Pri Prešove a na Spiši pribudli nové diaľnice

Meškajúca cestná komunikácia D1 Svinia - Prešov-západ je už dokončená. Diaľničný úsek dĺžky 7,95 km dnes slávnostne otvorili a podvečer aj spojazdnili. Pre nevysporiadané pozemky s prešovským podnikateľom Jarkovským je cesta pri vstupe do Prešova zúžená a na začiatku diaľnice je semafor.

Prešov/Studenec - Nová cesta zjednoduší dopravu pri výpadovke na Poprad. Doposiaľ sa dalo prechádzať iba cez Župčiansky kopec, ktorý je známy vysokým počtom dopravných nehôd. Len v rokoch 2004 až 2009 ich bolo 218, pričom deväť ľudí zomrelo.

Náklady na diaľnicu boli 96 miliónov eur bez DPH. Financovaná bola zo štátneho rozpočtu a z peňazí, ktoré poskytla Európska investičná banka. Zhotoviteľom boli Inžinierske stavby, ktoré na ceste postavili deväť mostných objektov. Zaujímavosťou je most na západnom okraji Prešova, ktorý je technologickým unikátom. Nosné predpínacie laná totiž nie sú zabudované v konštrukcii, ale sú voľne viditeľné. Celej stavbe dominuje takmer päťstometrový objekt pri Župčanoch.

Museli sa vyhnúť súkromnému pozemku

Zmluva na novú diaľnicu bola podpísaná ešte v roku 2005. Reálne stavebné práce sa začali o rok neskôr. Stavba mala byť ukončená už vlani. "Museli sme však vyriešiť dva problémy. Jedným bolo technické doriešenie tejto križovatky, pretože na náš podnet došlo k zmene projektovej dokumentácie. Tak, aby sme aj do budúcnosti mali túto križovatku pripravenú na ďalšie napojenia ciest," uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma.

Druhý dôvod má meno Peter Jarkovský. Tento známy kontroverzný prešovský podnikateľ kúpil v danej lokalite pozemky a nedohodol sa s NDS na ich odpredaji. Tento problém nie je vyriešený dodnes. "Bohužiaľ, museli sme urobiť vstup do Prešova dvojsmerný, teda nie štvorprofilový. Je to také úsporné opatrenie, aby sme nezasiahli do pozemku a zároveň sa mohli napojiť na existujúcu mestskú komunikáciu. Okrem toho sme tam museli osadiť semafor, čo je dosť netradičné riešenie, pretože semafor na diaľnici si nepamätám," povedal o vynútených technických riešeniach Igor Choma.

Podľa jeho slov to bolo nevyhnutné, lebo by nebolo múdre umŕtviť vyše trojmiliardovú (v korunách) investíciu. Na výjazde z diaľnice do Prešova sa teda cesta zužuje, ale vodiči prejdú bez semaforu, v smere z Prešova na diaľnicu ich čaká svetelná signalizácia.

Čo bude teda ďalej? "Môžeme ísť len zákonným spôsobom. Rokujeme, pripravujeme vyvlastňovacie konanie," naznačil riaditeľ NDS. Ako dodal, ak by boli pozemky vysporiadané, dokončiť celú vetvu diaľnice vedia za tri mesiace. Celkovo hodnotí výstavbu tejto diaľnice pozitívne: "Z môjho pohľadu je tá stavba dobre urobená, komfortne. Je to vyše 7 a pol kilometra diaľnice, ktorá prinesie svoj úžitok."

Odovzdané do predčasného užívania

Podvečer sa otváral ďalší kus diaľnice v dĺžke takmer 9 kilometrov v úseku Jablonov - Behárovce. Úsek sa skladá z dvoch častí Jablonov - Studenec v dĺžke 5,2 kilometra (otvorený zatiaľ v polovičnom profile) a ďalší úsek Studenec - Behárovce v dĺžke 3,3 kilometra (otvorený v plnom profile). Celkové náklady na výstavbu oboch úsekov sú 69,2 milióna eur. Dielo bolo odovzdané do predčasného užívania o osem dní. Zaujímavosťou úseku je 700 metrov dlhý most v duchu spišskej gotiky (oblúkový most).

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.