Prešovský slávny obchvat rastie v predmet veľkého politicko-fiškálneho sporu

V Prešove z toho asi veľmi nadšení nie sú - teda celkom iste nie - ale ich slávny obchvat rastie v predmet veľkého politicko-fiškálneho sporu.

Takého veľkého, že môže byť aj začiatkom triedenia duchov vnútri Smeru.

Expertne autor nevie posúdiť danú problematiku, nemá ani šajnu.

Fakt ale je, že z čisto empirických, politicko-hodnotových a intuitívnych dôvodov je na strane Kažimíra, ktorého Inštitút finančnej politiky (IFP) vyčíslil na prešovskej stavbe dramatickú úsporu 400 miliónov eur.

Po tom, čo minister financií zapriahol do kauzy aj prezidenta (alebo sa Kiska „nechal zapriahnuť"), to pár sekúnd aj vyzeralo, že obchvat sa pretrasuje na podstatne lacnejšiu verziu.

Minister dopravy z Hídu totiž po verejnej prezentácii štúdie IFP zmäkol a mlčala aj „šedá eminencia" rezortu, štátny tajomník Stromček zo Smeru.

Zdalo sa teda, že s nižšou rentou pre zadný dvor Smeru sa zmieril aj Fico.

Zrejme omyl.

Protiúder z druhej strany, ktorý prišiel z tlačového orgánu Smeru - Pravda - netvrdí nič menšieho, že celá analýza IFP je blud a dokonca „zmanipulovaná" (lebo z východu trasa ísť nemôže, je tam soľná baňa). Nuž, k tomu je meritórna poznámka len jedna:

Nechce sa veriť, že by - všetkými ospevovaný - tím „hodnoty za peniaze" (to je odnož IFP), ktorý sa s tým Prešovom babre už rok, urobil akúsi amatérsku hrubku. Odpoveď zaiste príde, a mala by čím skôr.

Obvinenie z „manipulácie" - čiže de facto podvodu - je však politický útok rovno na Kažimírovu hlavu, a to nie z nejakej opozície, či slovenského komentariátu, ale rovno zo stavbárskej infraštruktúry Smeru, ktorá na diaľniciach zbiera ryžu.

Pozoruhodné je, že keď Fico nedávno vyhlásil spanilé jazdy po Slovensku s „novou generáciou", ktorá by raz mala akože nastúpiť po ňom (veď ani on nie je večný, hahaha), k Pellegrinimu a ešte jednej ženskej osobe si Kažimíra nepribral.

Pričom, keď bľabotal na tému nástupníctva naposledy, k ministrovi financií mal poznámku v zmysle, že - na rozdiel od Pellegriniho - sa musí ešte ukázať (parafráza).

To bolo ešte skôr, než Kažimír písal Kiskovi - na jeho žiadosť - o divokom predražení obchvatu.

Vyvodzovať z toho nejaké zásadné konzekvencie nejde, všetko sú to len príznaky, ale ústredný dôvod, prečo ministra financií nedáva na roveň s Pellegrinim - hoci inak ozaj nevidieť, o čo je horší - môže ležať práve v Prešove.

Hrá sa o stámilióny, čiže minimálne o jednotky miliónov tržby pre „inkasantov" v pozadí Smeru.

Keby IFP v štúdii fakt prestrelil - čo sa, ešte raz, nechce veriť - Kažimír je mŕtvy muž.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...