že polovica prešovskej dopravy je založených na tranzite,“ dodal Kažimír.
Dnes je podľa neho dopravný prieskum len o štvrtinovej úspore na tranzite. „Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate, a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetľoval po rokovaní vlády minister financií.
Tesne pred rokovaním vlády pritom Érsek chcel ešte od Kažimíra vysvetlenie, ako k úspore dospel. Zároveň prezidentovi Andrejovi Kiskovi poslal list.
„Ubezpečil som ho, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.
O tom, aká suma by sa v prípade výstavby prešovského obchvatu mohla ušetriť, sa začalo diskutovať počas víkendu. Kažimír adresoval Kiskovi list, v ktorom navrhol postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur.
Celkovo by to stálo viac ako 400 miliónov eur a mestu by to výrazne pomohlo. „Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.
Kiska sa na prešovský obchvat pýtal Kažimíra ešte pred Vianocami.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Obchvat Prešova: Úradníci na ministerstve spolu s vedením zaspali
Analytik Kovalčík Prešovčanom: Obchvat potrebujete, ale bite sa aj za ďalšie riešenia
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Analytici navrhli ďalšiu alternatívu, ako vyriešiť dopravu v Prešove
Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť
Érsek trvá na obchvate Prešova, tender zrušiť nechce
Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate
Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.