Rozhorčený predseda prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík predstúpil pred novinárov! Žlč mu vzkypela po tom, ako si prečítal analýzu ministerstva financií, ktorá spochybňuje plánovaný obchvat Prešova.
Podľa analytikov možno inými riešeniami ušetriť 400-miliónov eur. No Chudík tvrdí, že analytici iba počítali a svoje tvrdenie neopierajú o odborné stavebné riešenie problému. Nazval ich analytikmi, ktorí “čarbú prstom po mape.”
Jedna vec je totiž pohľad finančný a druhá vec pohľad odborný. A na ten pozabudli a podľa župana navrhujú riešenia bez znalosti veci a miestnych podmienok.
Podľa ľudí z ministerstva Petra Kažimíra by sa nemal stavať obchvat Prešov západ - juh, ale východný obchvat. No plánovaný úsek je už vysúťažený za 356-miliónov eur, predpokladaná cena východného obchvatu je 280-miliónov, bez ceny vykúpených pozemkov. K tomu však treba vyhotoviť nový územný plán mesta.
“Keby sme túto vec urobili a zastavili výstavbu D1 západ-juh a išli týmto variantom, je to stopka pre Prešov na minimálne 10 rokov.“
Podstatné je však podľa neho v tejto súvislosti aj to, že rozvoj mesta je plánovaný práve východným smerom, lebo stavať do kopcov je nevýhodné.
“Preto obchvat týmto smerom nie je dobré riešenie,” dodal Chudík.
No čo je podstatnejšie, ak by sa urobil východný obchvat s úsekom cesty prvej triedy vo forme štvorprúdovky cez mesto, čo je ďalších 150-miliónov, vtedy by sa malo ušetriť 400-miliónov eur. No táto analýza však má podľa župana chybičku krásy v tom, že do toho nie je zarátaná R4 ani dokončenie spojenia diaľnice od Popradu smerom na Košice.
“Takže z tých ušetrených by bol len východný obchvat a úsek cesty I/68 centrom mesta. Po odbornej stránke je to na hlinených nohách postavené, lebo tým pádom nedôjde k spojeniu D1 Bratislava - Košice,” dodal.
Tunel Žilina sa priblížil svojmu dokončeniu: Na čo všetko sa môžu vodiči tešiť?
Celé to zhrnul takto: “Z analýzy zreteľne vyplýva, že vtedy sa ušetrí 400-miliónov, keď sa postaví východný obchvat za 280-miliónov a za 150-miliónov štvorprúdovka. Teda, že sa vynechá napojenie chýbajúcej časti diaľnice od Popradu na Košice a výstavba cesty R4.”
Pritom výstavba juhozápadného obchvatu za 365-miliónov je už pred podpisom, môže sa začať stavať. A je už vydané aj stavebné povolenie na spojenie štátnej cesty pri Veľkom Šariš s diaľnicou D1 na Poprad za 190-miliónov eur. Na ďalší úsek by sa malo vydať povolenie už v tomto roku. Dokopy to vychádza na 535-milónov už aj s výkupom pozemkov.
“Tam, kde sa im hodilo, prirátali aj ceny pozemkov, inde nie. Nehovorili o územnom pláne a ostatných veciach. No keď si to spočítame dokopy, ušetrí sa iba okolo 40-miliónov matematicky,” dodal Chudík.
Podľa primátorky Andrey Turčanovej sa novonavrhovaným riešením mesto vráti o 40 rokov dozadu a pri rýchlosti štátnych úradníkov sa celá výstavba zastaví na minimálne 10 rokov.
Toľko totiž bude trvať vypracovanie nových projektov, plánov, hodnotení vplyvu na životného prostredie. “Cez najväčšie sídlisko nám tu denne prejde 3-tisíc kamiónov tranzitnej dopravy. Ľudia sú unavení z hluku,” uviedla. No dvihla varovný prst: “Máme posledné programovacie obdobie, kedy môžeme čerpať prostriedky z eurofondov. Keď teraz to nepostavíme, tak už nikdy!”
So stanoviskom analytického tímu ministerstva financií sa nestotožňuje ani minister dopravy Arpád Érsek.
„Chcem sa zodpovedne postaviť ku kritickej dopravnej situácii v Prešove a súčasne chrániť verejné financie. Proces prípravy Prešov, západ – Prešov, juh trval približne osem rokov a do prípravy sa už investovalo takmer 50 miliónov eur,“ povedal Érsek.
„Východnému obchvatu, ktorý navrhuje tím ministerstva financií, chýba kompletná príprava, potrebné povolenia, vrátane výkupu pozemkov. Je vysoko pravdepodobné, že príprava východného obchvatu by trvala rovnaký čas a napokon aj rovnaké peniaze,“ dodal.
Vzhľadom na prebiehajúce diskusie o cene tejto stavby, rezort dopravy požiadal Ústav súdneho inžinierstva v Žiline o detailnejšiu analýzu ponúknutej ceny. Tá ukázala možnosť šesťpercentnej úspory. Minister Érsek vyzval preto dodávateľov a znalcov, aby rokovali o možnostiach úspor.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Aký obchvat potrebuje Prešov? Záznam z diskusie s Jánom Kovalčíkom
Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť
Érsek trvá na obchvate Prešova, tender zrušiť nechce
Župan a primátorka Prešova: Obchvat je nevyhnutnosť
Érsek nechce meniť obchvat Prešova, ani keby mohol ušetriť 400 miliónov eur
Tlačová beseda Á. Érseka o prešovskom obchvate
Obchvat Prešova môže byť lacnejší o dvesto miliónov
Kažimír výjde z debaty o prešovskom obchvate víťazne
Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov
Kažimír odpovedá Kiskovi: V Prešove treba riešiť dopravu inak, lepšie a lacnejšie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.