Pri novom obchvate Prešova hrozí, že štát príde o eurofondy

Financovanie výstavby by tak padlo na štátny rozpočet.

27. 10. 2021

BRATISLAVA, PREŠOV. Pri financovaní výstavby západného obchvatu Prešova na novom úseku diaľnice D1, ktorý Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) otvára vo štvrtok 28. októbra, hrozí korekcia prostriedkov Európskej únie až do výšky sto percent.

V takom prípade by náklady na tento projekt za vyše 356 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty boli financované iba zo štátneho rozpočtu a neboli by preplatené z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Minister potvrdil možnú korekciu

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) potvrdil možnú korekciu zdrojov EÚ pre pochybenia v tomto projekte v objeme vyše 200 miliónov eur, výška korekcie závisí od rozhodnutia orgánu auditu, teda Ministerstva financií SR, a môže byť od 25 do 100 percent.

„Ak orgán auditu udelí korekciu, ministerstvo financií nám bude musieť vykompenzovať 200, alebo 250 miliónov eur, ktoré chceme čerpať z eurofondov,“ povedal Doležal.

„Keďže ale audit ešte nie je ukončený, o možných výškach korekcií či pochybeniach v predmetnom projekte zatiaľ nejdeme informovať,“ zareagoval tlačový odbor ministerstva financií.

NDS uzavrela zmluvu na výstavbu úseku D1 Prešov, západ - Prešov, juh v dĺžke takmer osem kilometrov v apríli 2017. Združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s,, Košice sa zaviazalo diaľničný úsek postaviť za zmluvnú cenu vyše 356 miliónov eu bez DPH a v lehote viac ako štyri roky.

Zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku pre tento projekt v objeme vyše 327 miliónov eur podpísali ministerstvo dopravy a diaľničiari v novembri 2018.

Podiel zdrojov EÚ na financovaní oprávnených výdavkov mal byť tradične 85 % a na spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu malo zostať zvyšných 15 %.

Musia nájsť iné projekty

Korekcia znamená nemožnosť čerpať peniaze EÚ na daný projekt a riadiaci orgán operačného programu, v tomto prípade Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), musí nájsť iné projekty, kde tieto prostriedky dokáže použiť. V programovom období 2014 - 2020 je možné vyčerpať európske peniaze do konca roka 2023.

„Na to upozorňujeme už mesiace a roky, že korekcie sú obrovský problém. Je to dôsledok nekvalitne pripravovaných verejných obstarávaní, ktoré sú kontrolované Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) a orgánom auditu. Problémom však je, že orgán auditu, ak nájde porušenie vo verejnom obstarávaní, tak potom postupuje častokrát reaktívne späť a rovnako to aplikuje spätne na všetky predchádzajúce verejné obstarávania,“ odvetil Doležal.

To podľa neho nie je úplne šťastné, ale tak to funguje v praxi.

Korekcie nahradia z vlastného rozpočtu

Minister dopravy tvrdí, že aktuálne eurofondy v rámci rezortu vyčerpajú, no problém je to, že korekcie budú musieť hradiť z vlastného rozpočtu.

„Nedá mi nepovedať, že v niektorých prípadoch si strieľame sami do kolena, sme na seba príliš prísni. Sú situácie, kedy riadiaci orgán a Úrad pre verejné obstarávanie vykonajú kontrolu verejného obstarávania a je v poriadku, a napriek tomu orgán auditu skonštatuje pochybenie a udelí korekciu,“ dodal Doležal s tým, že korekciu musí uhradiť štát.

Mnohokrát podľa neho postupujeme príliš konzervatívne, aj keď nemusíme.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.