Financovanie výstavby by tak padlo na štátny rozpočet.
BRATISLAVA, PREŠOV. Pri financovaní výstavby západného obchvatu Prešova na novom úseku diaľnice D1, ktorý Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) otvára vo štvrtok 28. októbra, hrozí korekcia prostriedkov Európskej únie až do výšky sto percent.
V takom prípade by náklady na tento projekt za vyše 356 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty boli financované iba zo štátneho rozpočtu a neboli by preplatené z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) potvrdil možnú korekciu zdrojov EÚ pre pochybenia v tomto projekte v objeme vyše 200 miliónov eur, výška korekcie závisí od rozhodnutia orgánu auditu, teda Ministerstva financií SR, a môže byť od 25 do 100 percent.
„Ak orgán auditu udelí korekciu, ministerstvo financií nám bude musieť vykompenzovať 200, alebo 250 miliónov eur, ktoré chceme čerpať z eurofondov,“ povedal Doležal.
„Keďže ale audit ešte nie je ukončený, o možných výškach korekcií či pochybeniach v predmetnom projekte zatiaľ nejdeme informovať,“ zareagoval tlačový odbor ministerstva financií.
NDS uzavrela zmluvu na výstavbu úseku D1 Prešov, západ - Prešov, juh v dĺžke takmer osem kilometrov v apríli 2017. Združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s,, Košice sa zaviazalo diaľničný úsek postaviť za zmluvnú cenu vyše 356 miliónov eu bez DPH a v lehote viac ako štyri roky.
Zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku pre tento projekt v objeme vyše 327 miliónov eur podpísali ministerstvo dopravy a diaľničiari v novembri 2018.
Podiel zdrojov EÚ na financovaní oprávnených výdavkov mal byť tradične 85 % a na spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu malo zostať zvyšných 15 %.
Korekcia znamená nemožnosť čerpať peniaze EÚ na daný projekt a riadiaci orgán operačného programu, v tomto prípade Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), musí nájsť iné projekty, kde tieto prostriedky dokáže použiť. V programovom období 2014 - 2020 je možné vyčerpať európske peniaze do konca roka 2023.
„Na to upozorňujeme už mesiace a roky, že korekcie sú obrovský problém. Je to dôsledok nekvalitne pripravovaných verejných obstarávaní, ktoré sú kontrolované Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) a orgánom auditu. Problémom však je, že orgán auditu, ak nájde porušenie vo verejnom obstarávaní, tak potom postupuje častokrát reaktívne späť a rovnako to aplikuje spätne na všetky predchádzajúce verejné obstarávania,“ odvetil Doležal.
To podľa neho nie je úplne šťastné, ale tak to funguje v praxi.
Minister dopravy tvrdí, že aktuálne eurofondy v rámci rezortu vyčerpajú, no problém je to, že korekcie budú musieť hradiť z vlastného rozpočtu.
„Nedá mi nepovedať, že v niektorých prípadoch si strieľame sami do kolena, sme na seba príliš prísni. Sú situácie, kedy riadiaci orgán a Úrad pre verejné obstarávanie vykonajú kontrolu verejného obstarávania a je v poriadku, a napriek tomu orgán auditu skonštatuje pochybenie a udelí korekciu,“ dodal Doležal s tým, že korekciu musí uhradiť štát.
Mnohokrát podľa neho postupujeme príliš konzervatívne, aj keď nemusíme.
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Prešov
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
V čom budú prešovské obchvaty výnimočné a ako ďalej s dopravou v meste
Od raritného semafora až po najzložitejšiu križovatku. Prešov už má obchvat
Na tento deň čakali roky, otvorili novú prešovskú diaľnicu
Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest
Občianske združenie Náš Prešov žiada výstavbu 2. etapy rýchlostnej cesty R4, rozbehlo petíciu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.