Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur

Severný obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku sa bude prekreslovať. Jeho juho-západný už nie.

BRATISLAVA. Obchvat Prešova sa napokon nebude stavať v pôvodnej podobe. Minister financií Peter Kažimír (Smer) sa s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) dohodol na prekreslení jeho severnej časti.

Taká je dohoda o tom, ako pomôcť tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku a neminúť podľa pôvodných plánov približne 900 miliónov eur.

„Môžem ubezpečiť, hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami,“ citovala Kažimíra agentúra TASR.

Severný obchvat Prešova sa pôvodne naprojektoval ako 15-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4, ktorá smeruje na smerom na Poľsko. Stáť mal podľa pôvodných odhadov 535 miliónov eur.

Môžeme tam rátať so znížením profilov a tým pádom aj následnou úsporou, dodal po stredajšom rokovaní vlády šéf rezortu financií. Inak povedané, tam, kde sa mala stavať pôvodne štvorprúdovka, bude len dvojprúdovka.

Okrem toho by sa upravovala trasa a staval by sa len jeden tunel. To by mohlo ušetriť až 220 miliónov eur, vyčíslili v minulosti analytici pri ministerstve financií.

„Ide o rozumný kompromis, ale neviem do akej miery. Potom však musíme definitívne povedať či ideme budovať pololovičný profil s možnosťou jeho rozšírenia alebo nie,“ vraví Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu hospodárstva.

Prešovský obchvat však netvorí len jeho severnú časť. Jeho súčasťou je aj výstavba juhozápadnej časti. Konkrétne ide o osemkilometrovú časť diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh.

Ten však už štát vysúťažil, stáť má približne 356 miliónov eur. Suma by sa mala znížiť o šesť percent, teda približne o 21 miliónov eur.

Súťaž, ktorú vypisoval ešte minister dopravy Ján Počiatek, vyhralo konzorcium Eurovie s Doprastavom. Kilometer diaľnice vyjde na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najdrahšia štvorprúdovka na Slovensku.

Chcel vysvetlenie

Projektanti tejto stavby podľa Kažimíra v minulosti "nakreslili" také riešenie, ktoré nie je ideálne z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu.

„Celé nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že polovica prešovskej dopravy je založených na tranzite,“ dodal Kažimír.

Dnes je podľa neho dopravný prieskum len o štvrtinovej úspore na tranzite. „Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate, a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetľoval po rokovaní vlády minister financií.

Tesne pred rokovaním vlády pritom Érsek chcel ešte od Kažimíra vysvetlenie, ako k úspore dospel. Zároveň prezidentovi Andrejovi Kiskovi poslal list.

„Ubezpečil som ho, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.

Debata začala cez víkend

O tom, aká suma by sa v prípade výstavby prešovského obchvatu mohla ušetriť, sa začalo diskutovať počas víkendu. Kažimír adresoval Kiskovi list, v ktorom navrhol postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur.

Celkovo by to stálo viac ako 400 miliónov eur a mestu by to výrazne pomohlo. „Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.

Kiska sa na prešovský obchvat pýtal Kažimíra ešte pred Vianocami.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.