Pri stavbe obchvatu Prešova prídu o raritu - semafor

Takmer osem kilometrov dlhá diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami. diaľnica

04. 08. 2016

Do konca tohto roka plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začať s výstavbou juhozápadného obchvatu mesta Prešov s dĺžkou necelých osem kilometrov. Do užívania by mal byť odovzdaný v roku 2020. Do jedného roka by mala zaniknúť aj prešovská rarita - diaľnica ukončená svetelnou križovatkou.

Juhozápadný obchvat Prešova postaví združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, ktoré v súťaži ponúklo najnižšiu cenu 356,34 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 369,51 milióna eur, vysúťažená cena je teda o 13 miliónov eur nižšia.

Analytici žiadali zrušiť tender

Ako na stredajšom brífingu v Prešove uviedol minister dopravy Roman Brecely, úsek okolo Prešova je jeden z posledných, ktoré neboli zakontrahované.

"Prešov roky trpel tým, že situácia tu bola zanedbávaná a som si plne vedomý toho, že ju treba riešiť. Som presvedčený, že táto stavba významnou mierou prispeje k riešeniu veľmi komplikovanej dopravnej situácie v meste," povedal minister. Presný začiatok stavby určí až zmluva. Tú plánuje NDS s víťazným združením podpísať v priebehu augusta. V tomto roku chce uzavrieť aj proces revízie posudku vplyvov na životné prostredie (EIA).

Ambíciou ministerstva je dokončiť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami s výnimkou úseku Turany-Hubová v plnom profile do roku 2020. "Mojou prioritou je tlačiť na pílu, držať tempo a pokračovať vo výstavbe tak rýchlo, ako sa len dá a priniesť obyvateľom dopravnú infraštruktúru 21. storočia," dodal minister.

K výzve niektorých analytikov na zrušenie tendra uviedol, že by to znamenalo ďalšie dvojročné zdržanie, na ktoré by doplatili motoristi a najmä východné Slovensko. "Potom dopravná infraštruktúra na Slovensku vyzerá tak ako vyzerá a nemáme dokončené v zásade nič. Najdrahšie diaľnice sú tie, ktoré nie sú postavené. Bavíme sa o komforte cestovania, bezpečnosti a rýchlosti," uviedol minister.

Osobným vozidlám nový obchvat skráti jazdu o takmer 13 minút

Takmer osem kilometrov dlhá diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami. Súčasťou tohto úseku je aj vyše dva kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov.

Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela. Koniec úseku je v križovatke Prešov juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov juh – Budimír.

Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov. "Súčasná intenzita dopravy je tu 15- až 25-tisíc vozidiel denne. Toto riešenie preto odkloní celú tranzitnú dopravu mesta Prešov na tento obchvat," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. Osobným vozidlám nový obchvat skráti jazdu o takmer 13 minút, čo je zhruba 20-percentná úspora času. Nákladným automobilom sa jazda skráti o skoro 11 minút, ušetria tak 27 percent.

Minister kontroloval tzv. malý prešovský obchvat

NDS zároveň odstráni semafor, ktorý v súčasnosti riadi dopravu pri vstupe do Prešova od Popradu. NDS sa podarilo dohodnúť na odkúpení potrebného pozemku s jeho majiteľom na základe súdnoznaleckého posudku za zhruba 150-tisíc eur. "Je to celá časť potrebná na pripojenie tohto úseku na časť do centra mesta," dodal Auxt.

Komisia vyhodnotila ako úspešného uchádzača o túto stavbu spoločnosť Skanska SK, ktorá ju zrealizuje za 1,99 milióna eur. Stavebné práce sa majú začať v druhej polovici septembra a ukončené by mali byť do jedného roka. Ako uviedol generálny riaditeľ NDS, prácu si v najbližších štyroch rokoch na troch diaľničných úsekoch – dvoch pri Košiciach a jednom prešovskom, nájde okolo 1 500 ľudí.

Minister Roman Brecely v stredu absolvoval aj kontrolu stavby tzv. malého prešovského obchvatu pri ZVL, po ktorom skonštatoval, že práce prebiehajú v súlade s harmonogramom. "Bol som aj zhotoviteľom uistený, že termíny sú pod kontrolou a plnia sa. Zatiaľ teda záväzok 275 dní na dokončenie platí," skonštatoval minister.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.