V Prešove z toho asi veľmi nadšení nie sú - teda celkom iste nie - ale ich slávny obchvat rastie v predmet veľkého politicko-fiškálneho sporu.
Takého veľkého, že môže byť aj začiatkom triedenia duchov vnútri Smeru.
Expertne autor nevie posúdiť danú problematiku, nemá ani šajnu.
Fakt ale je, že z čisto empirických, politicko-hodnotových a intuitívnych dôvodov je na strane Kažimíra, ktorého Inštitút finančnej politiky (IFP) vyčíslil na prešovskej stavbe dramatickú úsporu 400 miliónov eur.
Po tom, čo minister financií zapriahol do kauzy aj prezidenta (alebo sa Kiska „nechal zapriahnuť"), to pár sekúnd aj vyzeralo, že obchvat sa pretrasuje na podstatne lacnejšiu verziu.
Minister dopravy z Hídu totiž po verejnej prezentácii štúdie IFP zmäkol a mlčala aj „šedá eminencia" rezortu, štátny tajomník Stromček zo Smeru.
Zdalo sa teda, že s nižšou rentou pre zadný dvor Smeru sa zmieril aj Fico.
Zrejme omyl.
Protiúder z druhej strany, ktorý prišiel z tlačového orgánu Smeru - Pravda - netvrdí nič menšieho, že celá analýza IFP je blud a dokonca „zmanipulovaná" (lebo z východu trasa ísť nemôže, je tam soľná baňa). Nuž, k tomu je meritórna poznámka len jedna:
Nechce sa veriť, že by - všetkými ospevovaný - tím „hodnoty za peniaze" (to je odnož IFP), ktorý sa s tým Prešovom babre už rok, urobil akúsi amatérsku hrubku. Odpoveď zaiste príde, a mala by čím skôr.
Obvinenie z „manipulácie" - čiže de facto podvodu - je však politický útok rovno na Kažimírovu hlavu, a to nie z nejakej opozície, či slovenského komentariátu, ale rovno zo stavbárskej infraštruktúry Smeru, ktorá na diaľniciach zbiera ryžu.
Pozoruhodné je, že keď Fico nedávno vyhlásil spanilé jazdy po Slovensku s „novou generáciou", ktorá by raz mala akože nastúpiť po ňom (veď ani on nie je večný, hahaha), k Pellegrinimu a ešte jednej ženskej osobe si Kažimíra nepribral.
Pričom, keď bľabotal na tému nástupníctva naposledy, k ministrovi financií mal poznámku v zmysle, že - na rozdiel od Pellegriniho - sa musí ešte ukázať (parafráza).
To bolo ešte skôr, než Kažimír písal Kiskovi - na jeho žiadosť - o divokom predražení obchvatu.
Vyvodzovať z toho nejaké zásadné konzekvencie nejde, všetko sú to len príznaky, ale ústredný dôvod, prečo ministra financií nedáva na roveň s Pellegrinim - hoci inak ozaj nevidieť, o čo je horší - môže ležať práve v Prešove.
Hrá sa o stámilióny, čiže minimálne o jednotky miliónov tržby pre „inkasantov" v pozadí Smeru.
Keby IFP v štúdii fakt prestrelil - čo sa, ešte raz, nechce veriť - Kažimír je mŕtvy muž.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Analytik: Bijete sa za obchvat. Viceprimátor: Nepoznáte pomery
O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy
Dopravu v Prešove ochromilo vyše tristo protestujúcich
Obchvat Prešova prekreslia. Kažimír sa dohodol s Érsekom, že na severe krajského mesta sa dá ušetriť
Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.