Prezident už nemá pochopenie pre snahu koalície stavať diaľnice za každú cenu

Gašparovič pribrzdil Smer. Prezidentov postoj k cestnému zákonu poslancov Smeru zaskočil. Strana zatiaľ jeho podporu neprehodnotí.

Bratislava - Vetom cestného zákona dostal prezident Ivan Gašparovič poslancov Smeru do nepríjemnej situácie. Buď zahlasujú proti svojej prio­rite, alebo sa postavia proti svojmu budúcoročnému prezidentskému kandidátovi.

Hovorkyňa Smeru Katarína Kližanová–Rysová včera potvrdila, že napriek prezidentovmu nesúhlasu strana nebude pri jeho podpore nič prehodnocovať.

Postoj prezidenta Ivana Gašparoviča k cestnému zákonu poslancov Smeru zaskočil. Nerozumejú prečo Gašparovičovi prekáža ich nepriama novela, ktorá má urýchliť výstavbu diaľnic. Diaľnice sú prioritou Smeru a preto mu odkazujú, že jeho veto prehlasujú.

Gašparovičovi prekáža pozmeňujúci návrh poslanca Smeru Petra Pelegriniho, ktorý paragrafom v cestnom zákone rozšíril právomoc štátu stavať diaľnice na pozemkoch, ktoré mu nepatria.

Zmenu vyvlastňovacieho zákona prepašoval pri rokovaní parlamentu do cestného zákona tak, že si to nevšimla ani opozícia, ktorá ho omylom podporila. Vyvlastňovací zákon totiž pre možnú protiústavnosť napadla v januári na Ústavnom súde.

Výhrady nespresnil

Gašparovičov hovorca Marek Trubač včera nepovedal, či prezident Pelegriniho návrh napadol aj preto, že má pochybnosti o samotnom vyvlastňovaní.

„Nie je dôvod sa k tomu vyjadrovať, prezident vrátil zákon z iného dôvodu,“ povedal Trubač. V zdôvodnení veta poslancom Gašparovič pripomenul, že Ústavný súd o zákone ešte nerozhodol.

Trubač hovorí, že Gašparovič zákon vetoval, pretože sa mu nepozdáva, že ide o nepriamu novelu. Má pochybnosť, či nebola porušená právna istota a aj ustanovenie ústavy, že Slovensko je právny štát.

V minulosti Gašparovičovi takéto nepriame novely neprekážali. Nedávno podpísal napríklad zákon o sčítaní obyvateľstva v roku 2011, v ktorom koalícia napravila aj chybu v stanovení výšky príspevku za aktivačné práce. Neprekážalo mu ani to, keď v zákone o podpore práce s mládežou poslanci zmiernili pravidlá pre študentov zdravotníckych odborov.

S vetom nepočítali

Pelegrini aj preto s nesúhlasom prezidenta vôbec nepočítal. Spoliehal sa tiež na to, že Gašparovič s pôvodným vyvlastňovacím zákonom koncom minulého roka súhlasil.

„Môj návrh sa týkal len rozšírenia výstavby na ďalšie úseky. Pôvodný zákon ostal platný,“ hovorí Pelegrini. Preto dúfa, že poslancov koalície presvedčí, že prezidentov nesúhlas v septembri prehlasujú. „Myslím si, že výstavba diaľnic je taká dôležitá, že by toto ustanovenie malo ostať,“ tvrdí.

„Vzhľadom na to, že máme skutočný záujem diaľnice urýchliť, opätovne zákon podporíme,“ povedal Ján Richter zo Smeru, ktorý zároveň pripustil, že to právne nie je absolútne čisté. „Treba za tým vidieť snahu tejto koalície maximálne urýchliť výstavbu diaľnic.“

Či prezidentovo veto zasiahlo plány pri výstavbe, ministerstvo dopravy zatiaľ nepovedalo.

Prezident s pôvodným zákonom, ktorý štátu umožňuje stavať diaľnice aj na pozemkoch, ktoré mu nepatria, súhlasil. Pri podpise vtedy uprednostnil verejný záujem pred súkromným. Opozícia zákon napadla na Ústavnom súde.

Nepriamou novelou chcel poslanec Smeru Peter Pelegrini rozšíriť úseky, na ktorých by štát mohol stavať bez vyjasnenia vlastníckych práv.

Spor je aj o vodičské skúšky

Richter tiež naznačuje, že Gašparovič v septembri neuspeje ani s ďalšou svojou výhradou, ktorá sa týka vodičských skúšok. Prezident nesúhlasí s tým, že by to mala robiť súkromná firma, ktorá dostane licenciu od ministerstva vnútra. Navrhuje, aby vodičské skúšky robila naďalej polícia.

Richter priznáva, že v otázke, kto má preverovať budúcich vodičov, koalícia nebola jednotná.

Problém so súkromnou spoločnosťou mala najmä SNS. Jej poslanec Jozef Líška mal pripravený návrh, ktorým by vrátil vodičské skúšky späť policajtom. Nakoniec ho nepredložil.

Dnes hovorí, že ho využije. „Budeme za to,“ hovorí Líška, ktorý o tom už s poslancami svojho klubu hovoril.

Ministerstvo vnútra sa k veci nechce vyjadrovať. „V tomto štádiu už nemôžeme do zákona zasahovať. Je to vec medzi poslancami a prezidentom,“ povedal hovorca Erik Tomáš.

V minulosti argumentoval aj tým, že polícia plní podľa zákona iné úlohy. Okrem toho zavádzanú prax využívajú aj v iných európskych krajinách.

Gašparovič sa stotožnil s výhradami združenia bratislavských autoškôl, ktoré zákonu vyčítajú, že vodičské skúšky sa môžu stať monopolom jednej firmy. Gašparovičovi prekáža aj to, že skúška by zdražela.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.